Koronavirüs Kapitalizminde Gündelik Hayat ve Gündelik İletişim-II - Christian Fuchs


Koronavirüs Krizi Gündelik Hayatın Yavaşlaması Mı?

Koronavirüs krizinde, çoğu insan sadece daha küçük fiziksel mesafelerde geçmekte ve daha az mal taşınmakta böylelikle gündelik hayat yavaşlamakta ve nispeten durma noktasına gelmekte. Kamusal ve ara mekanlarda, caddelerde genel olarak daha az zaman için daha az insan bulunmakta. Aynı zamanda, evde yapılan ve evden uzaktan yapılan sosyal etkinliklerin ve iletişimsel pratiklerin miktarı büyük ölçüde artmakta. Sonuç olarak, internet ve mobil telefon ağları gibi iletişim ağları en üst kapasitede kullanılmakta. Kamusal alanlardaki sosyal etkinliğin seyrekleşmesi ev ve mahallinde gerçekleşen sosyal etkinliklerin artmasına ve çoklaşmasına karşılık gelmekte. Korona virüs krizi gündelik hayatı küreselleşmeden uzaklaştırma ve böylelikle de gündelik hayat yerelleşmekte.

Alman sosyolog Hartmut Rosa (2020b) korona virüs krizinin “zorunlu yavaşlama” anlamına geldiğini ileri sürmektedir.[1] Gerçek fiziksel yaşamda büyük bir yavaşlama olduğunu, insanlar bir yandan susturulmuş ve dışlanmış hissedilirken diğer taraftan dayanışmanın ve uyumluluğun yeni biçimlerini keşfettiğini savunmaktadır[2] (Rosa 2020b). Rosa korona virüs krizinin sonuçlarına dair oldukça iyimserdir. Bir yandan ontolojik güvenlik ve güven kaybını böylelikle de “ilişkilerin şüpheli hale gelmesini”[3] ve “artan yabancılaşmayı”[4] görmektedir (Rosa 2020a). Öte yandan, insanların başkalarıyla ve dünyayla yabancılaşmamış ilişkilere girdiği bir durum olan rezonans için yeni bir olanaktır da: “Zamanımız var. Aniden etrafımızda olan biten şeyleri duyabilir ve deneyimleyebiliriz: Belki gerçekten kuşları duyarız, çiçeklere bakarız ve komşularımıza selam veririz. Hakimiyet ve kontrol yerine duyma ve cevap verme yeni bir şeyin ortaya çıkabileceği  rezonans ilişkilerin başlangıcıdır”[5] (Rosa 2020a).

Ya Sosyalizm Ya Barbarlık

Korona virüs krizi kesinlikle insanların daha az doğrudan sosyal ilişkiler kurması, daha az bir yerlere gidip gelmesi, oldukça mahalli yaşaması ve daha az bir fiziksel mesafede hareket etmesi anlamına gelmektedir. Fakat bu sosyal hayatın mutlaka yavaşlaması anlamına gelmez. Sosyal hayatın hızı bir zamandaki deneyim miktarımızla ilgilidir. Hiç hareket etmesek bile, büyük miktarda enformasyonun hızla işlendiği ve  çok sayıda kararların alındığı ve birim zaman başına pek çok eylemin gerçekleştirildiği çok hızlı bir toplumda yaşayabiliriz. Korona virüs krizini modern hayatın temposunu genel olarak yavaşlatmak için bir fırsat olup olmadığı öncelikle ekonomi politiğin bir sorunudur. Hükümetlerin insanların güvencesiz koşullar altında sürekli çalışmak zorunda olmadan hayatta kalmalarını sağlayacak tedbir alıp almadıklarına, sosyal mekân, sosyal zaman ve sosyal rollerinin yöndeşmesiyle bireylerin aşırı yükten kurtulmasına yardımcı olacak maddi temelleri sunup sunmadığına bağlıdır. 

Korona virüs krizinde insanların farkına vardığı şey yaşamın, refahın, yaşamın ve hayatta kalmanın aşikar olmadığıdır. Kriz bireyin ve toplumun ölümle radikal bir biçimde karşı karşıya olmasıdır. Ölüm korkusunun kolektif deneyimi toplumdaki dayanışmanın yeni biçimini ve sosyalizmin unsurlarını yaratabilir. “Viral enfeksiyon tehdidi yerel ve küresel dayanışmanın yeni biçimlerine muazzam bir destek verdi. Ayrıca güç/iktidarın kendisi üzerinde kontrol ihtiyacını apaçık ortaya serdi. […] Mevcut kriz küresel dayanışma ve işbirliğinin her birimizin ve hepimizin hayatta kalmasının yararına olduğunu açıkça göstermektedir” (Zizek 2020). Fakat sağcı demagoglar bu korkuları ideolojik olarak manipüle etmeyi başarırsa bu potansiyelin gerçekleşmesini ortadan kaldırabilir ve toplumu bölen ve diktatörlüğü, soykırımı, savaşı, zalimliği ve toplu katliamı ilerleten faşist potansiyeller gerçekleşebilir. Korona virüs krizi toplumun gelecek perspektifini radikalleştirir. Bu da sosyalizme veya barbarizme doğru gitme olasılığımızı artırmaktadır.  

Korona virüs, Risk Toplumu, Sınıf Toplumu

Korona virüs ve diğer riskler Prens Charles, Prens Albert, Boris Johnson, Rand Paul, Michel Barnier veya Tom Hanks gibi zengin ve güçlüleri de etkileyebilir. Fakat bu durum, Alman sosyolog Ulrich Beck (1992)’in ileri sürdüğü gibi, varoluş risklerinin statü ve sınıfın ötesinde herkesi eşit şekilde etkilediği sınıfsız bir dünyadaki risk toplumunda yaşadığımız anlamına gelmez.

Zengin ve güçlüler en iyi özel doktorlara ve hastanelere erişimi maddi olarak sağlayabilirler ve risklerden kaçabilirler. Buna karşın fakirler, işçiler ve sıradan insanlar özelleştirme ve evrensel metalaşmanın sonuçlarından zarar görmektedirler. Bu onların ölme ihtimallerinin daha fazla olduğu anlamına gelmektedir. Korona virüs krizi risk toplumunun ilk önce sınıf toplumu olduğunu göstermektedir bir kez daha.

En Savunmasızlar

Korona virüs krizinde en kötü etkilenenler ve en savunmasız olanlar;  invizaya çekilebilecek bir eve sahip olmayan evsizler ve mülteci kamplarında yaşayan veya  kaçmakta olan mültecilerdir. Bu gruptakiler için kendilerini virüsten korumak oldukça zordur. Korona virüs krizinde, politikacılar ya sosyal mesafeye olanak sağlayan uygun barınaklar yaparak ve temin ederek bu savunmasız grupları koruyabilir ya da böyle bir destek de bulunmayarak onları terk edebilirler ki bu pek çok savunmasız bireyin öleceği anlamına gelmektedir. Gelişmekte olan ülkelerdeki insanlar çoğunlukla yoksul metropollerin veya su, sabun, hastane, doktor vb. erişimi olmayan alanların aşırı kalabalığında yaşama sorunuyla karşı karşıyadır. Bu nedenle gelişmekte olan ülkelerde sosyal mesafe ve ellerini yıkama gibi koruyucu önlemleri organize etmek çok güçtür. Korumanın maddi temellerinin eksikliği yoksul ülkelerde ve bölgelerde özellikle insanları etkilemekte ve zarar vermektedir. 

Korona virüs Krizinde İşçi Sınıfı

Korona virüs krizinde hayat ve çalışma radikal biçimde dönüşüm geçirmiştir. Evden ve uzaktan çalışamayan işçi grubu vardır. Üretmek için doğrudan sosyal ilişkilere ve farklı mekânlara dayanırlar. Kişisel hizmetlerin (aşçılar, temizlikçiler, garsonlar, barmenler, kuaförler, seyahat görevlileri, çocuk bakımı çalışanları gibi), imalat, inşaat, tarım, gıda işleme, konfeksiyon, ulaştırma, temizlik ve kol gücü işçilikleri ile şoförlerin dahil olduğu örneklerdir. Bu mesleklerin pek çoğu düşük ve orta vasıf gerektirir ve oldukça düşük kazançları vardır. Korona virüs krizinde çoğu iş yerlerinin kapandığı göz önünde tutulduğunda, doğrudan sosyal ilişkilerde bulunan ve ev dışında çalışmak zorunda olan düşük maaşlı ve düşük vasıflı işçilerin işsiz kalma ihtimalleri yüksektir. Örneğin; Avusturya’da Mart 2020’de on gün içinde işsizlik rakamları 400.000’den 550.000’e çıktı (APA 2020). Yeni işsizler arasında en büyük pay; konaklama, gastronomi ve inşaat sektörlerine aittir (APA 2020).

Korona virüs krizinde, özellikle çok kalifiye beyaz yakalı işçiler işlerine evlerinden devam edebilirler. Hem işçi hem de serbest çalışanları kapsar bu. Mimarlar, müdürler, bilim insanları, mühendisler, tasarımcılar, öğretmenler, akademisyenler, yazarlar, sanatçılar, analistler, yöneticiler, muhasebeciler ve finans çalışanları, pazarlama ve halkla ilişkiler işçileri, yazılım geliştiriciler ve sayısal meta ve hizmet üreten diğer sayısal çalışanlar, avukatlar, çevirmenler, sekreterler, daktilocular, çağrı merkezi çalışanları, danışmanların etkinliklerini düşünün. Temelde bu işleri yapanlar evden de çalışabilirler. Çoğu ülkede, korona virüs krizinde işlerini evden yürütebilecek kişilerin evden çalışmalarının iyi olacağını veya çalışmaları gerektiğini söyleyen genel bir rehber veya kural vardır.

Bu tür işlerde çalışanların karşı karşıya kaldığı iki temel sorun bulunmaktadır:

a) Var oluş krizi zamanlarında, bakım, eğitim, iş, hayatta kalma vb. kapsayan çok yönlü aktivitelerin yöndeşen mekanı olan evde çalışmaya uğraşırken sosyal ve psikolojik aşırı yüklerle karşılaşabilir.

b) Toplumun nispeten kapatıldığı göz önünde tutulduğunda, hizmet taleplerinde azalma olacağından evden çalışanların pek çoğunun gelir kaynaklarında düşüş meydana gelecektir.

Hükümetlerin beyaz yakalı ve öteki çalışanları korona virüs krizinden nasıl destekleyeceği belirleyicidir.  Neoliberal stratejilerin sermayeyi ve ekonomik gelişmeyi önde tutmayı amaçlaması nedeniyle beyaz yakalı çalışanların normal kapasitede ve hızda evden çalışmalarının beklendiği ve özel bir desteğe güvenemeyecekleri anlamına gelmektedir bu. Sosyalist stratejiler ise; hayatta kalmayı, sağlığı, refahı ve sosyal güvenliği ön plana aldıklarından beyaz yakalı ve öteki çalışanları maddi olarak desteklemektedir. Böylece maddi çöküşün yaratacağı varoluş tehlikesiyle karşı karşıya kalmamaktadırlar.

Kritik Temel Hizmetler

Varoluş krizinde toplumun hayatta kalabilmesi için kritik temel hizmetlerin organizasyonunda bazı meslek kolları bulunmaktadır. Temel  hizmetler; örneğin; doktorlar, hemşireler, bakıcılar, ebeler, acil tıp teknisyenleri, eczacılar, psikologlar, itfaiyeciler, polisler, gıda üreticileri, gıda işleme, dağıtım ve nakliye çalışanları, belediye temizlik işçileri, ilaç üretim çalışanları, tıbbi ekipman üreten imalat ve montaj çalışanları, hizmet çalışanları, telekomünikasyon işçileri, acil durum çalışanları, adli hizmet çalışanları vb. tarafından yerine getirilmektedir.

Kritik temel hizmet sektörlerinde çalışanlar işleri gereği diğerlerinden daha fazla doğrudan sosyal temasta bulunduklarında yüksek oranda hasta olma riskiyle karşı karşıyadırlar. Hastanelerde Kovid-19 hastalarını tedavi eden doktorlar ve hemşireleri düşünün örneğin. Hükümetlerin ve organizasyonların bu çalışanların korumak için koruyucu ekipmanları, önemleri ve çalışma koşullarını sunmak için her şeyi yapmaları önemlidir. Korona virüs krizi sırasında pek çok hemşire ve doktorun virüse yakalanmasına neden olan koruyucu ekipmanlardaki eksiklik önemli bir sorundur. Kritik temel hizmet sunan çalışanlar, toplumun ve insanlığın hayatta kalmasını sağlamak için gerekli olan üst düzey dayanışmayı göstermektedirler. Toplum önünde kahramanlar olarak alkışlanmaları yeterli değildir. İşlerinin hayati önemi, sadece sembolik olarak değil aynı zamanda özel ek ücret, özel emeklilik yardımları gibi ekonomik ve sosyal olarak da tanınmalıdır.

Meta formunun, insan çıkarları ilkesi yerine kâr ilkesine göre işlemesi nedeniyle özellikle acil durum durumlarda, kilit temel hizmetlerin piyasaya sunulması başarısızlığa mahkumdur. Kilit temel hizmetler kamu hizmetleri olmadığı müddetçe işçi kontrolü ile birlikte kamu mülkiyetinin kurulması insancıllığı sermaye birikimi mantığına sokan bir önlemdir. Birleşik Devletler ve Birleşik Krallık gibi neoliberalizmin olduğu ülkeler sağlığın kamusal hizmet olmasını ya engelledi ya da baltaladı. Sonucunda da, sağlık hizmetleri kaynaklarının azlığına (personel ve fiziksel kaynaklar dahil olmak üzere) ve bireylerin sağlık hizmetlerinden yararlanamamalarına neden oldu. Korona virüs krizleri gibi istisna halinde işlevsiz sağlık hizmetleri sistemi ölü sayısını artırır. Bu, evrensel sağlık hizmeti ve bakım sektöründeki kamu mülkiyetinin herkesin esenliğinin sağlamada hayati önem taşıdığını göstermiştir. Bu bağlamda, yazar ve aktivist Mike Davis (2020) , korona virüs küresel salgınının “gerçek bir uluslararası kamu sağlığı temel hizmeti yokluğunda kapitalist küreselleşmenin şu anda biyolojik olarak sürdürülemez olduğunun göründüğünü ortaya koyduğunu” ileri sürmektedir. Bernie Sanders de korona virüs krizini aynı şekilde şöyle yorumladı:

“ Milyonlarca insan şimdilerde herkes için çalışan bir hükümete sahip olmayı talep ediyor. Kampanya sağlık hizmetinin ayrıcalık değil bir insan hakkı haline gelmesini sağlamak, asgari ücreti geçinmeyi sağlayacak ücrete çıkarmak vesaire vesaire için mücadelenin sürdürülmesinde nasıl bir rol oynamalıdır? İnsanların artık hasta olduklarını bildikleri halde faturasını ödeyemeyecekleri için hastane gitmedikleri ve öldükleri sistem nasıl bir sistemdir? (Sprunt 2020).”

Sanders’ın programının anlamı, korona virüsün vurduğu ülkelerin       “ Ev ev KOVİD-19 testi yapmak için yeterli personeli işe alması ve onlara maske gibi gerekli koruyucu kıyafetleri temin etmesi” gerektiğidir. Aynı zamanda kamulaştırma etrafında organize edilen toplumları -mülk sahiplerinden diğer ülkelere yaptırımlara kadar- askıya almamız gerekiyor böylelikle insanlar hem hastalıktan hem de tedavisinden kurtulabilir” (Wallace vd. 2020). Korona virüs, dünyanın, kamusal sağlık hizmetlerinin evrensel bir hak olduğunu örneğin, herkese yüksek standartta kamusal sağlık hizmeti verilmesi gerektiğini açıkça ortaya koymaktadır. “Sonsuz sermaye biriminin döngüsel formu dünyanın bir kısmında diğerine içer doğru çöküyor. Onu kurtarabilecek tek şey hükümetin finanse ettiği ve canlandırdığı  yoktan var edilen kitlesel tüketiciliktir. Bu sosyalizm demeden […] ekonominin tamamen sosyalleşmesini gerektirecektir.” (Harvey 2020).

Yaşlı, Güçsüz ve Hasta Bireylerin Sosyal Mesafesi

Yaşlılar ve kardiyo vasküler, kronik solunum, şeker, kanser rahatsızlığına veya güçsüz bağışıklık sistemine sahip olanlar için korona virüsten ölüm riski fazladır. Bu nedenle pek çok hükümet risk grubundakilerin evde kalmalarını ve kendilerini izole etmelerini tavsiye etti veya zorunlu hale getirdi. Buna karşın bu durum doğrudan sosyal temasın azalmasının psikolojik yük olarak yaşanabileceği sorununa yol açtı. Sevdiklerinizle ve topluluklarla temas halinde kalabilmek için iletişim teknolojilerinin kullanımı bazı duygusal destekler sağlamanın aracı olmasına karşın doğrudan sosyal temasın yokluğunu düzeltemez. Hatta yaşlı insanlar sayısal uçurumla (digital divide) ile karşı karşıya kaldılar. Bu gruptakilerin; bilgisayar, internet, dizüstü bilgisayarlar, tabletler, cep telefonları, uygulamalar, sosyal medya vb. sayısal teknolojilere fiziksel, motivasyonel ve beceri açısından erişimi genç nesillere göre hayli azdır. 2019’da 16-24 yaş arasındaki Avrupa Birliği vatandaşlarının yüzde 98’i internet kullanıcısı iken 65-75 yaş arasındakilerin sadece 60’ı internet kullanıyordu. 65-75 yaş arasındaki grubun yüzde 31’inin sayısal becerileri oldukça azdı yüzde 2’sinin ise hiç yoktu[6].

Sayısal uçurum göz önünde tutulduğunda, sosyal mesafenin bir sonucu olarak yaşlılar özellikle kendini yalnız ve depresif hissetme riski ile karşı karşıyadır. Neoliberal stratejiler herhangi bir destekleyici önlemler olmadan emeklilere sadece izole olmalarını söylemesine karşın sosyalist stratejiler sosyal izolasyonunun psikolojik yüklerini hafifletmek amacıyla önlemler planlar. Örnekler, gıda temin etme, risk grubundakilerin evlerine kullanımı kolay olan iletişim teknolojileri kurma ve onlarla günlük temasta bulma gibi sosyal ve toplumsal hizmetleri içermektedir.

Koronavirüs Krizinde Çocuklar, Gençler ve (E)- Öğrenim

Korona virüs krizinde, pek çok ülke kreşleri, ilk ve orta okulları ve üniversiteleri kapattı. Sonucunda, çocuklar ve gençler ebeveynleriyle birlikte evde kalmaları gerekti. Genel beklenti, e-posta, video konferans, mesaj ve çeşitli e-öğrenim teknolojilerinin kullanılmasıyla öğretimin devam etmesi olmuştur.

Ortaya çıkan ilk sorun, çocuklara özellikle küçük çocuklara daha fazla ilgi gösterilmesi gerekliliğinin ebeveynlerinin evden çalışabilmesiyle çatışmasıdır. Ebeveynler hem çalışmalı hem çocuklara bakmalı hem de onlara öğretmenlik yapmalıdır. Sosyalist bir strateji çocuk bakımı ve esenliğini çalışmanın önüne koyar. Bu toplumun varoluş krizinde, herhangi bir performans beklentisine girmeden hükümetlerin ücretleri ödemeye ve sübvanse etmeye devam etmesi anlamına gelmektedir. Olağanüstü haller toplumun ve her günün radikal kırılmalardır. Kimse yaşamın, işin ve eğitimin normal şekilde devam etmesini bekleyemez. Bundan dolayı, ilk, orta ve üniversite öğrenicilerin eğitim performans beklentileri askıya alınmalı veya asgari düzeye indirilmelidir. Uygun seçeneklerden biri, öğrenme materyalleri ve desteğinin sağlanması ancak sınavın olmaması ve bütün öğrencilerin otomatik olarak geçmesidir.

İkinci sorun, tamamen aracılı ve sanal e-öğrenmenin verimsiz ve  zor organize edilme eğiliminde olmasıdır. Bu nedenle, uzaktan sanal öğrenimin yüz yüze öğrenme oturumlarıyla birleştiği karma öğrenmenin, e-öğrenmede genel olarak kabul edilen standart haline gelmiştir. Karma öğrenme “yüz yüze ve çevrim içi etkinliklerin tamamen bütünleşmesidir. […] Karma öğrenme, bireysel ve kolektif etkinliklerin harmanlanması, iletişim biçimlerini (sözlü ve yazılı) ve karma çalışma programını inşa eden yüz yüze ve çevrim içi dersleri içerebilir.” (Garrison 2011, 75-76). Karma öğrenme “öğrenme ve öğretmenin kalitesini artırmada önemli kavramsal ve pratik atılımı temsil eder […] Karma öğrenmenin en büyük avantajı dönüştürücü olmasının yanında öğrenci topluluklarının geleneksel idealleri ve aşina olunan yüz yüze öğrenme üzerine inşa edilmesidir” (Garrison 2011, 82).

Korona virüs krizinde radikal sanal e-öğrenme çabucak sınırlara ulaşmakta ve sorunlara yol açmaktadır. Bu tür zor öğrenme koşulları altında değerlendirme, başarı ve başarısızlık performans ilkelerine devam etme gençlerin kültürel ve sosyal gelişimine zarar vermektedir.

Korona virüs Krizinde Küresel Kentler ve Kırsal Alanlar

Küresel kapitalizm bir tarafta küresel şehirler diğer tarafta kırsal alanlar arasında güç uçurumu yarattı. Küresel şehirler sermaye, emek-gücü, şirketler, bankalar, altyapı, şirket merkezleri, hizmet endüstrisi, uluslararası finansal hizmetler, telekomünikasyon tesislerinin vb. biriktiği kentsel mekânlardır. New York, Londra, Tokyo, Paris, Frankfurt, Zürih, Amsterdam, Los Angeles, Sidney, Sao Paulo, Meksiko City ve Hong Kong gibi şehirler küresel şehirlerdir. “Ekonomi gittikçe daha fazla küreselleştikçe nispeten az sayıdaki bölgede yani küresel şehirlerde merkezi işlevlerin yoğunlaşması artmaktadır” (Sassen 1991, 5). “Dolaşım maliyetini ve devir zamanını (turnover time) azaltma gereksinimi, kapitalist üretim atölyeleri haline gelen birkaç büyük şehir merkezinde üretimin yoğunlaşmasını teşvik etmektedir” (Harvey 2001, 245). Coğrafik genişleme coğrafik yoğunlaşmayla el ele gider (Harvey 2001, 246).

Zenginlik ve güç küresel şehirlerde yoğunlaşırken pek çok kırsal bölgede kaynak, insan ve altyapı eksikliği bulunmaktadır ve bu da sosyal sorunların kaynağıdır. Korona virüs krizinde, kırsal bölgelerle karşılaştırıldığında nüfus yoğunluğunun fazla olduğu küresel şehirlerde yaşayanlar daha dezavantajlıdır. Küresel şehirlerdeki doğal mekanların ve erişilebilir bahçelerin azlığı bireylerin ve ailelerin karantina ve sosyal izolasyona katlanmasını güçleştirmektedir. Özellikle bahçe erişimi olmayan küçük apartmanlarda yaşayan çocuklar için zordur. Ayrıca, az nüfusa sahip kırsal bölgelere oranla küresel kentlerdeki yüksek nüfus yoğunluğu virüsün yayılımını daha mümkün ve kolay hale getirmektedir. Kırsal bölgelerdeki insanların korona virüs ile temas olasılığı daha azdır ve doğaya daha kolay erişime sahip olmaları onların karantina önlemleriyle başa çıkmasını kolaylaştırmaktadır.

“Yüksek nüfus yoğunluğu kolay bir konakçı hedef gibi görünmektedir. Kızamık salgınlarından da iyi bilindiği üzere örneğin daha büyük kentsel nüfus merkezlerinde gelişir ancak daha az nüfuslu bölgelerde hızla sona ermektedir. İnsanların birbirleriyle nasıl etkileşimde bulundukları, hareketleri, kendilerini disipline etmeleri veya ellerini yıkamayı unutmaları hastalığın nasıl bulaştırılacağına etki etmektedir” (Harvey 2020). 

Korona virüs krizinde, eşit olmayan coğrafya mutlak ve göreceli  hastalık ve ölüm sayısını kısmen tersine çevirmiştir. Kırsal bölgeler ekipman ve gelişmiş hastane azlığı dezavantajıyla karşı karşıya kalabilir. Ancak bölge sakinlerinin küresel şehir sakinlerine kıyasla korona virüs ile temas olasılıkları daha düşüktür.

İkinci bölüm korona virüs krizinde gündelik hayatın ve gündelik iletişimin çeşitli yönlerini analiz etmeye odaklandı. Küresel salgının etkili olduğu toplumlarda zaman-mekânın nasıl organize edildiğine dair kapsamlı değişiklikleri özetledi. Sıradan insanların esenliğinin, ekonomi politiğe ve hükümetlerin krize karşı ortaya koyduğu politikalara bağlı olduğu ortaya çıktı. Krize karşı politik yanıtlar, bir tarafta neoliberalizm diğer tarafta sosyalizm arasındaki bir sürekliliği kapsamaktadır. Bir sonraki bölüm korona virüs krizi bağlamında ne tür bir ideolojinin nasıl iletildiği üzerinde duracaktır.

3. Korona virüs Komplo Hikâyelerini ve Sahte Haberlerinin İletişimi

Slavoj Zizek (2020), korona virüsü ciddiye almamaya karşı uyarıda bulunmaktadır:

“Hem aşırı sağ (alt-right) hem de sahte sol salgının bütün hakikatini kabul etmeyi reddetti. Her biri sosyal-inşacı indirgeme deneyimi içinde sulandırdı. […] Trump ve partizanları, sürekli olarak salgının Demokratlar ile Çin’in komplosu olduğu ve onun gelecek seçimleri kaybetmesini sağlamak amacını taşıdığı konusunda ısrar etmektedirler. Bazı solcular da,  devlet ve sağlık aygıtlarının önerdiği önlemleri yabancı düşmanlığı bakımından kusurlu olduğu gerekçesiyle kınamaktadır ve bu nedenle tokalaşmakta vb. ısrar etmektedirler. Bu tür bir duruş çelişkiyi gözden kaçırır: Bugünün gerekli dayanışma biçimi tokalaşmamak ve izolasyonda kalmaktır.”

Korona virüsün ciddiyetini önemsiz göstermeye çalışmak veya inkar etmek krizin ideolojik bir boyutudur. İstisna hallerinde (state of exception) sahte haberlerin yayılımı ideolojinin bir başka tezahürüdür.

Sahte Haber

Sahte haberin üzerinde uzlaşılmış, genel olarak kabul edilmiş bir tanımı bulunmamaktadır. Tanımların çoğunun özünde sahte haber;  çevrim içinde ağırlıklı olarak da sosyal medyada yayılan, gazeteciliğin profesyonel normlarından yoksun, sistematik ve kasıtlı olarak yanlış yönlendirmeye ve yanlış enforme etmeye çalışan gerçek dışı sahte haberlerdir (Fuchs 2021, 7. Bölüm). Bazı gözlemciler eksik (misinformation) veya yanlış enformasyon (disinformation) kavramlarını kullanmayı tercih etmektedirler.

Cambridge Analytica skandalı sahte haberin tipik bir tezahürüydü (a.g.e.). Sahte haber kültüründe, gerçeklerin yanlış olduğu ve yalanların doğru olduğu bildirilir. Uzmanlara, liberallere ve sosyalistlere güvensizlik vardır. Gerçekler ve rasyonaliteye güvensizlik ve hakikatin ideolojik ve duygusal olarak kabul edilebilir bulduğu şey olduğuna dair bir inanç vardır. Demagoglar, uzmanları ve politik rakiplerini insanlardan nefret eden ve onları aptal olarak düşünen elitler olduğunu iddia ederek günah keçisi yapmaya çalışırlar. Sahte enformasyon yayan demagoglar, ideolojilerin paylaşan insanların yanında durduklarını, elitlerin ise kasıtlı olarak önyargılı olduklarını ve gerçekliği yanlış temsil ettiklerini ileri sürmektedirler.

Korona virüs krizi pek çok ülkede ve dünyanın bazı bölgelerinde bir istisnai hal yarattı. Birden bire milyarlarca insanın gündelik hayatı altüst oldu ve yeniden organize edilmesi gerekiyordu. Kendi hayatları, arkadaşlarının ve ailelerinin hayatları için korkmak zorunda kaldılar. Çocuklarının bakımlarını nasıl organize edeceklerini, izolasyonda nasıl yaşayacaklarını, alışverişlerin en iyi nasıl organize edeceklerini, durumun psikolojik stresiyle nasıl başa çıkacaklarını düşünmek zorunda kaldılar. Korona virüs olağanüstülüğündeki kriz durumu, belirsiz gelecek, kolektif şok ve kolektif ölüm korkusu niteliği sahte haberin yayılmasında beyhude bir zemindir. Sahte korona virüs haberlerin yayılmasındaki motivasyonların ne olduğunu tam olarak bilemiyoruz. Ancak pandeminin küresel yayılması sırasında sahte hikâyelerinin ana temalarına genel bir bakış sağlamak mümkündür.[7]

Sahte Korona virüs Haber Türleri

Sahte korona virüs haber hikâyelerinin iki ana türü bulunmaktadır:

a) Korona virüsün kökeni hakkındaki sahte haberler
b)  Virüsün nasıl bulaştığı ve öldürebileceğine dair sahte haberler

Birinci türü korona virüsün nasıl üretildiğine, ikinci türü de nasıl dolaştığına ve yok edilebileceğine odaklanmaktadır.

Korona virüsün kökenine dair sahte haber hikâyeleri:

· Korona virüs, Wuhan Teknoloji Enstitüsünde geliştirilen Çin biyolojik silahıdır.
· Çin hükümeti Donald Trump’ı devirmek için virüsün serbest bırakılmasında Birleşik Devletlerdeki Demokrat Parti veya Kuzey Kore hükümeti gibi başka güçlerle işbirliği yaptı.
· Çin, Rusya veya İran’ın ekonomik ve politik gücüne meydan okumak için CIA biyolojik silah olarak virüsü yarattı ve yaydı.
·  İsrail, finansal pazar krizi yaratmak ve ortaya çıkan dalgalanmadan finansal olarak yararlanmak amacıyla virüsü geliştirdi ve yaydı.
· İsrail veya Rothschild ailesi gibi Yahudiler dünya gücünü ele geçirmek için virüsü üretti.
· Çinli casuslar, virüsü, Kanada’daki bir virüs araştırma laboratuvarından çaldı.  
· KOVİD-19, Bill Gates  ve Birleşik Krallık hükümetince finanse edilen Pirbright Enstitüsü tarafından  geliştirilen nüfus kontrol stratejisinin bir parçasıdır.
· Donald Trump; sübyancıları, politik rakiplerini ve Hollywood aktörlerini tutuklamak veya öldürmek için küresel salgını yarattı.·
· Et yemek korona virüsün nedenidir.  

Korona virüsün bulaşıcılığına ve öldürücülüğüne dair sahte haber hikâyeleri 
· Virüsün bulaşmasını önleyen bir aşı zaten var.
· Kokain, korona virüsü tedavi etmektedir.
·  Afrikalılar dirençlidir.
· 5G kablosuz ağlar korona virüsün patlak vermesine neden oldu.
· Evcil hayvanlar korona virüsü yaymaktadır.
· Sirke korona virüsü öldürmektedir.
· Kaynamış zencefil veya limon suyu veya ineğin idrarını içmek korona virüsü öldürmektedir.
· Çamaşır suyu ile gargara yapmak korona virüsü öldürmektedir.
·  Saunaya girmek korona virüsü öldürmektedir.
· Saç kurutma makinesi korona virüsü öldürmektedir.
· Şifalı otlar korona virüsü öldürmektedir.
· Komünyon (Holly Communion)**, insanları korona virüsten korumaktadır.
· Gümüş içerikli diş macunu korona virüsü öldürmektedir.
· Ruhsal şifa korona virüsü öldürmektedir.

Breitbart, Rush Limbaugh ve Sahte Korona virüs Haberleri

Sahte bir korona virüs haber hikâyesi örneğine bakalım. Breitbart is a aşırı sağ propaganda sitesidir. 27 Mart 2020’de, dünyada en çok erişilen web platformları içinde 256. oldu.[8] Breitbart hikâyelerinin çok büyük bir kitleye ulaştığı anlamına gelmekteydi bu. 24 Şubat 2020’de, Breitbart sağcı radyo talk Show sunucu Rush Limbaugh hakkında bir hikaye yayınladı. The Rush Limbaugh Show, ortalama 15 milyondan daha fazla dinleyiciyi sahipti ve sadece Birleşik Devletlerin en çok dinlenen radyo talk show’u değil aynı zamanda ülkede en çok dinlenen radyo programıydı da. [9] Bu Show aşırı sağ radyo televizyon yayıncılığının ana tezahürü ve ilk örneği olarak 1988’de yaratıldı. Hafta içi ve yaklaşık 600 yerel radyo istasyonunda yayınlanmaktadır.

Breitbart makalesinin başlığı “Limbaugh: Trump’ı Devirmek İçin Korona virüs Silah Haline Getirildi.”[10] Limbaugh “ Silah haline getirme sürecindeki bir ChiCom [Chinese communist/Çinli komünist] laboratuvar deneyi olmasının muhtemel” olduğunu ileri sürdü.  Bütün süper güç uluslar, biyolojik silahlarla silahlanır. […] Görünüşe göre korona virüs Donald Trump’ı devirmek için başka bir unsur olarak silah haline getiriliyor. Size korona virüs hakkındaki gerçekleri söylemek istiyorum.”[11] “Bazıları, sahip olduğu insan nüfusunun ihtiyaçlarını karşılayamayan oldukça sorunlu bir ekonomik yapısı olan Çinli komünistlerce (ChiComs) kasıtlı olarak ortaya çıkarıldığına inanmaktadır”.[12] “Korona virüs Trump’ı ele geçirme çabasıdır.”[13]

Limbaugh’ın iddiasına göre, Çin korona virüsü, biyolojik silahla Birleşik Devletleri hedef almak ve pek çok ölüme yol açarak Trump’ın politik pozisyonunu zayıflatmak amacıyla üretti. Bilgi doğrulama (fast checking) kuruluşu PolitiFact, The Limbaugh Show’un bu bölümünde yer alan iddiaları analiz etti ve iddiaların sahte olduğu sonucuna vardı. [14]

Rush Limbaugh’ın komplo teorilerini yaymak için Breitbart sosyal medya kanallarını da kullandı. Makale yazıldığı sırada, Breitbart’ın 4 milyondan fazla Facebook, 1,2 milyon Twitter, 620 bin İnstagram takipçisi ve 160 bin Youtube abonesi vardı. [15] 25 Şubat 2020’da, Breitbart, Facebook sayfasında Limbaugh hikâyesine bir bağlantı ekledi (Bkz. Şekil 3). 28 Mart’ta, Facebook iletisi 900 defa paylaşılmış, 4200 duygusal etkileşim almış ve 1200 yorum yapılmıştı. Aynı zamanda, 2279 kullanıcı da Breitbart platformundaki, Facebook yayınının bağlantısının yer aldığı haber makalesine yorum yapmıştı.

 

Şekil 3: Rush Limbaugh’ın korona virüs komplosunun sosyal medyada Breitbart tarafından yayılması https://www.facebook.com/Breitbart/posts/rush-limbaugh-it-looks-like-thecoronavirus-is-being-weaponized-as-yet-another-e/10164646988865354/, Erişim: 28 Mart 2020

Rush Limbaugh’ın Çin’ın korona virüsü Donald Trump’ı devirmek amacıyla ürettiğine dair komplo iddiası örneği, aşırı sağın kamuoyuna sahte haberi yaymak için farklı medya birleşimlerini nasıl kullandığını göstermektedir. Bu örnekte, sahte haber ilk olarak radyo yayınında ortaya atılmıştır. Breitbart sahte haber hikâyesini geniş alana yaymak için internet ve sosyal medyayı kullandı. Radyo yayıncılığı ile yoruma  ve paylaşıma olanak sağlayan sosyal medyanın birlikteliğiyle birlikte, sahte haber daha geniş izleyici kitlesine ulaştı. Böylece korona virüs sahte haberlerini yayılmasını yaygınlaştırdı.

Tıpkı bütün komplo hikâyeleri gibi, Limbaugh’ın iddiaları kanıttan yoksundu ve uzmanların bulgularını yok saymaktaydı. Limbaugh,Birleşik Devletlere saldırmaya çalışan entelektüellerin, sosyalistlerin, liberallerin ve yabancı ülkelerin yer aldığı büyük komplolar olduğunu düşünen Trump’ın destekçilerinin ideolojik inancına ve ahlaki öfkesine dayanmaktadır.

Sahte haber bilimsel kanıtı görmezlikten gelmektedir. Korona virüsün üretildiğine dair herhangi bir emare bulunmaktadır. Korona virüsün DNA dizileri yarasalarda bulunan virüslerle yakından ilişkilidir (Cohen 2020a, York 2020, Ye 2020, Zhou 2020). Çevresel örnekleme dayanarak, Wuhan’daki deniz ürünleri pazarında virüsün hayvanlardan insanlara geçtiğine dair kanıtlar vardır (A.g.e.). Bilim insanları pangolin gibi hayvanların yarasalar ve insanlar arasındaki bulaşmaya aracılık eden türler olabileceğini buldular (Cyranoski 2020, Lam vd. 2020). Andersen vd. (2020), virüsün toplam genetik şifrelerinin (genom) bir analizine dayanarak “laboratuvar temelli herhangi bir senaryonun akla uygun olduğuna inanmadıklarını” yazdı.

Bilimsel kanıtları göz ardı ederek, KOVİD-19’a dair çeşitli komplo teorileri ortaya çıktı. “ Spekülasyonlar, virüsün laboratuvarda [Wuhan Viroloji Enstitüsü] biyomühendislik ile üretilmiş veya yarasaya dokunan bir laboratuvar çalışanına ve sonrasında da hastalığın laboratuvarın dışında bulunan başkalarına bulaşmış olması gibi olasılıkları içeriyordu.” (Cohen 2020b). Önde gelen tıp dergisi The Lancet’deki bir mektupta 27 halk sağlığı bilim insanı “KOVİD-19’un doğal kökeni olmadığı yönündeki komplo teorileri iddialarını şiddetle kınıyoruz.[…] Komplo teorileri; bu virüse karşı mücadelede küresel işbirliğini tehlikeye atan korku, söylenti ve önyargıya yol açmaktan başka bir işe yaramamaktadır” (Calisher vd. 2020, e42) demektedir.  Bilim insanları “ Büyük bir çoğunlukla, korona virüsün vahşi hayat kökenli olduğu sonuca vardı” (Calisher vd. 2020, e42).

Milliyetçilik, Faşizm ve Savaş

Korona virüs küresel salgını, insanlığın bir krizidir. Virüs hayvanlardan insanlara aktarıldı. Toplumun küresel ve mobil karakteri lgöz önünde bulundurulduğunda üç ay içinde küresel olarak yayıldı ve pek çok ölüme neden oldu. Çağdaş toplumların ulusal ölçekle sınırlı olmadığı, insan ve metanın uluslararası dolaşımı ile seyahatlerin küreselleştiği düşünüldüğünde, korona virüsün dünyanın herhangi bir yerinden kaynaklanabilir ve küresel ölçekte yayılabilir. Aşırı sağın yapmaya çalıştığı şey,  insanlar arasındaki küresel dayanışma ve karşılıklı yardımlaşmayla ancak üstesinden gelinebilecek olan korona virüs krizinin insanlığın bir krizi olduğu gerçeğini saptırmaktır.

Aşırı sağ virüsü ideolojikleştirmektedir. Diğer ülkeleri zayıflatmak, saldırmak ve yok etmek için korona virüsün bir ülke tarafından tasarlanan ve yaratılan bir proje olabileceğini söylemektedirler. Farklı ülkelerde milliyetçiliği radikalleştirmek ve milliyetçi nefreti yaymak amacıyla kriz durumunu kullanmayı hedeflemektedirler. Diğer ülkelere saldırmak için bir ülkenin örneğin Çin’in pek çok ölüme neden olan virüsü kendi ülkesinde yayması mantıklı bir varsayım değildir. Korona virüs dünyanın her köşesinde birçok ölüme yol açtı. Korona virüs ideolojisi milliyetçilik ve komplocu düşüncenin birleşmesiyle işlemektedir. Aşırı sağ, insanlığın krizi bağlamında geleneksel kitle iletişim araçlarını ve sosyal medyayı milliyetçiliği ve nefreti yaymak için kullanmaktadır.  

Donald Trump korona virüsten “Çin virüsü” olarak bahsetti sürekli (Mangan 2020). Dünya Sağlık Örgütü, virüsler “sınır tanımaz ve etnik kökeni, rengi veya bankada ne kadar para olduğunu umursamaz” diyerek, bu tanıma karşı uyarıda bulundu. Bu nedenle virüsle ilişkili bireylerin profillenmesine yol açmamak için kullandığımız dikkatli olmamız gerçekten önemlidir (Kopecki 2020). İstisna halinde ve insanlığın krizinde milliyetçi ideolojinin tehlikesi, Trump gibi otoriter karakterlerin savaşla, nükleer saldırı, faşist devlet oluşumu vb. gibi şiddet kullanma yanlısı olmasıdır.

Korona virüs krizin sosyal boyutu da bulunmaktadır: Ağır hasta biçimde hastalanan veya ölen çok sayıda insan vardır. Virüsü kontrol altına almak için gerekli toplumun nispeten durgunluğu ekonomik krize dönüşmektedir. Milliyetçilik ve ideolojinin var olduğu korona virüsün politik boyutu,  faşizm ve dünya savaşının yükselişine neden olabilir.  Korona virüs insanlığı tehdit eden doğal bir felakettir. Milliyetçilik, ideolojik gibi mantıksız tepkiler derin krizlerde ciddi bir tehlike oluşturmaktadır. Dayanışmanın olmaması ve dayanışmanın milliyetçilik tarafından yer değiştirmesi  sosyal ve ekonomik krize yol açarak savaş, kitlesel katliamlar, soykırım ve faşizmi içeren politik bir krize dönüştürebilir.

4. Sonuç

Makale şunları sordu: Korona virüs krizinde gündelik hayat ve gündelik iletişimi nasıl değiştirmektedir? Kapitalizm kriz esnasında gündelik hayat ve iletişimi nasıl biçimlendirmektedir?
Temel bulguları şöyle özetleyebiliriz:

·       Sosyal mesafe

Korona virüs krizi sırasında deneyimlenen sosyal mesafe iletişimden ve sosyal ilişkilerden vazgeçmek anlamına gelmez. Sadece bulaşıcılık riskine sahip yüz yüze iletişimin yerini aracılı iletişim alır. Sosyal mesafe sosyallik ve iletişimden uzaklaşma değil uzaktan sosyallik ve iletişimdir.

·       Gündelik hayatın ve gündelik iletişim kırılması

Korona virüs krizi, gündelik hayat ve gündelik iletişimin mekân-zamanında radikal bir dönüşüme yol açtı. Bu krizde, sosyal mekanlar ve iş, boş zaman, eğitim, kamusal alan, özel alan, arkadaşlık, aile mahalleri evin mahalinde yöndeşti. Ev, insanların gündelik hayatta, iletişim teknolojilerinin yardımıyla belli bir mesafede toplumu organize ettiği mahal üstü bir role sahip oldu. İnsanların genellikle farklı zamanlarda, farklı mahallerde, farklı sosyal rollerde gerçekleştirdikleri etkinlikler, ağırlıklı olarak mıntıkalaşmamış ve yapılandırılmamış mekân-zaman, tek bir mahalde yani evde yöndeşir.

·       Bireylere aşırı yük yükleme tehlikesi

Korona virüs krizinde, mekan-zamanın evde yöndeşmesi, aynı tek mahalde çoklu sosyal rollerinden üstesinden gelemeyen kişilere kolayca ek yük getirmektedir. Bu nedenle bireyin yükünü hafifleten halk sağlık politikaları bu tür krizleri yönetmede kilit öneme sahiptir. 

·       Uzaktan sosyallik aracı olarak iletişim teknolojileri

Korona virüs krizinin toplum ve bireylere yönelik olarak yarattığı istisnai koşullarda iletişim araçları gündelik sosyal hayatın organizasyonunda önemli bir rol oynamaktadır. Genellikle birincil iletişim araçlarından kaçınılmaktadır. İkincil, üçüncül, dördüncül ve beşincil iletişim araçları vasıtasıyla aracılı iletişiminin kullanımı yaygındır. Aracılık iletişimde yakınlık, sevgi ve duyguların ifade edilmesi ve iletilmesinde yaşanan zorluklar nedeniyle yüz yüze iletişiminin aracılı iletişimle yer değiştirmesi çeşitli sorunlar yaratmaktadır. Örneğin; birisine internet üzerinden sarılamazsın.

·       Korona virüs ve sınıf yapıları

Korona virüsün herkese bulaşma olasılığı olmasına karşın küresel salgının sosyal etkileri sınıf yapılarına eşit olarak dağılmaz. Özellikle yoksul, yaşlı, zayıf ve hastalar daha savunmasızdır ve daha fazla etkilenirler. Bazıları evden çalışmaya devam edebilseler de aşırı yük altına girme ve talep azlığı tehlikesiyle karşı karşıya kalmaktadırlar. Bazı çalışanlar da işlerini kaybederek yoksulluk, işsizlik ve evsizlik  tehlikesiyle karşı karşıyadırlar.

·       Hükümetlerin önlemleri

Korona virüs krizine hükümetlerin yanıtları neoliberalizm ve sosyalizm arasındaki bir süreklilik üzerinde değişmektedir. Neoliberal stratejilere örnek olarak Birleşik Krallık gösterilebilir. Bırakınız yapsınlar (laissez-faire) yaklaşımıyla gündelik hayatı değiştirmekten kaçındı ve ekonomik büyüme ile kâr elde etmeyi insanların hayatlarının ve çıkarlarının önüne koydu. Herkesi kendi başına bırakması yalnızca güçlülerin hayatta kalacağı anlamına geliyordu. Bu tür yanıtlar neoliberalizmin Sosyal Darwinizm’in bir biçimi olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Sosyalist stratejiler küresel salgınla mücadelede kolektif dayanışma fikrinden temel almaktadır. Önlemler, ölümleri en az düzeyde tutmak ve herkese iyi bir hayat sunmak amacını taşımaktadır. İnsan çıkarları ve hayatı kapitalist çıkarların önündedir. Korona virüs krizi insanlığın ve toplumun var oluş krizidir. Sosyalist önlemler; gündelik hayattaki kırılmaların yarattığı güçlüklerle daha iyi başa çıkabilmeleri için insanlara, hayatta kalma çabalarına yeterli zaman sağlayacak kaynakları ve yardım biçimlerini sunmayı, rutin etkinliklerini daha iyi organize edebilmelerini, korku, endişe ile başa çıkabilmelerini, arkadaşları, aileleri ve topluluklarını destekleyebilmelerini vb. hedeflemektedir.

·       Sahte korona virüs haberleri

Korona virüs krizinde ortaya çıkan kolektif şok ve kolektif ölüm korkusu; korona virüs hakkındaki sahte haberlerin yayılması için uygun bir zemin sağladı.

·       Sahte korona virüs haber türleri

Sahte korona virüs haber hikâyelerinin iki ana türü bulunmaktadır:
a) Korona virüsün kökeni hakkındaki sahte haberler
b)  Virüsün nasıl bulaştığı ve öldürebileceğine dair sahte haberler

·       Aşırı sağın sahte korona virüs haberleri iletişimi

Aşırı sağ, sahte korona virüs haber hikâyeleri iletişimini geleneksel ve sosyal medya yoluyla milliyetçilik ve nefreti yaymak için korona virüs krizinden faydalandı.

Ya Sosyalizm ya Barbarlık

İnsanlar hayat, esenlik, sağlık ve hayatta kalmanın kendileri için en önemli ve en temel gereksinim olduğunu, kendilerine ve birbirlerine iyi bakmaklarının, küresel salgının üstesinden gelebilmek için kolektif ve küresel dayanışmanın zaruriyetini fark ettiler.  

Ancak bir taraftan da savaş ve faşizm tehlikesi bulunmaktadır. Korona virüs krizinin en büyük politik tehlikesi, aşırı sağın istisnai halleri şiddet, savaş, diktatörlük, soykırım ve faşizme yol açabilecek sahte haber, milliyetçilik ve nefreti yaymak için kullanmasıdır. Korona virüs krizi toplumun gelecek perspektiflerini radikalleştirir. Büyük olasılıkla ya sosyalizme ya da barbarlığa doğru yol almaktayız. Tıpkı yüz yıl önce olduğu gibi, burjuva toplumu da bugün ve gelecek yıllarda “ya sosyalizme geçiş ya da barbarlık dönüş arasında yol ayrımında durmaktadır” (Luxemburg 1916, 388). “Bu zamanlarda sosyalizm insanlık için tek kurtuluştur” (Luxemburg 1971, 367). 

Kaynakça
Andersen, Kristian G. 2020. The Proximal Origin of SARS-CoV-2. Nature Medicine, https://doi.org/10.1038/s41591-020-0820-9
APA (Austria Press Agency). 2020. 153.100 mehr Arbeitslose seit 15. März. Wiener Zeitung, 25 March 2020, https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/oesterreich/2055625-153.100-mehr-Arbeitslose-seit-15.-Maerz.html
Beck, Ulrich. 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage.
Calisher, Charles et al. 2020. Statement in Support of the Scientists, Public Health Professionals, and Medical Professionals of China Combatting COVID-19. The Lancet 395: e42-e43, https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30418-9
Cohen, John. 2020a. Mining Coronavirus Genomes for Clues to the Outbreak’s Origins. Science Magazine, 31 January 2020, https://www.sciencemag.org/news/2020/01/mining-coronavirus-genomes-clues-outbreak-s-origins#
Cohen, John. 2020b. Scientists “Strongly Condemn” Rumors and Conspiracy Theories About Origin of Coronavirus Outbreak. Science Magazine, 19 February 2020, https://www.sciencemag.org/news/2020/02/scientists-strongly-condemn-rumors-and-conspiracy-theories-about-origin-coronavirus#
Cyranoski, David. 2020. Mystery Deepens Over Animal Source of Coronavirus. Nature 579: 18-19.
Davis, Mike. 2020. In a Plague Year. Jacobin, 14 March 2020, https://jacobinmag.com/2020/03/mike-davis-coronavirus-outbreak-capitalism-left-international-solidarity
Fuchs, Christian. 2021. Social Media: A Critical Introduction. London: Sage. Third edition.
Fuchs, Christian. 2020a. Communication and Capitalism. A Critical Theory. London: University of Westminster Press.
Fuchs, Christian. 2020b. Nationalism on the Internet: Critical Theory and Ideology in the Age of Social Media and Fake News. New York: Routledge.
Galton, Francis. 1909. Essays in in Eugenics. London: The Eugenics Education Society.
Garrison, Randy D. 2011. E-Learning in the 21st Century. A Framework for Research and Practice. New York: Routledge. Second edition.
Giddens, Anthony. 1984. The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Cambridge: Polity.
Harvey, David. 2020. Anti-Capitalist Politics in the Time of COVID-19. Jacobin, 20 March 2020, https://jacobinmag.com/2020/03/david-harvey-coronavirus-political-economy-disruptions
Harvey, David. 2005. Space as Keyword. In Spaces of Neoliberalization, 93-115. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.
Harvey, David. 2001. Spaces of Capital. Towards a Critical Geography. New York: Routledge.
Kopecki, Dawn. 2020. WHO Officials Warn US President Trump Against Calling Cornavirus the “Chinese Virus”. CNBC, 18 March 2020, https://www.cnbc.com/2020/03/18/who-officials-warn-us-president-trump-against-calling-coronavirus-the-chinese-virus.html
Lam, Tommy Tsan-Yuk et al. 2020. Identifying SARS-CoV-2 Related Coronaviruses in Malayan Pangolins. Nature, https://doi.org/10.1038/s41586-020-2169-0
Lefebvre, Henri. 2002. Critique of Everyday Life. Volume II: Foundations for a Sociology of the Everyday. London: Verso.
Lefebvre, Henri. 1974/1991. The Production of Space. Malden, MA: Blackwell.
Li, Xiang et al. 2020. Bat Origin of a New Human Coronavirus: There and Back Again. Science China Life Sciences 63: 461-462, https://doi.org/10.1007/s11427-020-1645-7
Luxemburg, Rosa. 1971. Selected Political Writings of Rosa Luxemburg. New York, NY: Monthly Review Press.
Luxemburg, Rosa. 1916. The Junius Pamphlet. In Rosa Luxemburg Speaks, 371-477. New York: Pathfinder.
Mangan, Dan. 2020. Trump Blames China for Coronavirus Pandemic: “The Worls is Paying A Very Big Price for What They Did”. CNBC, 19 March 2020, https://www.cnbc.com/2020/03/19/coronavirus-outbreak-trump-blames-china-for-virus-again.html
Mies, Maria, Veronika Bennholdt-Thomsen, and Claudia von Werlhof. 1988. Women: The Last Colony. London: Zed Books.
Rosa, Hartmut. 2020a. Interview. Philosophie Magazin, 18 March 2020, https://philomag.de/auf-einmal-sind-wir-nicht-mehr-die-gejagten/
Rosa, Hartmut. 2020b. Interview. TAZ, 25 March 2020, https://taz.de/Soziologe-Hartmut-Rosa-ueber-Corona/!5673868/
Sassen, Saskia. 1991. The Global City. Princeton, NJL Princeton University Press.
Sprunt, Barbara. 2020. Bernie Sanders on His Campaign: “It’s Going to Be A Very Steep Road”. NPR, 27 March 2020, https://www.npr.org/2020/03/27/822171139/bernie-sanders-on-his-campaign-it-s-going-to-be-a-very-steep-road?t=1585500234287
Wallace, Alfred Russel. 1889/2009. Darwinism. Cambridge: Cambridge University Press.
Wallace, Rob, Alex Liebman, Luis Fernando Chavez and Rodrick Wallace. 2020. COVID-19 and Circuits of Capital. Monthly Review 72, https://monthlyreview.org/2020/03/27/covid-19-and-circuits-of-capital/
World Health Organization (WHO). 2020. WHO Announces COVID-19 Outbreak a Pandemic. WHO, 12 March 2020, http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/who-announces-covid-19-outbreak-a-pandemic
Ye, Zi-Wei et al. 2020. Zoontic Origins of Human Coronavirus. International Journal of Biological Sciences 16 (10): 1686-1697.
York, Ashley. 2020. Novel Coronavirus Takes Flight From Bats? Nature Reviews Microbiology 18: 191.
Zhou, Peng et al. 2020. A Pneumonia Outbreak Associated With a New Coronavirus of Probable Bat Origin. Nature 579: 270-273.
Žižek, Slavoj. 2020. Monitor and Punish? Yes, Please! The Philosophical Salon, 16 March 2020, http://thephilosophicalsalon.com/monitor-and-punish-yes-please/

* (Ç.N.) Laissez-faire; Bırakınız yapsınlar anlamına gelmektedir. Adam Smith Toplumların Refahı kitabındaki ifade ekonomiye devletin müdahale etmemesini vurgulamak amacını taşımaktadır.
** (Ç.N.) Komünyon (Holly Communion); Hristiyanların, İsa’nın çarmıha gerilmeden önce yediği son yemeğe atfen düzenlendikleri şarap ve ekmek ayini

* Makale, tripleCommunication, Capitalism & Critique internet sayfasından alınarak çevrilmiştir.
Özgün metni okumak için:  
https://www.triple-c.at/index.php/tripleC/article/view/1167




[1] Almanca: „Zwangsentschleunigung”.
[2] Almanca:  Dem steht eine massive Verlangsamung im realen physischen
Leben gegenüber. Wo man sich einerseits stillgestellt und ausgeschlossen fühlt, andererseits
plötzlich neue Formen von Solidarität und neue Formen von Zugewandtheit entdeckt“.
[3] Almanca: „Beziehungen werden suspekt“.
[4] Almanca: „wachsende Entfremdung“.
[5] Almanca: Wir haben Zeit. Wir können plötzlich hören und wahrnehmen,
was um uns herum geschieht: Vielleicht hören wir wirklich die Vögel und sehen die Blumen
und grüßen die Nachbarn. Hören und Antworten (statt beherrschen und kontrollieren):
Das ist der Beginn eines Resonanzverhältnisses, und daraus, genau daraus kann
Neues entstehen“.
[6] Veri kaynağı : Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat
[7] Veri kaynağı:  https://en.wikipedia.org/wiki/Misinformation_related_
to_the_2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic, Erişim: 27 Mart 2020.
[8] Veri kaynağı: https://www.alexa.com/siteinfo/breitbart.com, 90 günlük eğilim ölçümlerine göre, Erişim: 27 Mart 2020.
[9]Veri kaynağı: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most-listened-to_radio_programs, Erişim: 27 Mart 2020.
[10] https://www.breitbart.com/clips/2020/02/24/limbaugh-coronavirus-being-weaponized-tobring-down-trump/
[11] A.g.e.
[12] https://www.youtube.com/watch?v=Yp3EBJFKnGo
[13] A.g.e.
[14] https://www.politifact.com/factchecks/2020/feb/27/rush-limbaugh/fact-checking-rushlimbaughs-misleading-claim-new-/
[15] Veri kaynağı: https://www.facebook.com/Breitbart, https://twitter.com/BreitbartNews,
https://www.instagram.com/wearebreitbart/, https://www.youtube.com/channel/
UCmgnsaQIK1IR808Ebde-ssA

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A’dan Z’ye Roland Barthes’in Mitoloji Teorisi : Mitlerin Eleştirel Teorisi - Andrew Robinson

Eleştirel Söylem Analizi: Sosyal Medyada Kuramlara Doğru-I - Connie S. Albert, A.F. Salam

Denizci Şarkıları (Sea Shanties) - Shamser Mambra