Araba Kullanma Değişimi Twitter’da: Suudi Arabistan’daki Kadınların Araba Kullanma Yasağı Hakkında Twitter Tartışmalarının Derlem Destekli Söylem Analizi (A Corpus-Assisted Discourse Analysis)-I
Lama Altoaimy
Dilbilim Bölümü, Diller Fakültesi, Prenses Nourah bint Abrulrahman
Üniversitesi
Özet : Makale
Suudi Arabistan Krallığında kadınların araba kullanma hakkı tartışmalarında
Twitter’in nasıl kullanıldığını araştırmaktadır. Araştırmanın ana amacı,
tartışmadaki toplumsal cinsiyet rollerini (gender roles) ve toplumsal cinsiyetler
arasındaki ilişkilerin nasıl yürütüldüğünü açıklamaktır. Suudi Arabistan
kadınları için, Twitter gibi sosyal medya platformları düşüncelerini ifade
etmek ve sorunlarını vurgulamak için öteki kamusal alanlarda sahip olmadıkları
eşsiz bir uzam sunmaktadır. Suudi Arabistan Krallığında kadınların araba
kullanma hakkına dair tartışmanın araştırması yapılırken, 2015’in son üç
ayından itibaren bu konudaki Arapça tweetler toplanmıştır. Derlem Destekli
Söylem Çalışmaları (Corpus-Assisted Discourse Studies) yaklaşımını takiben
Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların araba kullanma yasağının tartışan
Twitter kullanıcılarının görüşleri analiz edildi. Araştırma, kadınlara araba
kullanma hakkı verilmesine katkıda bulunabilir ve kadınlara yönelik
kısıtlamalara dair farkındalığı artırabilir belki.
Anahtar kelimeler : Suudi
kadınlar; Twitter; kadınların araba kullanması; eleştirel söylem çalışmaları
1. Giriş
Suudi Arabistan kadın hakları
aktivisti Manal Alsharif’in (el-Şerif) 2011’de Khobar (El Huber) sokaklarında
araba kullanırken çektiği videoyu Twitter ve Facebook’da yayınladığı zaman bütün dünya
farkına vardı. Alsharif’in “women2drive (kadınların araba kullanması)”
kampanyası Suudi Arabistan Krallığında pek çok kişiyi şaşırttı ve sosyal medya
platformlarında güçlü bir tepkiye yol açtı. Twitter’da kadınların araba
kullanma hakkı ile ilgili sert tartışmaları yaşandı ve Alsharif davranışının
geleneksel dini yaşama aykırı olduğunu düşünenlerden hem destek hem de eleştiri
mesajları aldı. Buna karşın bir çok çevrimiçi kampanyalardan sonra –yıllar
sonra- kadınlara araba kullanma hakkı verildi. Suudi Arabistan Krallığındaki
kadınlara ehliyet verilecek ve 2018 Haziran’dan itibaren de araba kullanmaya
başlayabilecekler. Ekonomiyi iyileştirme ve petrole bağlılığı azaltma amacıyla
Vizyon 2030 (Vision 2030) planı olarak bilinen planın bir parçası olarak geldi
değişim. Kadınların potansiyellerini açığa çıkarma ve ekonomiye katkı
yapmalarını sağlama amaçlandı. Çalışmada, Suudi Arabistan Krallığında kadın
konularına farkındalık kazandıran ve yasağın kaldırılmasına katkıda bulunmuş
olabilecek çevrim içi çabalara odaklanıldı.
Doumato (2010) ve Baeshen (2017) son
zamanlarda Suudi Arabistan Krallığındaki kadın sürücülere yasağın yasal zemini
olmadığını buna karşın uygulamada geleneksel, dini taleplere uygun olarak
kadınlara ehliyet verilmemesinin genel olarak kabul gördüğünü ifade
etmektedirler. 1991’de pek çok kadın araba kullanarak protesto ettiğinde
yasak alenen ele alındı. Kadınların davranışı günah olarak değerlendirildi.
Çünkü kadınların araba kullanmasına izin verilmesi akrabaları olmayan
erkeklerle aynı ortamda bulunmalarına neden olacağından ahlaki ve toplumsal
soruna yol açacaktır (Al Munajjed 1997).
Yasaklama 1991’den beri toplumda açıkça ele alınmazken internet ve sosyal medya
kadın hakları konusunda farkındalığı artırmak için kullanılmıştır.
Kadınlara araba kullanma yasağı
Suudi Arabistan Krallığı’nın İslam’ın katı Vahabi yorumuna bağlılığından ileri
gelmektedir. AlMunajjed (1997) ve
Doumato (2010); Suudi Arabistan Krallığının Vahabi öğretisini benimseyen tek
İslam devleti olduğunu ve Arap Yarımadasındaki farklı kabileleri tek dinsel
topluluk çatısında toplamak için İslami metinlerin sert yorumunu ideolojik
temel olarak kullandığını söylemektedirler. AlMunajjed (1997) ve Al-Fassi
(2010)’e göre; İslamiyet’in bu katı yorumu okullarda toplumsal cinsiyet
ayırımcılığına neden olan yasal düzenlemeler ve kurallar konulması sonucunu
doğurmakta, kadınların toplumda ve iş yerlerinde hareketliliklerini ciddi
biçimde sınırlandırmakta ve hayati kararlar verirken erkek akrabalarına bağımlı
hale getirmektedir. Bu durum bazı Suudilere göre kadınlara yönelik ayrımcılık
iken bazılarına göre değildir. Doumato’nun (2010, s.425) da ifade ettiği gibi,
bu bakış açısında “Suudi vatandaşların
oldukça büyük bir çoğunluğu ulemanın (din alimleri) sosyal gündemiyle hem
fikirdir” ve kadınlara yönelik kısıtlamalar “İslamiyet tarafından öngörülen ve töre
ile aile değerlerini korumak için gereken kadınlarla erkekler arasındaki haklar
ve sorumluluklar arasındaki bir denge” olarak görülür. Böyle bir bakış aynı zamanda kadınların araba
kullanmasına karşı olanlara ait veri setini yansıtmaktadır. Mesela, bazı
kullanıcılar araba kullanmanın erkeklerin sorumluluğu olduğunu söylemektedirler
(örneğin, Kadınlara nasıl araba kullanılacağını öğreten erkeklerin çoğu, bir
erkeğin bir kadına olan sorumluluğunu üzerine alamayan kişilerdir.). Ötekiler
de sosyal ahlak için tehdit olduğunu düşünmektedirler. (örneğin, onların fitne
planlarına Allah karşı gelir #women_driving/
#kadınların araba kullanması)
AlMunajjed (1997),
Al-Fassi (2010) ve Doumato (2010),
kadınların kamusal alanda sesleri hiç çıkamadığı için kendilerine yönelik
kısıtlamalara karşı sorunlarını alenen konuşmalarının engellendiğini
gözlemlemektedirler. Çok az kadın örgütü bulunmaktadır ve ailenin itibarı için
kadının davranışı merkezi öneme sahiptir. Bu nedenle, özellikle Batı ana akım
medyasında Suudi kadınların erkeklere göre daha aşağıda ve güçsüz olarak
resmedilmesini görmek yaygın bir durumdur. Buna karşın Suudi Arabistan Merkez
Bankası (Saudi Arabian Monetary Authority) (2017), daha genç kuşak Suudi
kadınların yüksek öğrenim ve profesyonel iş yaşamına katılmak için geleneksel toplumsal
cinsiyet rollerinden kaçındığını ortaya koydu. Yamani (2000), Al-Fassi (2010)
ve Doumato (2010), kadınların durumunu
geliştiren ve sosyal konumlarına dair farkındalıklarını artıran etmenleri
tanımlamaktadırlar. Bu faktörler arasında özellikle Suudi Arabistan Krallığının
ekonomisindeki gelişmeler, kadın okur yazarlığı ve eğitimindeki artış, kadınlar
için iş olanaklarının fazlalaşması ve en önemlisi de toplumsal cinsiyet
rollerini tanımlayan dinsel kurumların yetkilerini sınırlama, kadınlara daha
fazla yasal güç sağlama, eğitim ve istihdam seçenekleri ve politik katılımı
gibi dini köktenciliğe ve terörizme karşı yapılan reformlar bulunmaktadır.
Yine de, kadınlar hâlâ
hareketliliklerini ve seyahatlerini de engelleyen kısıtlamalarla karşı
karşıyadır. Pek çok kişi tarafından bu kısıtlamalar ülkenin muhafazakar imajını
devam ettirmek için yaşamsal öneme sahiptir. Bu bölgelerde kadının durumunu iyileştirmek
için örgütlü çabaların eksikliği ve kadınların kamusal iletişim araçlarına ile
resmi söylemlere kısıtlı erişimleri nedeniyle kadınlar seslerini yükseltmek ve
kısıtlamalar ile dezavantajları dile getirmek amacıyla sosyal medyayı sığınacak
bir liman olarak gördüler. Poynter (2010), Salter (2013), Castells (2015) ve
Cover (2015)’ın söylediği gibi, sosyal medya sosyal hareketler üzerinde
büyük bir etkiye sahip olabilir ve Suudi
kadınlarının sesinin Suudi Arabistan Krallığı
ve dünyada duyulmasına imkan tanımıştı (Al-Rasheed 2013;
Doumato 2010). Khamis
(2014), Rentschler (2015),
Clark (2016) ve Newsom ile Lengel (2012) kadın sesleri ve
hareketlerinin topluma duyurulmasında Twitter’ın
kilit bir rol oynadığını vurgulamaktadırlar. Özellikle Twitter, kadınların
düşüncelerini ifade etmelerine ve kendilerini toplumsal ve politik yaşamdan
dışlayan toplumsal cinsiyet temelli yasal düzenlemelerin ve kuralların
üstesinden gelmelerine olanak sağlamıştır. Çünkü Twitter “ Daha önce (en
azından modern tarihte) mukayese edilebilir etki alanı olmayan kadınlar
tarafından faillik deneyimlerine (exercise of agency)” imkan tanımaktadır (Samin
2008, s. 207).
Bu argümanlar
doğrultusunda, bu çalışma ile feminist hareketleri desteklemede hatta
biçimlendirmede sosyal medyanın kullanımı araştıran çalışmalara katkıda
bulunulmaktadır. Suudi Arabistan Krallığında kadın sürücülere yönelik yasak ve
Twitter kullanıcılarının güncel toplumsal cinsiyet rolleri içinde yasaklamaya
karşı nasıl söylemsel savlarda bulunduğu ve tartışmalar yaptığı bu çalışmanın
odağındadır. Bunu yapmak için,
tartışmadaki dilsel seçimler açıklanarak analiz edilecektir. Talbot (2010,
s.16) “ öteki sosyal pratiklerin ve kurumsal yapıların yanında karmaşık dil
parçası (complex part language) toplumsal cinsiyet ayrımını yaratmada,
sürdürmede ve yansıtmada önemli rol oynar.” demektedir. Toplumsal cinsiyet
rollerinin söylemde inşası ve icrasının çok yönlü analizinin ötesinde
söylemlerin yayılma kabiliyetlerinin etkili bir biçimde dikkate
alınmalıdır. Eckert ve McConnell-Ginet
(2013) göre; “bireyin veya grubun …. anlama katkısının ölçüsü onların katılma
ve katkılarının duyulması kabiliyetine bağlıdır” (s.88). Twitter’ın dünya
çapında yaygınlaşması ve kamusal alanda yeterli şekilde temsil edilmeyen
gruplara fikirlerini ifade etme fırsatı sunması pek çok sonuca yol açtı. Toplumsal
cinsiyet rollerini araştırmak ve mücadele etmek için başka kitle iletişim
araçlarıyla imkansız görünen elverişli söylemsel alanı Suudilere Twitter sundu (Almahmoud 2015; Alotaibi 2017; Sahly 2016).
Twitter hakkında
incelenen literatürde şunlar bulunmaktadır: Kamusal ağlar perspektifinden
sosyal medya platformları, Twitter ortamından ileti gönderen bağlı kullanıcılar
-Örneğin; Boyd (2010) ve Zappavigna (2012)’ın çalışmaları- ve sosyal aktivizm
mekanizması olarak platformların potansiyelleri –Örneğin; Keller (2012),
Konnelly (2015) ile Bonilla ve Rosa (2015)’ın eserleri- Çalışma, bu
literatürün izlerini takip etmesine karşın sürekli gelişmekte olan çalışma
alanı olarak Suudi Arabistan bağlamında toplumsal cinsiyet rollerini (Al-Rasheed
2013) ele almaktadır. Suudi Arabistan Krallığındaki kadınlara araba kullanma
yasağı hakkındaki söylem Almahmoud (2015), Sahly (2016) ve Alotaibi (2017)’nin
çalışmalarının odağında iken bu çalışma eleştirel feminist perspektif ve
eleştirel söylem çalışmaları (critical discourse studies/cds) çerçevesinde
sosyal medya, söylem ve toplumsal cinsiyet etkileşimini inceleyerek diğer
çalışmalardan ayrılmaktadır. Sonraki bölümde Suudi Arabistan Krallığında
Twitter kullanımının kısa bir arka planını sunmaktayım. Araştırmanın kuramsal
varsayımlarını anlattıktan sonra analizi yaparken kullandığım veri ve
metodolojik yaklaşımları tartışmaktayım. Nihayetinde de elde edilen sonuçları
incelemekteyim.
2. Suudi Arabistan Krallığında Twitter
Bu çalışma yazıldığı
sırada, kullanıcıların 280 karakter uzunluğunda ileti göndermesine izin veren
microblogging sosyal medya platformu Twitter en popüler sosyal medya web
sitelerinden biri olarak kabul edilmektedir ve insanlara iletişim ve
enformasyon alışverişi için güçlü bir araç sunmaktadır. Twitter Suudi Arabistan
Krallığında özellikle popülerdir.
İzlenmesine ve
sansürlenmesine rağmen (Noman vd. 2015) son dönemlerde Suudilerin gittikçe daha
fazla Twitter’ı kullandığı söylenmektedir (Mari 2013). Hem 2012 hem de 2013’de
–orantılı olarak- dünyadaki diğer ülkelerden daha hızlı artarak Suudi Arabistan
en fazla aktif Twitter kullanıcısına sahiptir. 2015’deki bir çalışma, 5.4
milyon Suudi Arap Twitter kullandığını ve bir ayda 210 milyonun üzerinde tweet
atıldığını göstermektedir (The Social Clinic 2015). Suudiler, Arap bölgesindeki
(Diğer bir deyişle Orta Doğu ve Kuzey Afrika) %29 aktif Twitter kullanıcısını
oluşturur ve o bölgeden atılan tweetlerin %32’sinden fazlasına sahiptir (Salem
2017).
Birçok farklı
demografik özelliklere sahip Suudi, Twitter kullanmaktadır. Twitter kullanan
Suudilerin %51’i kadın ve çoğu da gençtir. (18-34 yaş arası %50, 34-55 yaş
arası %23 oranında) (The Social Clinic 2015). Suudi Arabistan hükümeti de
Twitter kullanıcısıdır. Şimdiki Kral
Salman 2015 yılında Twitter hesabı açarak vatandaşlarıyla sosyal medya yoluyla iletişim
kuran ilk Suudi kral oldu (Jones ve Omran 2015). Daha şeffaf olmak ve
vatandaşlarıyla doğrudan irtibat sağlamak amacıyla 90’dan fazla resmi kurumun
Twitter kullanmasıyla Suudi yetkililer ülkede Twitter kullanımın nasıl
yaygınlaştığını kabullendi (Alasem 2015).
Pek çok medya kuruluşu, vaiz, gazeteci, politikacı ve yorumcu da Twitter
kullanmakta ve vatandaşlarla iletişim kurmaktadır (Noman vd. 2015). Sosyal
medyanın bu biçiminin popülaritesi kadınların özellikle araba kullanma
yasaklamasından kaynaklanan hareket kısıtlamasına karşı kendilerini ifade
etmelerine ve protesto etmelerine olanak sağladı.
3. Kuramsal
Arka Plan
Çalışmada, toplumsal
cinsiyet nedir ve karmaşık yollarla nasıl anlamlı hale getirildiği sorusuna
değinen post-yapısal toplumsal cinsiyet kuramlarından yola çıkmaktayım.
Post-yapısalcı bakış açısından toplumsal cinsiyet; eskinin kadınlık ve erkeklik
kültürel ve sosyal normlarına ikinci ise üreme organlarına temelinde kadınlar
ve erkekler arasındaki biyolojik farklılıklara atıfta bulunan cinsiyetten
ayrılır (Kimmel 2013; Talbot 2010). Toplumsal cinsiyet; insanların erken dönem
çocukluk sosyalleşmeleri sırasında elde ettikleri bir dizi kalıcı nitelikler
gibi görünebilirken post-yapısal kuramlar toplumsal cinsiyetin dinamik
doğasının ve gündelik etkileşimler ile okul, aile vb. gibi sosyal kurumlarda
sürekli olarak tesis edilmesinin ve pekiştirilmesinin altını çizmektedir (Kimmel
2013). Butler’a göre (1990, s. 179) toplumsal cinsiyet esasen söylemde
kendini gösteren “edimlerin stilize edilmiş
tekrarları” dizisidir. Toplumsal
cinsiyet ve toplumsal cinsiyet hakkındaki düşüncelerin temelde sosyal
pratiklerin ve kurumların sözlü ve yazılı söylemleriyle inşa edilmesi anlamına
gelir bu. Kendilerinden önce gelen ve her cinsiyetin nasıl olması gerektiğini
belirleyen söylemlere göre bireyler toplumsal cinsiyet kimliğini kurarlar. İnsanlar
edilgen bir biçimde bu söylemler tarafından yönlendirilir demek değildir. Daha
ziyade her bireyinin kendi toplumsal cinsiyet rolünü reddeden, uyum sağlayan
veya değiştiren başka biçimlerle söyleme dahil olma ve davranma potansiyeline
sahip olduğunu söylemektedir (Butler 1999; Kimmel 2013).
Sosyal medya sağladığı
farklı olanaklar (Örneğin; anonimlik, etkileşimlilik vb.) nedeniyle gücün
merkezsizleştiği ve devlet ile hâkim kurumların üstünlüğüne meydan okunan
(Fuchs 2013; Murthy 2013) özellikle kadınların alternatif toplumsal cinsiyet
kimlik görüşlerini ortaya koyabildiği bir uzam olarak görülebilir.
Onların sosyal medya
kullanımları ve kadın sorunlarıyla ilgili oluşturdukları kamuoyu, değişiminin
ön saflarına koydu onları ve sosyal medyadan önce yapmaları olanaksız şekilde
sorunlarını toplumsallaştırdılar. Twitter; ana akım medyada sıklıkla yanlış temsil
edilen veya pek çoklarınca özel alana ait olduğu düşünülen –özellikle- şiddet
ve cinsel taciz gibi sorunlara farkındalığı artırmak için çevrimiçi
hareketlerde kullanılmıştır (Clark 2016; Khamis 2014; Rentschler 2015).
Örneğin, Clark (2016) #whyIstayed (#niçinkaldım) etiketiyle (hashtag) ile
ilgili çalışmasında, aile için şiddet konusunda Twitter kullanıcılarının baskın
bakış açılarına verdikleri tepkileri inceledi. Çevrimiçi tartışmalar yoluyla,
kullanıcıların konumlarını yeniden tanımlayabildiklerini ve ana akım medyaya
egemen olan kurbanı suçlama retoriği için “yeniden düzenlenen normatif
yorumlamaları dolaştırabildiklerini” buldu (s. 800). Arap dünyasında,
kadınların okuryazarlık düzeyinin düşük olmasına, dezavantajlı ekonomik
durumuna, fiziksel ve cinsel tehditlere ve aynı zamanda Arap Baharı devrimleri
sırasındaki sindirmelere karşın; kadınların sesini duyurmada, kadınları kendi
hakları konusunda eğitmede ve kendilerine yönelik olumsuz pratiklere karşı
söylemlerle güçlendirmede sosyal medya kullanımı oldukça etkiliydi (Khamis
2014; Newsom ve Lengel 2012; Radsch ve Khamis 2013).
Sosyal medyanın
kadınları güçlendirme potansiyeline karşın pek çok kişi çevrimdışı (offline)
etkisi hakkında kuşkulu olmuştur. Newsom ve Lengel (2012, s. 38) “çevrimiçi
uzamda faillik (agency), sitelerde geçici bulunma halidir ve uzamın kendisinden
ve içinden tanımlanır. Gücün bu türü, bu tür bir gücü yönetmek için özellikle
yaratılan cinsiyete dayalı uzamla sınırlıdır.” demektedir. Yine de, Bayat
(2007) bu tip çevrimiçi etkinliklerin gözden kaçırılmaması gerektiğini
savunmaktadır. Sosyal bir hareketi inşa eden şeylerin batı modeline
uymadığından Orta Doğu’daki kadınların direniş eylemleri genellikle fark
edilmez. Orta Doğu’daki kadınlar için erişebilir olmayan ve çabaları genellikle
“otoriter/patriyarkal devletlerin baskıcı önlemleri ve pek çok sıradan erkeğin
anlayış davranışlarıyla engellenen (Bayat 2007, s. 160) liderlik ve organize
protesto gibi ayrıcalıklardan oluşan Batılı hareketlerle karşılaştırılır
çoğunlukla. Bayat; eğitim ve çalışma arayışı gibi incelikli, direnişin gündelik
hayat biçimlerinin de aynı derecede güçlü olduğunu ileri sürmektedir. Bayat’ın
savunduğu gibi direnişin bu şekli, “ var olmanın gücü ile dışlanmayı reddederek
bütün engellemelere rağmen kolektif iradeyi ortaya koyma, kısıtlamaları aşma ve sesini duyurmak,
görülmek ve hissedilmek için yeni özgürlük uzamları keşfetmeyi içermektedir (s.
161).” Suudi Arabistan Krallığındaki kadın sosyal medya kullanım biçimlerini
incelerken bu görüş önemli çıkarımlara sahiptir. Çoğu Suudi kadın için çevrimiçi
ortam –seslerini özel alana hapseden güç
yapılarına, birçok kısıtlamaya ve kanunlara karşı- toplumsal cinsiyet
sınırlarını aşacağı bir uzam oldu. Halkın önüne çıktılar, yaşamlarını
sınırlayan kanunları ve kuralları yıkmak için bir ideolojik mücadelede ve
söylemsel tartışmalarda bulundular. Hareketi
araştırırken bu çalışma Twitter’ı Suudi kadınların ve erkeklerin kendi
kimliklerini yeniden tanımlayabildikleri ve yaşamlarını sınırlayan hâkim
söylemleri karşı eylemde bulunabildikleri söylemsel uzam olarak incelemektedir.
Özellikle, kadınların araba kullanma hakkını savunan ve eşitliği ısrarla
isteyen Twitter kullanıcılarının ortaya koyduğu söylem ve tartışma tarzlarını
araştırmaktayım.
4. Metodoloji
Çalışmanın amacına
uygun olarak Twitter kullanıcılarının kadınların araba kullanma haklarını
desteklerken ve savunurken platformu farklı kullanım biçimlerini araştırmak
için Arapça Twitter iletileri veya “tweet”lerinin
bir derlemi toplandı ve dilbilimsel olarak analiz edildi.
Eleştirel Söylem
Analizi ile Derlem Dilbilimi (corpus linguistic) birleştiren söylem
analizi yaklaşımı Derlem destekli söylem çalışmaları kullanılarak veri analiz
edildi (CADS; Baker 2006, 2010; Partington 2008). Bilgisayar yazılımı
vasıtasıyla “ kelimeleri, sözcükleri, dilbilgisi kalıplarını bulmak,
listelemek, sıralamak, saymak için metinleri hızlıca aramaya olanak sağlayan”
çok sayıdaki tweetin analizine yardımcı olan metinsel analiz metodu olarak
Derlem Dilbilim Destekli Söylem Analizi kullanılır (Stubbs ve Halbe 2013,
s. 2). Derlem Dilbilim Söylem Analiziyle metnin yerleştiği sosyo-kültürel,
tarihsel ve politik bağlamlarla metnin özellikleri ilişkilendirilerek derlem
aracının sonuçları derinlemesine analiz edilir ve yorumlanır (Fairclough
1992; Reisigl ve Wodak 2001; van Dijk 1993). Derlem Dilbilim Destekli Söylem
Analizi Yaklaşımının özelikle Twitter verisi gibi (Baker ve McEnery 2015)
veri analizlerinde son derece yararlı olduğu kanıtlanmıştır. (Örneğin; Freake
vd. 2011; Jaworska 2016) . Bu çalışmanın derlemini toplamak ve analiz etmek
amacıyla Baker ve McEnery (2015)’nin faydalı yaklaşımını takip etmekteyim.
Çalışmanın derlemi 2015 Ekim, Kasım ve Aralık aylarında gönderilmiş 5876
tweetten oluşmaktadır. Tweet’ler, Twitter’ın veri tabanında kullanıcılara
belirli bir anahtar kelime, zaman, yer ve daha fazlasını kullanarak
arayabileceği gelişmiş arama seçeneğinden elde edilmiştir. Arama kısmına;
Arapça olarak “kadın araba kullanma” anahtar kelimesi yazılarak Ekim 2015 ile
Aralık 2015 arasındaki sürelerde konu ile ilgili gönderilen tweetlere
bakıldı. Bu zaman dilimi, Ekim 2011’de başlayan araba kullanma hakkı
kampanyasının yıl dönümünde sosyal medya faaliyetlerinin ve var oluşunun
artışını yakalamak için enformatif yol sunuyor gibi görünmektedir. Ayrıca
tartışılan soruna dair farklı bakış açılarını yakalamak için de yeterli bir
süredir. Alınan tweet’ler daha sonra derlem aracına (corpus tool) kolayca
yüklemek amacıyla kullanıcıların Twitter arama sayfasından metinsel verileri yakalamasına
ve yalın metin dosyası (plain-text file) kaydetmesine olanak sağlayan özel
olarak yapılmış kazıma aracı (custom-made scraping tool) kullanılarak yakalandı.
Çalışmada web tabanlı derlem aracı olan Sketch Engine kullanıldı. Ana dili
Arapça olan ve derlemdeki Arapça dil çeşitlerine aşina araştırmacılar
tarafından veriler Arapça olarak analiz edildi. Bu çalışmadaki örnekler
araştırmacılar tarafından İngilizceye çevrildi ve profesyonel bir tercüman
tarafından kontrol edildi.
Sketch Engine
kullanılarak veriler işlemden geçirilmeden ve analiz edilmeden önce derlemin düzenlenmesi
gerekiyordu. Az sayıda yazım hatası ve düzensiz yazım yakın metinsel analiz (close
textual analysis) yapılırken düzeltildi.
Modern Standart Arapça ve Arapça yerel lehçelerini (diyalekt) kullanımları
nedeniyle verilerde Arapça yazım çeşitlilikleri daha yaygındı. Al-Sabbagh ve
Girju (2012)’e göre, Arapça lehçelerin yazımındaki çeşitlilik temelde “
geleneksel standart yazım eksikliğinden” ve “ [Arapçanın lehçeleriyle] Modern
Standart Arapça arasındaki fonetik (sesin fizyolojisi) ve fonolojik (dildeki
sesler ve birbirleriyle ilişkileri) farklılıklardır” (s.2884), bunun sonucu
olarak da Modern Standart Arapça yazımını yazılı dilde muhafaza eder veya konuşmayı
taklit eden yazımı üretir. Yazım çeşitlilikleri sorununu çözmek için, Harvey’in
(2014); sıklık listesini elle (manual) inceleme ve yazım kelimelerini
birleştirmek için kelime işlemcimdeki
“bul ve değiştir” seçeneğini kullanma önerisini uyguladım.
Düzenlenen
veri derlem aracında işlendi sonrasında Eleştirel Söylem Çalışmalarının ana
yaklaşımlarından biri olan Söylem-Tarihsel Yaklaşım (Reisigl ve Wodak 2001,
2009; Wodak vd. 2009) temel alınarak analiz edildi.
Söylem-Tarihsel Yaklaşım; üç kategoriyi incelemektedir. Bu kategoriler
derlemdeki tematik içerikleri, Twitter kullanıcıların kadınların araba
kullanımını meşrulaştırmak ve savunmak için kullandıkları söylemsel stratejiler ile içerik ve söylem stratejilerinin gerçekleştirilmesinde (realization)* dile ait araçları (Örneğin; isimler, sıfatlar ve
edilgen cümlelerin kullanımı) içermektedir. Sonraki bölümde, kullanıcıların
farklı izleksel (tematik) içeriklerine dayanan bulgular sunulacaktır. Her izlek
(tema) altında tartışma ve dilsel gerçekleştirmeler (realization) kullanılan
söylemsel stratejiler tartışılacaktır.
./..
Yorumlar
Yorum Gönder