Siyahların Yaşamları Değerlidir’e (Black Lives Matter) Sosyal Medya Tepkisi: Siyahların Yaşamları Değerlidir Etiketindeki (Hashtag) Twitter Kullanıcılarının Etkileşimleri-II
Etiket
kodlama (Hashtag coding)
Tweet veri tabanımızı kullanarak, üç
evrede “#BlackLivesMatter” ile birlikte gerçekleşen etiketleri topladık. Önce,
2014 yılındaki tamamındaki etiketleri inceledik. İlk evrede, Michael Brown’un
vurulmasından önce yani 2014’ün başından vurulduğu 9 Ağustos 2014’e kadar olan
dönemdeki etiketlere baktık.
İkinci evrede, Michael Brown’un
vurulmasından sonra yani 10 Ağustos 2014’den, büyük jürinin Darren Wilson’ı
suçlu bulmadığının açıklandığı 24 Kasım 9:25’e ETS (Eastern Standard Time/Doğu
Standart Zamanı) kadar ki dönemdeki etiketleri inceledik. 3. Evre de büyük
jürinin kararının açıklanmasından sonra yani 24 Kasım 2014 9:25’ den (öğleden
sonra) ETS, 30 Kasım 2014’e kadar olan dönemdeki etiketleri değerlendirdik. Bu
dönemselleştirme; BLM etiketinin ne zaman çevrimiçi ilgi gördüğünü, hareketin
faaliyetinin ne zaman başladığını ve bu zaman diliminde en göze çarpan tartışma
konularının hangisi olduğunu yakalamamızı sağlamaktadır. Tweetler alındıktan sonra veri setinden ilk
yüzdeki etiketlere odaklandık. Etiketleri analiz etmek için, BLM
çerçevelemesinin beş unsuruna yoğunlaştık: Ferguson, hareket taktikleri, polis
şiddeti, hareket dayanışması ve karşı protestolara. Bir etiket kategorilerin
herhangi birine giriyorsa “1”; eğer girmiyorsa “0” olarak kodlandı.
Tablo 1. Tweet veri
toplama
Etiket
|
Toplam
Tweet
|
Michael
Brown’un vurulmasından önce
|
Michael
Brown’un vurulmasından sonra
|
Darren
Wilson’un suçlanmaması sonrası
|
#blacklivesmatter*
|
66.159
|
373
|
19.942
|
45.844
|
Notlar: 2014 yılının başından 2014 Kasım ayının sonuna kadar olan tweet’ler toplandı. Örneklem; #blacklivesmatter (büyük, küçük harf) etiketiyle başlayan bütün tweet’lerin yaklaşık yüzde 10’unu temsil etmektedir. 1. Evre; 2014’ün başından Michael Brown’un öldürüldüğü 9 Ağustos’a kadar ki dönem; 2. Evre 10 Ağustos’tan Darren Wilson’un suçlanmadığının açıklandığı 24 Kasım 9:25’e ETS (Eastern Standard Time/Doğu Standart Zamanı) kadar ki dönem, 3. Evre de açıklamadan 2014 Kasım ayının sonunda kadar ki dönemdir.
Tablo 2.
Kategorilerine göre etiket örnekleri
Kodlama kategorisi
|
Tanım
|
Örnekler
|
Ferguson
|
Michael Brown’un vurulması, Darren Wilson’un
suçlanmaması nedeniyle çıkan protesto ve huzurluklara dair olaylar
hakkındaki metinler
|
#Ferguson,
#MikeBrown,
#FergusonOctober,
#Chi2Ferguson,
#ArrestDarrenWilson
|
Polis şiddeti
|
Belirli kişilerin polis tarafından vurulmasıyla
ilgili sözler. Polisin açıklamaları; şiddet kullanmasına kurbanların,
aktivistlerin ve halkın tepkileri
|
#TamirRice,
#JohnCrawford,
#VonderritMyers,
#handsupdontshoot
|
Taktikler
|
BLM hareketi ile ilgili protesto taktikleri ve
eylemler
|
#BlackFriday,
#shutitdownATL, #o22,
#nmos14
|
Karşı protesto
|
BLM’nin ideolojisi, taktikleri ve amaçlarını
engellemeyle veya alternatif sunmayla ilgili metin (Bkz. Oxford Sosyoloji
Sözlüğü)
|
#alllivesmatter,
#opkkk, #kkk,
#whitelivesmatter,
#obamathugs
|
Dayanışma/İfade Etme
|
BLM’nin temel iletilerini tekrarlayan veya onaylayan
veya harekete dayanışma gösteren metin
|
#nojusticenopeace,
#imatter,
#brownlivesmatters
|
Notlar: Bazı etiketler birden fazla
kategoriye kodlandı. Örneğin; #nojusticeformikebrown hem dayanışma/anlamlılık
hem de Ferguson ile ilgili olarak kodlandı.
Etiketlerin bazıları birden daha
fazla kategoriye dahil edildi (Tablo 2).
Michael Brown’un vurulmasına, Darren
Wilson’un suçlanmamasına ve sonucundaki protesto ve huzursuzluktan kaynaklanan
olaylara açıkça atıfta bulunmuş ise o etiket; Ferguson kategorisine kodlandı.
Bir etiket belirli
kişilerin polisin silah kullanmasıyla alakalı kullanılan sözler ve polis şiddetinin
kurbanlarının/mağdurlarının açıklamalarını içeriyorsa polis şiddeti
kategorisine dahil edildi. (Örneğin; “#ICantBreathe”). BLM hareketiyle ilgili
protesto taktikleri ve eylemlere atıfta bulunuyorsa o etiket taktik kategorisinde
kodlandı. Tweetteki metin, BLM hareketinin temel mesajını tekrarlıyor veya
onaylıyorsa ya da hareketle dayanışma gösteriyorsa dayanışma ve ifade etme
kategorisine dahil edildi. Metin, BLM hareketinin ideolojisini, taktiklerini ve
amaçlarını engelleme veya alternatif bir hareket sunmaya dönük ise karşı
protesto kategorisi kullanıldı (Örneğin; #BlueLivesMatter). Bu kategorilerin
BLM ile ilgili duyguların tamamını karşılamadığının farkındayız. Örneğin;
Twitter kullanıcılarının New York veya Los Angeles gibi belirli kentlerden, polis
şiddeti konularına (Örneğin #usa) odaklanmayan oldukça geniş politik
duygulardan veya militan İslami grup ISIS gibi BLM hakkında doğrudan bağlantılı
olmayan güncel olaylardan bahsettiklerini gördük.
Sonuçlar
Şekil 1; BLM
etiketindeki günlük tweet sayısını görmektedir. Karşılaştırmaya temel sunmak
amacıyla, siyah genç bir adamın mağduriyetinin bir örneği olarak görülen
Trayvon Martin’in öldürülmesinden bahseden etiketi de dahil ettik.
Şekil
1. 2014 yılında
#BlackLivesMatter, #TrayvonMartin, ve #MichaelBrown’dan günlük bahsetme
miktarı. Dikey uzun çizgiler iki nota işaret etmektedir: 9 Ağustos Michael
Brown’un vurulması, 24 Kasım Darren Wilson’un söz konusu vurma eyleminden
suçlanmamasına dair açıklama
Şekil 1, Trayvon Martin’in
öldürülmesi ile BLM’nin ilk zamanlarının çakıştığı dönem içerisinde BLM’nin
sosyal medyada kayda değer bir büyüme göstermediğini göstermektedir. Buna
karşın Michael Brown’un vurulmasından ardından BLM’in geniş çapta büyüme
göstermiştir.
Tablo 3, #BlackLivesMatter
etiketiyle birlikte olması olasılığı en yüksek olan etiketleri göstermektedir.
Genel olarak, Michael Brown’un vurulmasını çevreleyen huzursuzluğa değinen
etiketler en yaygın olarak görülen etiketlerdir. Aynı dönemde yüzde 29 ile en
yaygın eş zamanlı etiket #Ferguson’dır. Eş zamanlı ilk beş etiketin dördü
Ferguson ile ilgilidir. Yüzde 1,3
oranına sahip #alllivesmatter etiketi istisnadır. #BlackLivesMatter etiketiyle
eş zamanlı ilk on etiketin altısı Ferguson ile alakalıdır. Protesto
taktiklerinden bahseden (#shutitdown ve #blackoutfriday) ile karşı protestodan
bahseden (#alllivesmatter) diğer etiketlerdir. BLM için çerçeveleme -en azından
halk için- Florida’da Trayvon Martin’in vurulmasına odaklanmaktan Ferguson
protestolarının gündeme getirdiği konulara çarpıcı biçimde kayma gösterdiğini
ortaya koymaktadır (Tablo 3).
Daha sonra, 2014 yılı boyunca
Ferguson huzursuzluğundan önce ve sonra farklı etiket türlerinin göreli
sıklığını (relative frequency) inceledik. 2014 yılında, veri setimizdeki
etiketlerin yüzde 18’i Ferguson’u, yüzde 16’sı taktikleri, yüzde 23’ü polis
şiddetini, yüzde 4’ü karşı protestoyu, yüzde 25’i dayanışmayı tartıştı. Diğer bir
deyişle, etiketlerin önemli bir bölümü polis karşıtı şiddet ve ırksal grup
desteği gibi BLM’nin temel ilkelerinden bazılarının altını çizmektedir.
Ferguson huzursuzluğu ve Darren
Wilson’ın suçlanmamasının öncesi ve sonrası bu kategorileri incelediğimizde
#BlackLivesMatter etiketinin yörüngesini tamamen anlayabiliriz. Ham sıklık olarak (raw
frequency) örneklemimizin yüzde 10’ununda sadece 373 kez #BlackLivesMatter’dan bahsedildiğine dikkat
çekmekteyiz. 2014 yılında yaklaşık 280 milyon kişinin Twitter kullandığı
düşünüldüğünde ifadenin nadiren kullanılması dikkate değerdir. Buna karşılık,
post-Ferguson döneminde #BlackLivesMatter’ın kullanılışı hızla yükseliş
göstermiştir. Örneklememizde, Michael Brown’un ölümünden beş ay sonra, BLM
etiketi 65.000’den fazla kez gözlendi. Michael Brown’un vurulması ve arkasından
meydana gelen protesto, hareketin birden ulusal bilinçte gündem gelmesinde güçlü
bir etmen olduğu hipotezini bir kez daha kuvvetlendirmektedir (Şekil 2).
Etiket kategorilerimizin daha
derinlemesine incelemesi, daha önemli enformasyonları ortaya koymaktadır.
Michael Brown’un vurulmasından önceki zamanlarda etiketlerin yüzde 13’ü
Ferguson’u; yüzde 1’i taktikleri, yüzde 25’i polis şiddetini, yüzde 30’u
dayanışmayı ve yüzde 1’i karşı protestoları tartışmıştır. Michael Brown’un
ölümünden sonraki haftalarda hareket tırmanmasında önce bile, sosyal medya
kullanıcıları dayanışma ifadeleriyle BLM’ye akın ediyorlardı. Diğer bir deyişle,
Michael Brown’un vurulmasından sonra polis şiddetini tartışan etiketlerde artış
Ferguson’u tartışan etiketlerde hafif bir düşüşü görürüz.
Michael Brown’un ölümünün sonrası ve
büyük jürinin Darren Wilson’un suçlamaması kararı öncesi dönem boyunca, bütün
kategorilerde etiket kullanımının artışını görmekteyiz. Yüzde 21’i Ferguson’u,
yüzde 14’ü taktikleri, yüzde 33’ü polis şiddetini, yüzde 38’i dayanışmayı ve
yüzde 4’u karşı protestoyu tartışan etiketi kullanmışlardır. Bu, Trayvon Martin’in
vurulmasından ardından Ferguson ve Michael Brown’un çevreleyen haber ve
enformasyonun artışıyla birlikte
konuşmaların yansıması olabilir. Önemli bir başka şey de, dayanışmayı
tartışan etiketlerin artışıdır. Ferguson’un ulusal söylemde belirgin bir
şekilde öne çıkmasının sosyal medya kullanıcılarının endişelerini ifade
etmelerini teşvik etmesi muhtemeldir. Boykot, protesto amaçlı yerde ölü gibi
yatma (die-in) ve diğer protesto taktikleri tartışmalarının arttığını
gördüğümüz bir döneme işaret etmekteyiz.
Boykot çağrısının yapıldığı
#blackoutfriday ve Polis Vahşetine Karşı Ulusal Gün olan 22 Ekim tarihine
işaret eden #o22 gibi etiketlerde gözlemlenmektedir. Bu, aktivistlerce
duyurulan olaylara karşı BLM takipçilerinin farkındalığa sahip olduklarını göstermektedir.
Şekil
2. 2014’de
#BlackLivesMatter etiketiyle eş zamanlı ortaya çıkan etiket türleri
Darren Wilson’un suçlanmamasından
sonraki dönemde, etiketlerin yüzde 22’i Ferguson’u; yüzde 21’i taktikleri;
yüzde 21’i polis şiddetini, yüzde 37’isi dayanışmayı ve yüzde 4’ü karşı
protestoyu tartışmıştır. Bu sonuçlardan, etiketlerde taktikleri tartışmasının
büyük bir artış gösterdiğini görmekteyiz. Harekete geçme stratejilerini
konuşmak için kullanıcılara bir uzam sunmakta sosyal medyanın rolüne işaret
ettiği için bu durum önemlidir. Polis şiddetine değinenlerde ise dikkate değer
bir düşüş vardır. Bu hareketin duygusal içeriğinde bir kaymayı gösterebilir.
Sadece polisin ateşine odaklanmanın yerine sosyal medya kullanıcılarının
hareketin yasaklayıcı açıklamaları ve taktiklerine de odaklanmaları
muhtemeldir.
Genel olarak, BLM ile birlikte
görünen etiketlere dair analizlerimiz şunlardır: İlk olarak, halkın eklediği şeylerin çoğu dayanışmadır. Kullanıcıların,
mütemadiyen hareketi ve amaçlarını onaylamaya ilgili eklemelerde bulunması en
yaygın görülen çevçevelemedir. İlginç bir biçimde, dayanışma ifadeleri,
hareketin belirli şikâyetlerini ve polis şiddetini içeren ifadelerden sayıca
fazladır. Bu, kişilerin bilişsel kısayolları ve sezgisel akıl yürütme
(reasoning heuristic) nasıl kullanma eğiliminde olduğuna yoğunlaşan siyaset
psikolojisi araştırmaları (Tversky ve
Kahneman 1981) ve harekete geçirmede duyguların önemine yoğunlaşan sosyolojik
araştırmalarıyla (Jasper 1998) tutarlıdır. İkincisi, belirli şikâyetlere
odaklanan küçük bir hareketten daha gelişmiş taktiklere sahip kitlesel bir
harekete açık bir geçiş görmekteyiz. Üçüncüsü, sosyal medyada küçük fakat
istikrarlı, karşı-hareket varlığını saptadık. Karşı-hareket yalnızca Ferguson
olaylarının BLM’yi daha fazla bilinirliliğe sahip bir harekete dönüştürdükten
sonra büyümektedir.
Etiket ağı (Hashtag
network)
Önceki bölümde #BlackLivesMatter etiketiyle
birlikte görülen etiketlerin sıklığını inceledik. Şekil 3, eş zamanlı etiketler
ağını göstermektedir. Diğer bir deyişle, aynı Twitter iletisinde
#BlackLivesMatter ile beraber kullanıldığı ise iki etiketi bağlı olarak
tanımladık. Bu nedenle bu tür bütün etiketler #BlackLivesMatter’e
bağlanacağından bu terimi grafiğe dahil etmedik. Ağ görselleştirmesi şu
şekillerde geliştirilmiştir: Birincisi, daha yaygın etiketler daha büyük
daireler ve etiketlerle gösterilmektedir. İkincisi, iki etiket arasındaki
bağlantı çizgisinin kalınlığı bu etiketlerin birlikte kullanım sıklığını
yansıtmaktadır. Üçüncüsü, ağ kuramsal algoritmalarını (network theoretic
algorithm) terimlerin kümelenmesini vurgulamak amacıyla kullanmaktayız.
Sonunda, konularıyla ilgili kategorilerine göre grafikte daireleri
renklendirdik. Birden fazla kategoriye giren etiketler ilgili kategori
renklerinin bir karışımıyla, herhangi bir kategoriye girmeyen çeşitli etiketler
ise koyu gri ile renklendirilmiştir. Diyagramın bazı önemli özellikleri bulunmaktadır.
İlk olarak, önceki bölümde ele alınan temel noktaları vurgulamaktadır.
Twitter’daki çerçevelemenin çoğunun Ferguson ile ilgili konularla bir ilgisi
vardır. Bu durum okumamızla tutarlıdır.
Şekil
3. #BlackLivesMatter
ile beraber kullanılan eş zamanlı etiketler ağı
Sosyal hareket içinde bir grubun
ortak hafızasını belirlemede büyük bir rol oynadığı için etiket ağının bağlanma
biçimi önemlidir (Armstrong ve Crage 2006; Heaney ve Rojas 2006). Bu nedenle
ırksal ve devlet gerilimi alanı olduğu için Ferguson sadece önemli değildir.
aynı zamanda onun anlamı, anma ve
hatırlama alanı olarak BLM’nin ortak hafızası içinde önem taşımaktadır.
İkincisi, eş zamanlı diyagram etiket
kategorileri arasında değişken kümelenme derecelerini sergilemektedir. Üç temel
küme görülebilir: Ferguson, taktikler ve polis şiddeti. Bu görsel sonuç
homofili*** (benzeşme) anlamına gelmektedir: Bu
kategorilerdeki etiketlerin aynı kategorideki başka etiketlerle birlikte
kullanılması nispeten daha yüksek olasılığa sahiptir.
Son olarak, ağ görselleştirme
karşı-protestocuların göreli konumunu da göstermektedir. BLM hakkındaki
çevrimiçi söylem, #alllivesmatter (#bütünyaşamlardeğerlidir) Michael Brown’a ve
BLM protesto taktiklerine atıfta bulunan etiketlerle güçlü bir bağlantısı
bulunmaktadır. Bununla birlikte, etiket sadece Darren Wilson’un suçlanmamasının
onaylanması veya karşı çıkılması ifadeleriyle ilgili değildir. Çünkü az da olsa
polis şiddetinin diğer kurbanlarından da bahsedilmektedir. Daha ziyade, bu
karşı protestoda özellikle Ferguson’a verilen ortak tepkiyi ve sorunlara karşı
devletin çözüm için yapmış olduğu girişimleri tersine çevirmenin amaçlandığı görülmektedir.
Dahası, polis memurları bir mekan olmadığından ve onlar hakkındaki
duygular kutuplaştığından ağ tutarlı olmayabilir.
Tartışma
ve Sonuç
Makalenin amacı, sosyal medya
kullanıcılarının grubun iletileriyle nasıl etkileşime girdiğini ölçümlendirerek
BLM hareketinin dinamiklerini araştırmaktır. Kuramsal olarak, sosyal medyanın
dağınık çerçeveleme (distributed framing) olarak tanımladığımız bir süreci yani
geniş bir kitleye hareketin anlam inşasını değiştirme (alter) ve etkileme
(manipulate) kullanma imkanı sunduğunu ileri sürmekteyiz. Twitter
kullanıcılarının en fazla hareketi onayladıklarını ve dayanışma gösterdiklerini
bulduk. #BlackLivesMatter 2014 yılında
gelişirken, belirli taktiklerden bahseden ve Ferguson veya polisin ateşi gibi
olayların tartışmalarda azalışa paralel olarak belirli taktiklerden bahseden
iletilerin arttığını tespit ettik. Ayrıca, sosyal medyada #BlackLivesMatter
etiketinin hacmi arttıkça karşı-hareket etiketleri de ortaya çıkmaktadır. Bu, gelecekteki
araştırmacılar tarafından test edilebilecek daha geniş bir hipotezin araştırılması
fikrini vermektedir. Çevçeveleme, aktivistlerin dikkatini çeken belirli
sorunlardan taktikler ve politika değişikliğinde sorunların öneminin azaldığı
daha olgun bir aşamasına kadar gelişimin doğal bir şekline sahip olabilir.
Ayrıca, BLM’nin niçin Trayvon
Martin’in öldürüldüğü dönemde değil de Ferguson huzursuzluğu sırasında büyüdüğü
hakkında bir varsayım sunmaktayız. Wilson’un tersine, Zimmerman’ın devletin
resmi bir aktörü olmaktan ziyade mahalle bekçisi olarak kendi kendini ataması
nedeniyle “yarı polis” olmasına dikkat çekilmektedir (Cherney ve Chui 2010,
2011). Bu yüzden, hem Brown hem de Martin’in medyada suçlu kabul edilmesine
karşın konumdaki bu farklılığın Martin’in öldürülmesinin çerçevelemesini
enforme ettiği iddia edilebilir.
Trayvon Martin’in ölümü hakkındaki
tartışmaların çoğu Trayvon Martin ve saldırgan George Zimmerman’ın eylemlerine
odaklanmıştır. Zimmerman’ın duruşması ve medyada yer alışı son derecede ırksallaştırılmış olsa da popüler
tartışmaların geneli Martin’in onu gerçekten
onu tehdit ettiğine dair Zimmerman’ın iddiasını destekleyici ne kadar kanıt
olduğuyla ilgiliydi. Brown hakkındaki diyaloglarda benzer argümanlar ileri
sürülürken medyanın Martin ve Brown’un öldürülmesini tartışmasında kilit bir
farklılık bulunmaktadır. Medya, Florida Sanford’daki Afro-Amerikalılara yönelik
polisin davranışını tartışmazken Missouri Ferguson’da polisin davranışı kısa
sürede sorun haline geldi. Dahası, Ferguson medyada popüler oldukça aktivizm alanı
durumuna geldi ve Afro-Amerikan toplumuna yönelik daha büyük bir devlet şiddeti
sorununu temsil etti.
Medyada; Brown’un öldürülmesini devletin
hatası olarak Martin’in öldürülmesi ise kişilerin hatası olarak sunulduğu ileri
sürülebilir. Ferguson Polis Departmanı hakkında Adalet Bakanlığı’nın raporunda
daha fazla gösterilmektedir. Raporda; “Ferguson emniyet ve adliye işleyişinin neredeyse her alanını etkilediği”
söylenerek Afro-Amerikalara yönelik ırkçı önyargının olağanlaştığını açıkça
altı çizilmektedir (The New York Times, 4 Mart 2015). Rapor, Ferguson’da
yaşayan Afro-Amerikalıların Ferguson Polis Departmanının uygulamalarını
sorgulamakta haklı olduğu savunulmaktadır. Ayrıca, olağanlaşan kötüye kullanım
polis ve toplum ilişkilerini bozmakta ve gerilimi artırmaktadır. Michael
Brown’ın vurulması ve Darren Wilson’un suçlanmaması sonrasında oluşan bu tepki
devletin kötü muamelesine karşı biriken tepkiye
işaret etmektedir.
Son olarak, hareket çerçevelemeleri
araştırmalarında sosyal medyayı kullanmanın sınırlılıklarını tartışmaktayız.
Coğrafya hakkında oldukça az veriye sahip olmamız sınırlılıklardan bir
tanesidir. Kullanıcıların yüzde 1’inden daha azı Twitter’ın konum özelliğini
kullanması nedeniyle, yerel koşullara tepki verip vermediğini görmek için
sosyal medya kullanıcıların yerleşim yerlerini gözlemleme olanağımız çok azdı.
Belli etiketlerle alakalı tartışmaları sistematik olarak incelemek oldukça
zordur. Bir tweette #BlackLivesMatter etiketini belirlemek kolay olmasına
karşın iletinin içeriği algoritmik olarak değerlendirmek güçtür (Örneğin;
olumlu/olumsuz bahsetme veya iletinin
farklı kastının olup olmadığını ayırt etmek). Duygu analizi (sentiment
analysis) burada yanlış bir yöne sevk edebilir. Örneğin bir kullanıcı; soruna dair iletisinde “olumsuz” ifadede
bulunurken BLM ile “olumlu” bir dayanışma sergileyebilir. Bu sınırlılıklar gelecekte
araştırmalarda ele alınabilir.
Kaynakça
Apuzzo, M., and J. Eligon. 2015.
“Ferguson Police Tainted by Bias, Justice Department Says.” The New York Times,
March 4. https://www.nytimes.com/2015/03/05/us/uscalls-on-ferguson-to-overhaul-criminal-justice-system.html.
Armstrong, E. A., and S. M. Crage.
2006. “Movements and Memory: The Making of the Stonewall Myth.” American
Sociological Review 71 (5): 724–751. doi:10.1177/000312240607100502.
Benford, R. 1993. “Frame Disputes
Within the Nuclear Disarmament Movement.” Social Forces 71 (3): 677–701.
doi:10.1093/sf/71.3.677.
Benford, R., and D. A. Snow. 2000.
“Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment.” Annual
Review of Sociology 26: 611–639.
Brown-Hinds, P. 2015. “Black Lives
Still Matters to Grassroots and Black Media.” Black Voice News, January 13.
http://www.blackvoicenews.com/2015/01/13/black-livesstill-matters-to-grassroots-and-black-media/.
Cherney, A., and W. H. Chui. 2010.
“Police Auxiliaries in Australia: Police Liaison Officers and the Dilemmas of
Being Part of the Police Extended Family.” Policing and Society 20 (3):
280–297. doi:10.1080/10439463.2010.505286.
Cherney, A., and W. H. Chui. 2011.
“The Dilemmas of Being a Police Auxiliary – An Australian Case Study of Police
Liaison Officers.” Policing 5 (2): 180–187. doi:10.1093/police/par028.
Davis, C. A., G. L. Ciampaglia, L.
M. Aiello, K. Chung, M. D. Conover, E. Ferrara, A.Flammini, G. C. Fox, X. Gao,
B. Gonçalves, et al. 2016. “OSoMe: The IUNI Observatory on Social Media.” PeerJ
Computer Science 2 (87): 1–18. doi:10.7287/peerj.preprints.2008v1.
Ferree, M. M., W. W. Gamson, J.
Gerhards, and D. Rucht. 2002. Shaping Abortion Discourse. Cambridge: Cambridge
University Press.
Garza, A. 2017. “A HerStory of the
#BlackLivesMatter Movement.” Accessed February 23, 2017.
http://blacklivesmatter.com/herstory/.
Gerbaudo, P. 2012. Tweets and the
Streets: Social Media and Contemporary Activism. London: Pluto Press.
Gerhards, J., and D. Rucht. 1992.
“Mesomobilization: Organizing and Framing in Two Protest Campaigns in West
Germany.” American Journal of Sociology 98 (3): 555–596.
Halvorsen, S. 2014. “Taking Space:
Moments of Rupture and Everyday Life in Occupy London.” Antipode: A Radical Journal
of Geography 47 (2): 401–417.
Harlow, S. 2009. “Social Media and
Social Movements: Facebook and an Online Guatemalan Justice Movement that Moved
Offline.” News Media and Society 14 (2): 225–243.
Heaney, M. T., and F. Rojas. 2006.
“The Place of Framing: Multiple Audiences and Antiwar Protests Near Fort
Bragg.” Qualitative Sociology 29 (4): 485–505.
Jasper, J. 1998. The Art of Moral
Protest: Culture, Biography, and Creativity in Social Movements. Chicago, IL:
The University of Chicago Press.
Johnson, V. 1997. Operation Rescue,
Vocabularies of Motive, and Tactical Action: A Study of Movement Framing in the
Practice of Quasi-nonviolence. Research in Social Movements Conflict Change,
No. 20, 103–150.
King, J. 2015. “How Three Friends
Turned a Spontaneous Facebook Post Into a Global Phenomenon.” California
Sunday, March 1.
https://stories.californiasunday.com/2015-03-01/black-lives-matter/.
Mansbridge, J. J. 1986. Why We Lost
the ERA. Chicago, IL: University of Chicago Press.
McAdam, D. 1996. “The Framing Function
of Movement Tactics: Strategic Dramaturgy in the American Civil Rights
Movement.” In Comparative Perspectives on Social Movements: Political
Opportunities, Mobilizing Structures, and Cultural Framings, edited by D.
McAdam, J. D. McCarthy and M. N. Zald, 338–356. New York: Cambridge University
Press. doi:10.1017/CB09780511803987.017.
McCaughey, M., and M. D. Ayers.
2003. Cyberactivism: Online Activism in Theory and Practice. London: Routledge.
Miller, B. A. 2000. Geography and
Social Movements. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Riker, W. H. 1986. The Art of
Political Manipulation. New Haven, CT: Yale University Press.
Rojas, F. 2007. From Black Power to
Black Studies: How a Radical Social Movement Became an Academic Discipline.
Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Ross, J. 2015. “How Black Lives
Matter Moved from a Hashtag to a Real Political Force.”
The Washington Post, August 19.
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2015/08/19/how-black-lives-matter-moved-from-a-hashtag-to-a-real-politicalforce/?
utm_term=.9aa5f9b3c9b4.
Sewell Jr., W. H. 2001. “Space in
Contentious Politics.” In Silence and Voice in the Study of Contentious
Politics, edited by R. R. Aminzade, J. A. Goldstone, D. McAdam, E. J. Perry,
W. H. Sewell Jr., S. Tarrow, and C.
Tilly, 51–88. Cambridge: Cambridge University Press.
Snow, D. A., and R. D. Benford.
1988. “Ideology, Frame Resonance, and Participant Mobilization.” International
Social Movement Research 1 (1): 197–218.
Snow, D. A., E. B. Rochford, S. K.
Worden, and R. D. Benford. 1986. “Frame Alignment Processes, Micromobilization,
and Movement Participation.” American Sociological Review 51 (4): 464–481.
Taylor, K. 2016. From
#BlackLivesMatter to Black Liberation. Chicago, IL: Haymarket Books.
Tufekci, Z., and C. Wilson. 2012.
“Social Media and the Decision to Participate in Political Protest:
Observations from Tahrir Square.” Journal of Communication 62 (2): 363–379.
Tversky, A., and D. Kahneman. 1981.
“The Framing of Decisions and the Psychology of Choice.” Science 211 (4481):
453–458.
Youmans, W. L., and J. C. York.
2012. “Social Media and the Activist Toolkit: User Agreements, Corporate
Interests, and the Information Infrastructure of Modern Social Movements.”
Journal of Communication 62 (2): 315–329.
* (Ç.N.) Tumbrl; metin,
görsel, video paylaşılabilen kişisel sayfaların oluşturabildiği bir sosyal
medya platformu
** (Ç.N.) Siyahların
Yaşamları Değerlidir (BlackLivesMatter/BLM) hareketinin BLM Freedom Ride (Özgür
Gezinti) eylemi; 1960’lı yıllarda bir grup insan hakları aktivistinin ırkçı ön
yargıyı ve ayrımcılığı protesto etmek amacıyla Birleşik Devletlerinin güneyinde
yaptıkları otobüs yolculuğu eylemine
Freedom Ride (Özgür Gezinti) atıfta bulunmaktadır.
*** (Ç.N.) Homofili; İnsanların
kendilerine benzer niteliklere sahip kişilerle iletişime geçmeye bilinçsiz bir
eğilim göstermesi.
Yorumlar
Yorum Gönder