Siyahların Yaşamları Değerlidir’e (Black Lives Matter) Sosyal Medya Tepkisi: Siyahların Yaşamları Değerlidir Etiketindeki (Hashtag) Twitter Kullanıcılarının Etkileşimleri-II

Etiket kodlama (Hashtag coding)

Tweet veri tabanımızı kullanarak, üç evrede “#BlackLivesMatter” ile birlikte gerçekleşen etiketleri topladık. Önce, 2014 yılındaki tamamındaki etiketleri inceledik. İlk evrede, Michael Brown’un vurulmasından önce yani 2014’ün başından vurulduğu 9 Ağustos 2014’e kadar olan dönemdeki etiketlere baktık.

İkinci evrede, Michael Brown’un vurulmasından sonra yani 10 Ağustos 2014’den, büyük jürinin Darren Wilson’ı suçlu bulmadığının açıklandığı 24 Kasım 9:25’e ETS (Eastern Standard Time/Doğu Standart Zamanı) kadar ki dönemdeki etiketleri inceledik. 3. Evre de büyük jürinin kararının açıklanmasından sonra yani 24 Kasım 2014 9:25’ den (öğleden sonra) ETS, 30 Kasım 2014’e kadar olan dönemdeki etiketleri değerlendirdik. Bu dönemselleştirme; BLM etiketinin ne zaman çevrimiçi ilgi gördüğünü, hareketin faaliyetinin ne zaman başladığını ve bu zaman diliminde en göze çarpan tartışma konularının hangisi olduğunu yakalamamızı sağlamaktadır.  Tweetler alındıktan sonra veri setinden ilk yüzdeki etiketlere odaklandık. Etiketleri analiz etmek için, BLM çerçevelemesinin beş unsuruna yoğunlaştık: Ferguson, hareket taktikleri, polis şiddeti, hareket dayanışması ve karşı protestolara. Bir etiket kategorilerin herhangi birine giriyorsa “1”; eğer girmiyorsa “0” olarak kodlandı. 

Tablo 1. Tweet veri toplama
Etiket
Toplam Tweet
Michael Brown’un vurulmasından önce
Michael Brown’un vurulmasından sonra
Darren Wilson’un suçlanmaması sonrası
#blacklivesmatter*
66.159
373
19.942
45.844

Notlar: 2014 yılının başından 2014 Kasım ayının sonuna kadar olan tweet’ler toplandı. Örneklem; #blacklivesmatter (büyük, küçük harf) etiketiyle başlayan bütün tweet’lerin yaklaşık yüzde 10’unu temsil etmektedir. 1. Evre; 2014’ün başından Michael Brown’un öldürüldüğü 9 Ağustos’a kadar ki dönem; 2. Evre 10 Ağustos’tan Darren Wilson’un suçlanmadığının açıklandığı 24 Kasım 9:25’e ETS (Eastern Standard Time/Doğu Standart Zamanı) kadar ki dönem, 3. Evre de açıklamadan 2014 Kasım ayının sonunda kadar ki dönemdir.
Tablo 2. Kategorilerine göre etiket örnekleri
Kodlama kategorisi
Tanım
Örnekler
Ferguson
Michael Brown’un vurulması, Darren Wilson’un suçlanmaması  nedeniyle çıkan protesto ve huzurluklara dair olaylar hakkındaki metinler
#Ferguson, #MikeBrown,
#FergusonOctober, #Chi2Ferguson,
#ArrestDarrenWilson
Polis şiddeti
Belirli kişilerin polis tarafından vurulmasıyla ilgili sözler. Polisin açıklamaları;  şiddet kullanmasına kurbanların, aktivistlerin ve halkın tepkileri  
#TamirRice, #JohnCrawford,
#VonderritMyers,
#handsupdontshoot
Taktikler
BLM hareketi ile ilgili protesto taktikleri ve eylemler
#BlackFriday, #shutitdownATL, #o22,
#nmos14
Karşı protesto
BLM’nin ideolojisi, taktikleri ve amaçlarını engellemeyle veya alternatif sunmayla ilgili metin (Bkz. Oxford Sosyoloji Sözlüğü)
#alllivesmatter, #opkkk, #kkk,
#whitelivesmatter, #obamathugs
Dayanışma/İfade Etme
BLM’nin temel iletilerini tekrarlayan veya onaylayan veya harekete dayanışma gösteren metin
#nojusticenopeace, #imatter,
#brownlivesmatters
Notlar: Bazı etiketler birden fazla kategoriye kodlandı. Örneğin; #nojusticeformikebrown hem dayanışma/anlamlılık hem de Ferguson ile ilgili olarak kodlandı.  

Etiketlerin bazıları birden daha fazla kategoriye dahil edildi (Tablo 2).

Michael Brown’un vurulmasına, Darren Wilson’un suçlanmamasına ve sonucundaki protesto ve huzursuzluktan kaynaklanan olaylara açıkça atıfta bulunmuş ise o etiket; Ferguson kategorisine kodlandı.  

Bir etiket belirli kişilerin polisin silah kullanmasıyla alakalı kullanılan sözler ve polis şiddetinin kurbanlarının/mağdurlarının açıklamalarını içeriyorsa polis şiddeti kategorisine dahil edildi. (Örneğin; “#ICantBreathe”). BLM hareketiyle ilgili protesto taktikleri ve eylemlere atıfta bulunuyorsa o etiket taktik kategorisinde kodlandı. Tweetteki metin, BLM hareketinin temel mesajını tekrarlıyor veya onaylıyorsa ya da hareketle dayanışma gösteriyorsa dayanışma ve ifade etme kategorisine dahil edildi. Metin, BLM hareketinin ideolojisini, taktiklerini ve amaçlarını engelleme veya alternatif bir hareket sunmaya dönük ise karşı protesto kategorisi kullanıldı (Örneğin; #BlueLivesMatter). Bu kategorilerin BLM ile ilgili duyguların tamamını karşılamadığının farkındayız. Örneğin; Twitter kullanıcılarının New York veya Los Angeles gibi belirli kentlerden, polis şiddeti konularına (Örneğin #usa) odaklanmayan oldukça geniş politik duygulardan veya militan İslami grup ISIS gibi BLM hakkında doğrudan bağlantılı olmayan güncel olaylardan bahsettiklerini gördük.

Sonuçlar

Şekil 1; BLM etiketindeki günlük tweet sayısını görmektedir. Karşılaştırmaya temel sunmak amacıyla, siyah genç bir adamın mağduriyetinin bir örneği olarak görülen Trayvon Martin’in öldürülmesinden bahseden etiketi de dahil ettik.

Şekil 1. 2014 yılında #BlackLivesMatter, #TrayvonMartin, ve #MichaelBrown’dan günlük bahsetme miktarı. Dikey uzun çizgiler iki nota işaret etmektedir: 9 Ağustos Michael Brown’un vurulması, 24 Kasım Darren Wilson’un söz konusu vurma eyleminden suçlanmamasına dair açıklama

Şekil 1, Trayvon Martin’in öldürülmesi ile BLM’nin ilk zamanlarının çakıştığı dönem içerisinde BLM’nin sosyal medyada kayda değer bir büyüme göstermediğini göstermektedir. Buna karşın Michael Brown’un vurulmasından ardından BLM’in geniş çapta büyüme göstermiştir. 

Tablo 3, #BlackLivesMatter etiketiyle birlikte olması olasılığı en yüksek olan etiketleri göstermektedir. Genel olarak, Michael Brown’un vurulmasını çevreleyen huzursuzluğa değinen etiketler en yaygın olarak görülen etiketlerdir. Aynı dönemde yüzde 29 ile en yaygın eş zamanlı etiket #Ferguson’dır. Eş zamanlı ilk beş etiketin dördü Ferguson ile ilgilidir.  Yüzde 1,3 oranına sahip #alllivesmatter etiketi istisnadır. #BlackLivesMatter etiketiyle eş zamanlı ilk on etiketin altısı Ferguson ile alakalıdır. Protesto taktiklerinden bahseden (#shutitdown ve #blackoutfriday) ile karşı protestodan bahseden (#alllivesmatter) diğer etiketlerdir. BLM için çerçeveleme -en azından halk için- Florida’da Trayvon Martin’in vurulmasına odaklanmaktan Ferguson protestolarının gündeme getirdiği konulara çarpıcı biçimde kayma gösterdiğini ortaya koymaktadır (Tablo 3).

Daha sonra, 2014 yılı boyunca Ferguson huzursuzluğundan önce ve sonra farklı etiket türlerinin göreli sıklığını (relative frequency) inceledik. 2014 yılında, veri setimizdeki etiketlerin yüzde 18’i Ferguson’u, yüzde 16’sı taktikleri, yüzde 23’ü polis şiddetini, yüzde 4’ü karşı protestoyu, yüzde 25’i dayanışmayı tartıştı. Diğer bir deyişle, etiketlerin önemli bir bölümü polis karşıtı şiddet ve ırksal grup desteği gibi BLM’nin temel ilkelerinden bazılarının altını çizmektedir. 


Ferguson huzursuzluğu ve Darren Wilson’ın suçlanmamasının öncesi ve sonrası bu kategorileri incelediğimizde #BlackLivesMatter etiketinin yörüngesini  tamamen anlayabiliriz. Ham sıklık olarak (raw frequency) örneklemimizin yüzde 10’ununda sadece 373 kez  #BlackLivesMatter’dan bahsedildiğine dikkat çekmekteyiz. 2014 yılında yaklaşık 280 milyon kişinin Twitter kullandığı düşünüldüğünde ifadenin nadiren kullanılması dikkate değerdir. Buna karşılık, post-Ferguson döneminde #BlackLivesMatter’ın kullanılışı hızla yükseliş göstermiştir. Örneklememizde, Michael Brown’un ölümünden beş ay sonra, BLM etiketi 65.000’den fazla kez gözlendi. Michael Brown’un vurulması ve arkasından meydana gelen protesto, hareketin birden ulusal bilinçte gündem gelmesinde güçlü bir etmen olduğu hipotezini bir kez daha kuvvetlendirmektedir (Şekil 2).

Etiket kategorilerimizin daha derinlemesine incelemesi, daha önemli enformasyonları ortaya koymaktadır. Michael Brown’un vurulmasından önceki zamanlarda etiketlerin yüzde 13’ü Ferguson’u; yüzde 1’i taktikleri, yüzde 25’i polis şiddetini, yüzde 30’u dayanışmayı ve yüzde 1’i karşı protestoları tartışmıştır. Michael Brown’un ölümünden sonraki haftalarda hareket tırmanmasında önce bile, sosyal medya kullanıcıları dayanışma ifadeleriyle BLM’ye akın ediyorlardı. Diğer bir deyişle, Michael Brown’un vurulmasından sonra polis şiddetini tartışan etiketlerde artış Ferguson’u tartışan etiketlerde hafif bir düşüşü görürüz.

Michael Brown’un ölümünün sonrası ve büyük jürinin Darren Wilson’un suçlamaması kararı öncesi dönem boyunca, bütün kategorilerde etiket kullanımının artışını görmekteyiz. Yüzde 21’i Ferguson’u, yüzde 14’ü taktikleri, yüzde 33’ü polis şiddetini, yüzde 38’i dayanışmayı ve yüzde 4’u karşı protestoyu tartışan etiketi kullanmışlardır. Bu, Trayvon Martin’in vurulmasından ardından Ferguson ve Michael Brown’un çevreleyen haber ve enformasyonun artışıyla birlikte  konuşmaların yansıması olabilir. Önemli bir başka şey de, dayanışmayı tartışan etiketlerin artışıdır. Ferguson’un ulusal söylemde belirgin bir şekilde öne çıkmasının sosyal medya kullanıcılarının endişelerini ifade etmelerini teşvik etmesi muhtemeldir. Boykot, protesto amaçlı yerde ölü gibi yatma (die-in) ve diğer protesto taktikleri tartışmalarının arttığını gördüğümüz bir döneme işaret etmekteyiz.

Boykot çağrısının yapıldığı #blackoutfriday ve Polis Vahşetine Karşı Ulusal Gün olan 22 Ekim tarihine işaret eden #o22 gibi etiketlerde gözlemlenmektedir. Bu, aktivistlerce duyurulan olaylara karşı BLM takipçilerinin farkındalığa sahip olduklarını göstermektedir.  

Şekil 2. 2014’de #BlackLivesMatter etiketiyle eş zamanlı ortaya çıkan etiket türleri

Darren Wilson’un suçlanmamasından sonraki dönemde, etiketlerin yüzde 22’i Ferguson’u; yüzde 21’i taktikleri; yüzde 21’i polis şiddetini, yüzde 37’isi dayanışmayı ve yüzde 4’ü karşı protestoyu tartışmıştır. Bu sonuçlardan, etiketlerde taktikleri tartışmasının büyük bir artış gösterdiğini görmekteyiz. Harekete geçme stratejilerini konuşmak için kullanıcılara bir uzam sunmakta sosyal medyanın rolüne işaret ettiği için bu durum önemlidir. Polis şiddetine değinenlerde ise dikkate değer bir düşüş vardır. Bu hareketin duygusal içeriğinde bir kaymayı gösterebilir. Sadece polisin ateşine odaklanmanın yerine sosyal medya kullanıcılarının hareketin yasaklayıcı açıklamaları ve taktiklerine de odaklanmaları muhtemeldir.
Genel olarak, BLM ile birlikte görünen etiketlere dair analizlerimiz şunlardır: İlk olarak,  halkın eklediği şeylerin çoğu dayanışmadır. Kullanıcıların, mütemadiyen hareketi ve amaçlarını onaylamaya ilgili eklemelerde bulunması en yaygın görülen çevçevelemedir. İlginç bir biçimde, dayanışma ifadeleri, hareketin belirli şikâyetlerini ve polis şiddetini içeren ifadelerden sayıca fazladır. Bu, kişilerin bilişsel kısayolları ve sezgisel akıl yürütme (reasoning heuristic) nasıl kullanma eğiliminde olduğuna yoğunlaşan siyaset psikolojisi araştırmaları  (Tversky ve Kahneman 1981) ve harekete geçirmede duyguların önemine yoğunlaşan sosyolojik araştırmalarıyla (Jasper 1998) tutarlıdır. İkincisi, belirli şikâyetlere odaklanan küçük bir hareketten daha gelişmiş taktiklere sahip kitlesel bir harekete açık bir geçiş görmekteyiz. Üçüncüsü, sosyal medyada küçük fakat istikrarlı, karşı-hareket varlığını saptadık. Karşı-hareket yalnızca Ferguson olaylarının BLM’yi daha fazla bilinirliliğe sahip bir harekete dönüştürdükten sonra büyümektedir.  

Etiket ağı (Hashtag network)

Önceki bölümde #BlackLivesMatter etiketiyle birlikte görülen etiketlerin sıklığını inceledik. Şekil 3, eş zamanlı etiketler ağını göstermektedir. Diğer bir deyişle, aynı Twitter iletisinde #BlackLivesMatter ile beraber kullanıldığı ise iki etiketi bağlı olarak tanımladık. Bu nedenle bu tür bütün etiketler #BlackLivesMatter’e bağlanacağından bu terimi grafiğe dahil etmedik. Ağ görselleştirmesi şu şekillerde geliştirilmiştir: Birincisi, daha yaygın etiketler daha büyük daireler ve etiketlerle gösterilmektedir. İkincisi, iki etiket arasındaki bağlantı çizgisinin kalınlığı bu etiketlerin birlikte kullanım sıklığını yansıtmaktadır. Üçüncüsü, ağ kuramsal algoritmalarını (network theoretic algorithm) terimlerin kümelenmesini vurgulamak amacıyla kullanmaktayız. Sonunda, konularıyla ilgili kategorilerine göre grafikte daireleri renklendirdik. Birden fazla kategoriye giren etiketler ilgili kategori renklerinin bir karışımıyla, herhangi bir kategoriye girmeyen çeşitli etiketler ise koyu gri ile renklendirilmiştir. Diyagramın bazı önemli özellikleri bulunmaktadır. İlk olarak, önceki bölümde ele alınan temel noktaları vurgulamaktadır. Twitter’daki çerçevelemenin çoğunun Ferguson ile ilgili konularla bir ilgisi vardır. Bu durum okumamızla tutarlıdır.
Şekil 3. #BlackLivesMatter ile beraber kullanılan eş zamanlı etiketler ağı

Sosyal hareket içinde bir grubun ortak hafızasını belirlemede büyük bir rol oynadığı için etiket ağının bağlanma biçimi önemlidir (Armstrong ve Crage 2006; Heaney ve Rojas 2006). Bu nedenle ırksal ve devlet gerilimi alanı olduğu için Ferguson sadece önemli değildir. aynı zamanda onun anlamı, anma ve hatırlama alanı olarak BLM’nin ortak hafızası içinde önem taşımaktadır. 

İkincisi, eş zamanlı diyagram etiket kategorileri arasında değişken kümelenme derecelerini sergilemektedir. Üç temel küme görülebilir: Ferguson, taktikler ve polis şiddeti. Bu görsel sonuç homofili*** (benzeşme) anlamına gelmektedir: Bu kategorilerdeki etiketlerin aynı kategorideki başka etiketlerle birlikte kullanılması nispeten daha yüksek olasılığa sahiptir.

Son olarak, ağ görselleştirme karşı-protestocuların göreli konumunu da göstermektedir. BLM hakkındaki çevrimiçi söylem, #alllivesmatter (#bütünyaşamlardeğerlidir) Michael Brown’a ve BLM protesto taktiklerine atıfta bulunan etiketlerle güçlü bir bağlantısı bulunmaktadır. Bununla birlikte, etiket sadece Darren Wilson’un suçlanmamasının onaylanması veya karşı çıkılması ifadeleriyle ilgili değildir. Çünkü az da olsa polis şiddetinin diğer kurbanlarından da bahsedilmektedir. Daha ziyade, bu karşı protestoda özellikle Ferguson’a verilen ortak tepkiyi ve sorunlara karşı devletin çözüm için yapmış olduğu girişimleri tersine çevirmenin amaçlandığı görülmektedir. Dahası, polis memurları bir mekan olmadığından ve onlar hakkındaki duygular kutuplaştığından ağ tutarlı olmayabilir.

Tartışma ve Sonuç

Makalenin amacı, sosyal medya kullanıcılarının grubun iletileriyle nasıl etkileşime girdiğini ölçümlendirerek BLM hareketinin dinamiklerini araştırmaktır. Kuramsal olarak, sosyal medyanın dağınık çerçeveleme (distributed framing) olarak tanımladığımız bir süreci yani geniş bir kitleye hareketin anlam inşasını değiştirme (alter) ve etkileme (manipulate) kullanma imkanı sunduğunu ileri sürmekteyiz. Twitter kullanıcılarının en fazla hareketi onayladıklarını ve dayanışma gösterdiklerini bulduk.  #BlackLivesMatter 2014 yılında gelişirken, belirli taktiklerden bahseden ve Ferguson veya polisin ateşi gibi olayların tartışmalarda azalışa paralel olarak belirli taktiklerden bahseden iletilerin arttığını tespit ettik. Ayrıca, sosyal medyada #BlackLivesMatter etiketinin hacmi arttıkça karşı-hareket etiketleri de ortaya çıkmaktadır. Bu, gelecekteki araştırmacılar tarafından test edilebilecek daha geniş bir hipotezin araştırılması fikrini vermektedir. Çevçeveleme, aktivistlerin dikkatini çeken belirli sorunlardan taktikler ve politika değişikliğinde sorunların öneminin azaldığı daha olgun bir aşamasına kadar gelişimin doğal bir şekline sahip olabilir.

Ayrıca, BLM’nin niçin Trayvon Martin’in öldürüldüğü dönemde değil de Ferguson huzursuzluğu sırasında büyüdüğü hakkında bir varsayım sunmaktayız. Wilson’un tersine, Zimmerman’ın devletin resmi bir aktörü olmaktan ziyade mahalle bekçisi olarak kendi kendini ataması nedeniyle “yarı polis” olmasına dikkat çekilmektedir (Cherney ve Chui 2010, 2011). Bu yüzden, hem Brown hem de Martin’in medyada suçlu kabul edilmesine karşın konumdaki bu farklılığın Martin’in öldürülmesinin çerçevelemesini enforme ettiği iddia edilebilir.

Trayvon Martin’in ölümü hakkındaki tartışmaların çoğu Trayvon Martin ve saldırgan George Zimmerman’ın eylemlerine odaklanmıştır. Zimmerman’ın duruşması ve medyada yer alışı son  derecede ırksallaştırılmış olsa da popüler tartışmaların geneli  Martin’in onu gerçekten onu tehdit ettiğine dair Zimmerman’ın iddiasını destekleyici ne kadar kanıt olduğuyla ilgiliydi. Brown hakkındaki diyaloglarda benzer argümanlar ileri sürülürken medyanın Martin ve Brown’un öldürülmesini tartışmasında kilit bir farklılık bulunmaktadır. Medya, Florida Sanford’daki Afro-Amerikalılara yönelik polisin davranışını tartışmazken Missouri Ferguson’da polisin davranışı kısa sürede sorun haline geldi. Dahası, Ferguson medyada popüler oldukça aktivizm alanı durumuna geldi ve Afro-Amerikan toplumuna yönelik daha büyük bir devlet şiddeti sorununu temsil etti.

Medyada; Brown’un öldürülmesini devletin hatası olarak Martin’in öldürülmesi ise kişilerin hatası olarak sunulduğu ileri sürülebilir. Ferguson Polis Departmanı hakkında Adalet Bakanlığı’nın raporunda daha fazla gösterilmektedir. Raporda; “Ferguson emniyet ve adliye  işleyişinin neredeyse her alanını etkilediği” söylenerek Afro-Amerikalara yönelik ırkçı önyargının olağanlaştığını açıkça altı çizilmektedir (The New York Times, 4 Mart 2015). Rapor, Ferguson’da yaşayan Afro-Amerikalıların Ferguson Polis Departmanının uygulamalarını sorgulamakta haklı olduğu savunulmaktadır. Ayrıca, olağanlaşan kötüye kullanım polis ve toplum ilişkilerini bozmakta ve gerilimi artırmaktadır. Michael Brown’ın vurulması ve Darren Wilson’un suçlanmaması sonrasında oluşan bu tepki devletin kötü muamelesine karşı biriken tepkiye  işaret etmektedir.

Son olarak, hareket çerçevelemeleri araştırmalarında sosyal medyayı kullanmanın sınırlılıklarını tartışmaktayız. Coğrafya hakkında oldukça az veriye sahip olmamız sınırlılıklardan bir tanesidir. Kullanıcıların yüzde 1’inden daha azı Twitter’ın konum özelliğini kullanması nedeniyle, yerel koşullara tepki verip vermediğini görmek için sosyal medya kullanıcıların yerleşim yerlerini gözlemleme olanağımız çok azdı. Belli etiketlerle alakalı tartışmaları sistematik olarak incelemek oldukça zordur. Bir tweette #BlackLivesMatter etiketini belirlemek kolay olmasına karşın iletinin içeriği algoritmik olarak değerlendirmek güçtür (Örneğin; olumlu/olumsuz bahsetme veya  iletinin farklı kastının olup olmadığını ayırt etmek). Duygu analizi (sentiment analysis) burada yanlış bir yöne sevk edebilir. Örneğin bir kullanıcı;  soruna dair iletisinde “olumsuz” ifadede bulunurken BLM ile “olumlu” bir dayanışma sergileyebilir. Bu sınırlılıklar gelecekte araştırmalarda ele alınabilir.

Kaynakça

Apuzzo, M., and J. Eligon. 2015. “Ferguson Police Tainted by Bias, Justice Department Says.” The New York Times, March 4. https://www.nytimes.com/2015/03/05/us/uscalls-on-ferguson-to-overhaul-criminal-justice-system.html.
Armstrong, E. A., and S. M. Crage. 2006. “Movements and Memory: The Making of the Stonewall Myth.” American Sociological Review 71 (5): 724–751. doi:10.1177/000312240607100502.
Benford, R. 1993. “Frame Disputes Within the Nuclear Disarmament Movement.” Social Forces 71 (3): 677–701. doi:10.1093/sf/71.3.677.
Benford, R., and D. A. Snow. 2000. “Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment.” Annual Review of Sociology 26: 611–639.
Brown-Hinds, P. 2015. “Black Lives Still Matters to Grassroots and Black Media.” Black Voice News, January 13. http://www.blackvoicenews.com/2015/01/13/black-livesstill-matters-to-grassroots-and-black-media/.
Cherney, A., and W. H. Chui. 2010. “Police Auxiliaries in Australia: Police Liaison Officers and the Dilemmas of Being Part of the Police Extended Family.” Policing and Society 20 (3): 280–297. doi:10.1080/10439463.2010.505286.
Cherney, A., and W. H. Chui. 2011. “The Dilemmas of Being a Police Auxiliary – An Australian Case Study of Police Liaison Officers.” Policing 5 (2): 180–187. doi:10.1093/police/par028.
Davis, C. A., G. L. Ciampaglia, L. M. Aiello, K. Chung, M. D. Conover, E. Ferrara, A.Flammini, G. C. Fox, X. Gao, B. Gonçalves, et al. 2016. “OSoMe: The IUNI Observatory on Social Media.” PeerJ Computer Science 2 (87): 1–18. doi:10.7287/peerj.preprints.2008v1.
Ferree, M. M., W. W. Gamson, J. Gerhards, and D. Rucht. 2002. Shaping Abortion Discourse. Cambridge: Cambridge University Press.
Garza, A. 2017. “A HerStory of the #BlackLivesMatter Movement.” Accessed February 23, 2017. http://blacklivesmatter.com/herstory/.
Gerbaudo, P. 2012. Tweets and the Streets: Social Media and Contemporary Activism. London: Pluto Press.
Gerhards, J., and D. Rucht. 1992. “Mesomobilization: Organizing and Framing in Two Protest Campaigns in West Germany.” American Journal of Sociology 98 (3): 555–596.
Halvorsen, S. 2014. “Taking Space: Moments of Rupture and Everyday Life in Occupy London.” Antipode: A Radical Journal of Geography 47 (2): 401–417.
Harlow, S. 2009. “Social Media and Social Movements: Facebook and an Online Guatemalan Justice Movement that Moved Offline.” News Media and Society 14 (2): 225–243.
Heaney, M. T., and F. Rojas. 2006. “The Place of Framing: Multiple Audiences and Antiwar Protests Near Fort Bragg.” Qualitative Sociology 29 (4): 485–505.
Jasper, J. 1998. The Art of Moral Protest: Culture, Biography, and Creativity in Social Movements. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
Johnson, V. 1997. Operation Rescue, Vocabularies of Motive, and Tactical Action: A Study of Movement Framing in the Practice of Quasi-nonviolence. Research in Social Movements Conflict Change, No. 20, 103–150.
King, J. 2015. “How Three Friends Turned a Spontaneous Facebook Post Into a Global Phenomenon.” California Sunday, March 1. https://stories.californiasunday.com/2015-03-01/black-lives-matter/.
Mansbridge, J. J. 1986. Why We Lost the ERA. Chicago, IL: University of Chicago Press.
McAdam, D. 1996. “The Framing Function of Movement Tactics: Strategic Dramaturgy in the American Civil Rights Movement.” In Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportunities, Mobilizing Structures, and Cultural Framings, edited by D. McAdam, J. D. McCarthy and M. N. Zald, 338–356. New York: Cambridge University Press. doi:10.1017/CB09780511803987.017.
McCaughey, M., and M. D. Ayers. 2003. Cyberactivism: Online Activism in Theory and Practice. London: Routledge.
Miller, B. A. 2000. Geography and Social Movements. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Riker, W. H. 1986. The Art of Political Manipulation. New Haven, CT: Yale University Press.
Rojas, F. 2007. From Black Power to Black Studies: How a Radical Social Movement Became an Academic Discipline. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Ross, J. 2015. “How Black Lives Matter Moved from a Hashtag to a Real Political Force.”
The Washington Post, August 19. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2015/08/19/how-black-lives-matter-moved-from-a-hashtag-to-a-real-politicalforce/? utm_term=.9aa5f9b3c9b4.
Sewell Jr., W. H. 2001. “Space in Contentious Politics.” In Silence and Voice in the Study of Contentious Politics, edited by R. R. Aminzade, J. A. Goldstone, D. McAdam, E. J. Perry,
W. H. Sewell Jr., S. Tarrow, and C. Tilly, 51–88. Cambridge: Cambridge University Press.
Snow, D. A., and R. D. Benford. 1988. “Ideology, Frame Resonance, and Participant Mobilization.” International Social Movement Research 1 (1): 197–218.
Snow, D. A., E. B. Rochford, S. K. Worden, and R. D. Benford. 1986. “Frame Alignment Processes, Micromobilization, and Movement Participation.” American Sociological Review 51 (4): 464–481.
Taylor, K. 2016. From #BlackLivesMatter to Black Liberation. Chicago, IL: Haymarket Books.
Tufekci, Z., and C. Wilson. 2012. “Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations from Tahrir Square.” Journal of Communication 62 (2): 363–379.
Tversky, A., and D. Kahneman. 1981. “The Framing of Decisions and the Psychology of Choice.” Science 211 (4481): 453–458.
Youmans, W. L., and J. C. York. 2012. “Social Media and the Activist Toolkit: User Agreements, Corporate Interests, and the Information Infrastructure of Modern Social Movements.” Journal of Communication 62 (2): 315–329.


* (Ç.N.) Tumbrl; metin, görsel, video paylaşılabilen kişisel sayfaların oluşturabildiği bir sosyal medya platformu

** (Ç.N.) Siyahların Yaşamları Değerlidir (BlackLivesMatter/BLM) hareketinin BLM Freedom Ride (Özgür Gezinti) eylemi; 1960’lı yıllarda bir grup insan hakları aktivistinin ırkçı ön yargıyı ve ayrımcılığı protesto etmek amacıyla Birleşik Devletlerinin güneyinde yaptıkları otobüs yolculuğu eylemine  Freedom Ride (Özgür Gezinti) atıfta bulunmaktadır.

*** (Ç.N.) Homofili; İnsanların kendilerine benzer niteliklere sahip kişilerle iletişime geçmeye bilinçsiz bir eğilim göstermesi. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A’dan Z’ye Roland Barthes’in Mitoloji Teorisi : Mitlerin Eleştirel Teorisi - Andrew Robinson

Eleştirel Söylem Analizi: Sosyal Medyada Kuramlara Doğru-I - Connie S. Albert, A.F. Salam

Denizci Şarkıları (Sea Shanties) - Shamser Mambra