Araba Kullanma Değişimi Twitter’da: Suudi Arabistan’daki Kadınların Araba Kullanma Yasağı Hakkında Twitter Tartışmalarının Derlem Destekli Söylem Analizi (A Corpus-Assisted Discourse Analysis)-II
5. Bulgular ve Tartışma
Araba kullanımı destekleyen tweet’lerin bir başka genel özelliği; toplumsal cinsiyet normlarından ayrılan biçimlerde kadınların katkılarının desteklenmesi ve kadınların tanımlanmasıdır. Bunu elde etmek için, Twitter kullanıcıları Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların durum ve rolleri diğer ülkelerdeki özellikle Müslüman kadınlarla karşılaştırılarak resmedilmektedir. Örneğin; sadece araba kullanma değil aynı zamanda sivil ve askeri uçaklarda hatta uzay gemilerinde pilot olma yetkinliğini de içermektedir. Bu tweetleri gönderenler; kadınlara desteklerini ve kadınlar için daha çeşit rollerinin benimsenmesini kamuya duyurmakta, Suudi Arabistan Krallığının muhafazakar tutumuna ve bunun Suudi kadınların yaşamlarını nasıl etkilediğine dair hayal kırıklıklarını ifade etmektedirler.
Muhtelif Arap ülkesindeki çevrimiçi (Bahreyn) ve çevrimdışı (Ürdün) kadınlar, ayrımcı yasaları protesto etmek ve politik olarak değişime gitmeleri amacıyla hükümetlerine ve resmi organlarına başvurarak benzer çabalar gösterdiler (Alwadi 2014, Tobin 2014). Kadın hakları faaliyetleri açısından, “herhangi bir ülkedeki devlet politikaları ve medeni kanunlar hâkim grubun tarihini, ideolojisini ve politik çıkarlarını yansıttığı” (Lorber 2005, s. 148) için toplumsal cinsiyet eşitliği ideolojisini yeniden üretmek hükümet söylemi için hayatidir.
https://pdfs.semanticscholar.org/ba26/985c6f9aa07c80b51dbc475a08ddd2bfd792.pdf
5.1. Dini Kurumlara Meydan Okuma
Suudi Arabistan toplumu
için İslam merkezidir bu nedenle kadınların araba kullanma hakkını destekleyen
tweet’lerin güçlü bir dini unsur taşıması şaşırtıcı değildir. Bu durum,
inceledikleri verilerinde genel olarak dini kurumlara ve dine sürekli atıflar
yapıldığını tespit eden hem Almahmoud'un (2015) hem de Sahly'nin (2016) bulgularını desteklemektedir.
Suudi toplumundaki İslamın
merkeziliğini anlamak için esasen Kral Al Saud ile Peygamber’in arkadaşlarının
(Sahabe) uygulamalarına geri dönmek ve yeniliklerden İslamı arındırmayı savunan
Vahhabi (veya Selefi) hareketinin lideri Muhammad ibn Abd Al-Wahhab arasındaki
ittifak tarafından şekillenen devletin oluşumunun tarihini incelemek gerekir
(Niblock 2004). İttifak temelde bir Müslüman toplumun Vahhabi görüşünde temsil
edilen ideolojik bir destek ve devleti oluşturmak için gerekli politik güçleri
sağlamayı başardı (AlMunajjed 1997). Görüşlerini genişletmek için, dini kurumlar
hukuk ve eğitim sistemi de dahil ülkenin pek çok kurumunda kontrolü eline aldı
ve sosyal mutabakata (social conformity) ve ılımlılığa (modesty) zorladı.
Kadınlar, Müslüman
toplumun oluşumu için kilit unsurlardan biri olarak kabul edilir. Bu yüzden,
kıyafetleri, davranışları ve pratikleri üzerindeki kontrol sosyal düzenin
devamı için önemsenir (Al-Rasheed 2013).
Vahhabiliğin cinsiyet ayrımcılığı, vasilik ve kadınların araba kullanmasının
yasaklanması gibi kanunlarla sonuçlanan katı öğretilerine göre kadınların
hakları ve pratikleri temelde yasal ve sosyal olarak belirlenir, desteklenir ve
yeniden üretilir. Bu kanunlar yozlaşmayı ve ahlaka aykırılığı engellemek için
kullanılır (AlMunajjed 1997). Bu yüzden, katı dini yorumlar kendi politik ve
kurumsal desteğiyle birlikte Suudi kadınların hapsedilmelerine katkıda bulunur
ve onların pratiklerini kısıtlar.
Bu yüzden, kadınların
durumunu değiştirme dini yorum ve pratiklerin incelenmesini ve sorgulanmasını
gerektirir. Bu en çok derlemdeki Şeyh, yasak, din ve yasaklamak
kelimeleri etrafında âşikardı. Kelimelerin birlikte bulunma (collocate) ve
uyumluluk (cordandance) analizinin sonucu; araba kullanma kampanyasını
destekleyenlerin kendi konumlarını haklı göstermek için benimsedikleri bir
yaklaşımın kadın sürücüleri onaylayan metinler arası atıfların kullanılması
olduğunu ortaya çıkardı. Bu atıflar kadınların araba kullanmasını açıkça
destekleyen ve onaylayan birçok tanınmış din adamlarının isimleriyle birlikte
kullanıldığı Şeyh kelimesinin etrafında bulunmuştur.
Dini otoritelere
yapılan bu çağrının tersine, bazı kişiler her şeyden güçlü, her şeyi bilen dini
kurumların konumlarını, meşruluklarını dolayısıyla tartışmayla ilgisini
sorgulayarak dini kurumların hâkimiyetinden tamamen kaçındı. Bu tartışmada
gerginlik dinin kamusal yaşamı biçimlendirmedeki rolüne karşı herhangi bir
düşünce ileri sürülmeksizin dini kurumların eleştirilmesi gerçeğinden
kaynaklandı. Akademik çalışmalardaki tutarsızlıklar ve çelişkiler dini
bilimi zayıflatma ve geniş kapsamlı genelleştirmeler de alimleri ayrılıkçı ve
aşırı olarak yaftalamakta kullanıldı. Dini alimleri ve görüşlerini olumsuz
olarak temsil etmeyi amaçlayan çeşitli atıf yapan (referential), isnat eden
(predication), meşrutiyeti bozan
(delegitimizing) stratejilerin kullanımlarında açık şekilde belirgindi. Örneğin,
din adamları veya alimler kelimeleri din tüccarları, rüşvetçi,
radikal, bilgiç ve baskıcı otorite gibi
kelimelerle ilişkilendirmiştir ve hepsi din alimlerinin gücünü eleştirmek için
kullanılmıştır. Aynı zamanda, dini kurumlar Suudi kimliğinin ayrılmaz parçası
olan dinin olumsuz temsili dinin kendisinden ziyade dini metinleri
yorumlayanlara dayandırmak için eylemin failinin silindiği din adına kullanılan
kelimelere dolaylı olarak atıfta bulundu. Tweet gönderenlerin vurguladığı ve
eleştirdiği şey; din adına yapılan dayatmalar, suçlamalar, yanlış anlama ve
yanlış uygulama olarak tanımladıkları eylemlerdi.
Bu yaklaşım, tweetleri,
Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların yaşamlarını hatta düşüncelerini
sınırlayan güç yapısı ve ideolojiyi eleştirmek için bir yoldan daha fazlası
olarak değerlendirdi. Yaşamlarının birçok yönünü kontrol eden böyle bir güce
karşı direnişin bir ortamıydı onlar için. Hâkim olmak ve baskı altına almak
için dinin kullanılmasını kınayarak din ilimlerdeki fay hatlarının altını çizme
çabası, dini metinlerin yorumunda ayrımcı ve eşitsizlik pratiklerin ortaya çıkarılması
amaçlayan ve pek çok İslamcı feministler tarafından benimsenen söylemi
yansıtmaktadır (Mir-Hosseini 2006). Mir-Hosseini (2006) kutsal metinlerin
yorumlarındaki eşitsizliklerin açığa çıkarılması din ilimlerinin felsefi
anlayışı için sonuçlar doğuracağını iddia eder. Çünkü dini yorumların “bazı
Müslümanların görüş ve alımlamalarından oluştuğunu ve ne kutsal ne de değişmez
ama insani ve değişken sosyal pratikler ve normlar” olduğunu onaylar (s.
664). Bu yüzden, Müslümanların geleneksel
dini inançları terk etmesine ve ihtiyaçlarıyla uyuşan yeni inançlar bulmalarına
olanak sağlar.
Suudi Arabistan
Krallığında kadınların araba kullanma hakkını destekleyen tweet’ler bir İslam
karşıtı veya seküler otoritenin cisimleşmesinin
istendiğine dair bir arzu olduğu göstermez. Bunun yerine kadınlara araba
kullanma hakkının İslam’ın kendisinin çerçevelemesi içinde bulunabileceği ileri
sürülmektedir (Bkz. Tablo 1). Çoğu Suudinin “İslam’ı gündelik yaşamın rehberi
ve kimliklerinin tartışmasız sabit zemini olarak algılanmasına” devam edeceği
sonucu çıkarılabilir bundan (Yamani 200, s. 134). Tamamen demokratikleşme
aramayan İslami öğretiler içinde kadın haklarını düşünen İslami feminist
perspektifinin de bir yansıması olabilir bu. Tchirhart (2014) savunduğu gibi
Müslüman kadınlara “aynı zamanda dinlerini onaylamasına ve baskılarla mücadele
etmesini”(parag.12) sağlar. Gavrielides (2008), Shotwell (2016), Johnston ve
Johnston (2017)’ın söylediği gibi, sosyal hareketlerin mücadele ettikleri güç
yapılarından kendilerini ayrıştırmalarının zor olabildiğini belirtmek
önemlidir. Bu durum bir hareketin başarısız olduğunu ortaya atmaz sadece eleştirdikleri
ve yıkmak istedikleri sistemin içindeki yerlerini ve rollerini yansıtırken aktivistler
ve akademisyenlerin dikkatli olmaları gerektiğinin altına çizmektedir. Farklı
olarak Almahmoud (2015) ve Sahly (2016)’e göre ise; din alimlerinin otoriter
açıklamalarına karşı kamunun onlarla etkileşime girme ve onlara meydan okuma
arzularının bir belirtisidir. Kadınların araba kullanma hakkını destekleyen
tweet’ler, İslami dini kurumların ayrımcı görüşlerini ayrıntılı biçimde
incelemektedir ve inançlarının merkezindeki İslam dinini istikrarsızlaştırmayan
karşı argümanlar sunmaktadırlar. Böylelikle, karşı argümanlar Suudi toplumunda
daha olumlu ve kabul edilebilir oldu.
Tablo
1.
İslami söylem içinden kadınların araba kullanmasını normalleştirme örnekleri
5.2. Kadınların Mağduriyeti
Kadınların araba
kullanma hakkı savunanlar sıklıkla kadınların mağduriyetine atıfta
bulunmaktadır. Bu bağlamda, kadın sürücülere yasağa sebep olanlar da dahil
olmak üzere kadınların yaşadığı zorluklar daha az düşmanca ve çekişmeli bir
şekilde tartışıldı. Tartışma insancıl düşüncelere taşınarak herhangi bir
düşmanca tutumdan uzaktır. Bu tema en çok “sürücü” kelimesinden bahseden
tweet’lerde belirgindir. Bu tweet’lerde kullanıcıların tacizde dahil olmak
üzere kiralık sürücülerle yaşadıkları deneyimler ve şoför kiralamanın ekonomik
yükü gibi konular vardı. Kiralık sürücülerin olumsuz tablosunu sunmak için dikkatsiz, sabıkalı gibi kelimeler dahil olmak üzere çok sayıda söylemsel strateji kullanıldı. Yasağın, kadınların
güvenliğini sağladığı ve iffetini koruduğu yönündeki yaygın patriyarkal
(ataerkil) inancı zayıflattı. Mağduriyet teması; araba kullanmanın kadınların
bir hakkı olduğuna atıfta bulunan hak,
haklar ve kadın hakları (her rights) kelimeleri etrafında belirgindi. Araba
kullanma yanlısı tweet’lerde, araba kullanma yasağının ötesinde kadınların
diğer haklarına da işaret eden bir eğilim vardı. Örneğin; kadınların genel
mücadelesini ve dezavantajlı konumlarını vurgulamak için dul ve boşanmış kadının
hakları; engellenmiş, ihlal edilmiş, gasp edilmiş gibi
kelimelerle birlikte kullanılmıştır. Bu tweet’lerde, kadının dezavantajlı
konumunun nedeni farklı aktörlere bağlanmıştır. Bununla beraber, kadınlara yapılan baskının ve
onların dışlanmasının sorumluluğu topluma, din kurumlara ve erkeklere
yüklenmektedir. Farklı kaynaklarından bahsedilmesi, kadınların yaşamları
üzerinde etkili olan çeşitli sosyal aktörler ve güçler hakkında artan bir
farkındalığını göstermektedir.
Tablo
2.
Mağduriyet içinden kadınların araba kullanmasını normalleştirme örnekleri
Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların açık taciz mevzuatının yokluğu, utanmaları ve itibar kaygıları nedeniyle çoğunluğun tacizi resmi makamlara bildirmediği söylenmektedir (Awdnews 2017). Suudi Arabistan
Krallığında, kadınların deneyimleri ile mağduriyetinin kamusal tartışması
onların sorunlarını özel alanlara hapseden hâkim söyleme karşı koyabilir. Arebi
(1994) gözlemlediği gibi, kadınların sorunlarının kamusal alandan ziyade özel
alana indirgenmesi kadınların –gerçekte- Suudi Arabistan Krallığının geleneğe ve dine
bağlılığının sembolü olarak kamusal sunuluşu ile çelişiktir. AlMunajjed (1997)
ve Al-Rasheed (2013), kadınların iş hayatı, eğitim, hareketliliği (mobility)
hatta giyim alışkanlıkları Suudi Arabistan Krallığı’nın dinsel bağlılığına ve
geleneksel yaşam tarzına adanmışlığına işaret ettiği için uzun zamandır kamusal
tartışma konusunu olduğunu ileri sürmektedirler. Yine de, AlMunajjed (1997)
kadınlara baskı ve istismarın kamusal alanda özellikle geleneksel medya nadiren
tartışıldığını, onur ve utanma kavramlarıyla içiçe geçmesi nedeniyle bu tip
sorunların aile içinde çözülmesi gereken özel sorunlar olduğu düşünülmektedir
demektedir.
Kamusal alanda saklı
olan şeyi gündeme getirirken, kadınların araba kullanmasını destekleyenlerin
tweet’leri, kadınların edilgen konumlarından ziyade dezavantajlı konumlarını
vurgulamaktadır. Talbot’un (2010) söz ettiği gibi, ikinci dalga feministler
kadınların yaşamlarının her yönünün politik doğasını savunmaktadırlar. Bu
harekete benzer şekilde, tweet’ler, farkındalığı artırmak ve değişim getirmek
amacıyla sosyal yapılarda kadınların buyruk altına alınmasına tek tek birey
olarak bakmaktansa kolektif failler olarak odaklanmaktadır. Yani, kendi söylemleri
için Twitter’ı bir platform olarak benimseyen, kadınların araba kullanmasını
destekleyen tweet gönderenler kabul edilmiş ve gizlenmiş standartları ve
davranışları sorgulayabildikleri bir kamusal alan yaratmıştır. Maglione (2016)
yaptığı gibi pek çok kişi kadını mağdur olarak sunmanın onları daima
güçlendirmeyebildiğini ileri sürse de, bu araştırma, kadınların güvenliği ve
çıkarı için onların kısıtlandığını iddia eden hâkim söylemdeki istikrarsızlaşma
kadının mağduriyetinin sunumunu hayati olduğunu göstermektedir. Mağduriyet
kavramı, insanların Suudi Arabistan’daki kadınların yaşamlarının gerçekliğinin
daha fazla farkında olduğunu gösterdiği gibi aynı zamanda daha önce ifade
edemedikleri kadınların bağımsızlık arzusunu da ortaya çıkarmaktadır.
5.3. Kadınların Bağımsızlığını Destekleme
Kadın sürücüleri
destekleyen Twitter kullanıcıları sıklıkla Suudi Arabistan Krallığının ekonomik
ve sosyal gelişiminde kadının rolünü vurgulamaktadır. Bazı tweet’ler kadınların
araba kullanma yasağının ilerleme sürecini engellediğini öne sürmektedir. Le
Renard (2014), bu argümanların reform isteyen bir hükümetin eylemlerini ve
hırsını –bu durumda kadınlar arasındaki istihdamın daha yüksek seviyelere
çıkmasını hedefleyen- yansıttığını gözlemlemektedir ve böylece sosyal olarak
kabul edilebilir hale gelmektedir. Ayrıca bu tweet’ler, Suudi Arabistan
Krallığında kadınların hareketini kısıtlarken toplumun yarısı olarak daha fazla
profesyonel rollere sahip olmalarının istemenin ikiyüzlülüğünün altına
çizmektedir. Kadınların kamusal yaşam katılmaları sağlanırken aynı zamanda bunun
yapmalarının engellendiği anlaşılmaktadır.
Genel olarak, araba kullanma yanlısı
tweet’lerdeki kadın tartışması sosyal normlara bağlıdır. Kadının korunması
hakkında popüler fikirleri yansıtmasına karşın Suudi Arabistan Krallığı
ekonomisindeki gelişmelerde kadınların rollerinin artırılmasına da
istemektedir. Bununla birlikte, bazı iletiler Butler’ın (1990) eşitlik talebi
yoluyla rahatsız edici toplumsal normlar ve patriyarkal (ataerkil) olarak
tanımlayacağı faillik derecesini açığa çıkarmaktadır (Bkz. Tablo 3). Bu Twitter
kullanıcıları araba kullanma hakkını kadınların güvenliği için
savunmamaktadırlar, gerekçelendirme gerekmeyen bir hak olarak görmektedirler.
Kadınların bağımsızlığını kabul eden ve kendi kararlarını kendileri verme
hakkına sahip olduğu bir hak olmalıdır. Derlemde (corpus), kadınları karar
vericiler ve bağımsız kişiler olarak tanımlanmak için söylemsel stratejiler
kullanıldı. Kullanılan dilde; kadınların kendisinin mi araba
kullanacağını ya da sürücü mü kiralayacağına karar verme hakkının olması ve
hizmetçi gibi yaşamayı reddetmesi gibi ifadeler bulunmaktadır. Tweet’ler erkek
otoritesinin ve patriyarki (ataerkilliğin) kontrolünü yürekli bir biçimde
reddedilmesiyle karakterizedir. Erkek otoritesi; kadınları koruma aracı
olmaktan ziyade bir aşağılama biçimi (Örneğin, otoritesini zorla kabul ettirme)
kullanılarak onlara dayatılması olarak tarif edilmektedir (Bkz. Tablo 3).
Tablo 3. Kadınların bağımsızlığını desteleyerek araba kullanmasını
normalleştirme örnekleri
Araba kullanımı destekleyen tweet’lerin bir başka genel özelliği; toplumsal cinsiyet normlarından ayrılan biçimlerde kadınların katkılarının desteklenmesi ve kadınların tanımlanmasıdır. Bunu elde etmek için, Twitter kullanıcıları Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların durum ve rolleri diğer ülkelerdeki özellikle Müslüman kadınlarla karşılaştırılarak resmedilmektedir. Örneğin; sadece araba kullanma değil aynı zamanda sivil ve askeri uçaklarda hatta uzay gemilerinde pilot olma yetkinliğini de içermektedir. Bu tweetleri gönderenler; kadınlara desteklerini ve kadınlar için daha çeşit rollerinin benimsenmesini kamuya duyurmakta, Suudi Arabistan Krallığının muhafazakar tutumuna ve bunun Suudi kadınların yaşamlarını nasıl etkilediğine dair hayal kırıklıklarını ifade etmektedirler.
5.4.
Devletin Otoritesini Yeniden Teyit Etme
Kadınların araba kullanma hakkını
destekleyen tweet’lerin bazıları platformu Kral ile doğrudan konuşmak amacıyla
kullanmakta ve hükümetin kadınların durumunu iyileştirmek için gücünün altını
çizmektedir (Bkz. Tablo 4). Bu, kadınların araba kullanma hakkının devlet
tarafından çözülmesi gereken bir sorun olduğunu göstermekte ve bu yaklaşım
tweet gönderenlerin politik sistemden yakınmak yerine sisteme uyum sağlamayı eğilimli
olduğu izlenimi uyandırmaktadır. Niblock (2004) ve Le Renard (2014) hükümetin
reformlara dair söyleminde; kadınlara eğitim, istihdam ve politik katılım
fırsatında kurucu öncü bir rol oynadığına işaret etmektedir. Suudi Arabistan
Krallığı’nın en önemli sesi ve kadınların ilerlemesinin temeli olarak hükümetin
vurgulanması, Twitter kullanıcıları - #
The decision of #women_driving belongs to the state (# kadınların araba
kullanmasının #kararı devlete ait) gibi
yorumlarla hükümetin otoritesini yeniden teyit etmekte ve sosyal grupların
girdisini özellikle dini kurumu dışarı çıkarmaktadır. Son yıllarda Orta Doğu’da
görülen hükümet karşıtı protestoların tersine, kullanıcılar devletin
tarafındadır ve özellikle erkekler ve dini kurum olmak üzere otoriteye itaat
etmek zorunda olanların yerine, hükümetle işbirliği yapmak istemektedirler.
Tablo
4.
Devletin otoritesini yeniden teyit ederek kadınların araba kullanmasını
normalleştirme örnekleri
Muhtelif Arap ülkesindeki çevrimiçi (Bahreyn) ve çevrimdışı (Ürdün) kadınlar, ayrımcı yasaları protesto etmek ve politik olarak değişime gitmeleri amacıyla hükümetlerine ve resmi organlarına başvurarak benzer çabalar gösterdiler (Alwadi 2014, Tobin 2014). Kadın hakları faaliyetleri açısından, “herhangi bir ülkedeki devlet politikaları ve medeni kanunlar hâkim grubun tarihini, ideolojisini ve politik çıkarlarını yansıttığı” (Lorber 2005, s. 148) için toplumsal cinsiyet eşitliği ideolojisini yeniden üretmek hükümet söylemi için hayatidir.
Devlet otoritesine
çağrıda bulunmak aynı zamanda araba kullanmayı destekleyen argümanları
hükümetin hâkim söylemine getirmektedir. Daha önce bahsedildiği gibi, Wodak
(2012) dilin kendisinin güce sahip olmadığını öne sürmektedir. Daha ziyade
“Güçlü insanların kullanımıyla dil güç kazanır” (s.10). Sonuç itibarıyla,
insanların dikkatini çekmek ve her hangi bir değişimi etkilememk için
kadınların araba kullanma hakkını destekleyen Twitter kullanıcısı söylemlerinin;
devletin de dahil olduğu güçlü sosyal failler tarafından desteklenmesi ve
teşvik edilmesi gerekmektedir. Tweet gönderenler, kadınların haklarına
erişmesine engel olan hâkim erkek-egemen söylemi bu şekilde istikrarını
bozabilir.
6. Sonuç
Bu makale, geniş
toplumsal sosyal yapı içinde Suudi Arabistan Krallığındaki kadınların araba
kullanma hakkı için Twitter kullanıcılarının söylemsel destek ve savunma
biçimlerini incelemeye çalıştı. İncelemenin sonunda; kadınların araba kullanma
hakkını destekleyen kullanıcıların bu hakkın verilmesinin yararlarına, yasağın
devamının önyargıyı nasıl inşa ettiğine ve kadının mağduriyetine sebep olduğuna
dair bir söylem içine girdiklerini ortaya koydu. Sıklıkla kadın haklarına
atıfta bulundular ve toplumun sembolik katmanı olarak çağdaşlık baskısına
uyumlu olarak yeniden biçimlenen Suudi Arabistan politikalarıyla geleneksel
değerleri ve patriyarki (ataerkil) ilkeleri devam ettirme arasındaki gerginlik
sınırından duran kadınların karşılaştığı çelişkileri vurgulamaktadırlar.
Araba kullanım yanlısı tweet gönderenler ayrıca erkek ve kadın arasındaki güç
dengesini kontrol etmede ve kadınların toplumdaki konumunu etkilemede rol
oynayan kurumsal ve sosyal faktörlere karşı çeşitli düzeyde direniş
göstermektedirler. Bu duruş kadınların araba kullanmasına izin verilmesine dair
dileklerini yansıtarak toplum erdeminin sembolik temsillerinin ötesinde
kadınların rolünün yeniden tanımlanması için kökten dönüşüm geçirmesi için
Suudi toplumuna yapılan çağrıdır da aynı zamanda.
Özellikle çevrimiçi
kullanıcılar hâlâ çevrimdışı düzenlemelerle takip edilip yönetildiğinden
aktivizmin bu biçiminin çevrimdışında ne ölçüde başarılı olduğuna dair görüşler
farklıdır. Bununla birlikte Castells (2015) sosyal hareketlere somut sonuçları
yönünden bakmanın; yavaş değişim sürecini, çevrimiçi müzakerelerin sosyal
anlamlara nasıl itiraz edip nasıl yeniden yorumlayabildiğini göz
ardı eden bir ‘kendi kendini engelleme perspektifi (self-defeating
perspective)’ ve ‘kapitalist mantığı (capitalist logic)’ teşvik ettiğini ileri
sürmektedir. Araştırmanın bulguları; yalnızca kadınların dezavantajlı durumuna
dikkat çekmez ve failliklerini desteklemez aynı zamanda Suudi kadınların
yaşamlarını uzun süredir şekillendiren otorite biçimleriyle müzakere etme ve
katılımı çabasını da yansıtmaktadır. Eickelman ve Anderson’a göre (2003),
din alimleri ve bireyler arasında sosyal medya tarafından yaratılan aracılık
biçimi (form of mediation); din alimleri ve kurumlarla sınırlı dini metinlerini
yorumlama pratiğine kamuyu da dahil etti şimdi. Ayrıca, Suudi Arabistan
Krallığının sosyo-politik bağlamında çevrimiçi söylemin konumlanması toplumun
devam eden dönüşümüne dair önemli bir bilgi verebilir. Suudi Arabistan
toplumunda genç nüfus çoğunluktadır. Kadınların kendi haklarının farkına
varmaları, daha iyi eğitim ve kariyer olanağı elde etme mücadeleleriyle
birlikte bu demografik yapı, özellikle toplumun sıradan insanlarının
kendilerini ifade etmesini ve iletişim kurmasını sağlayan alternatif iletişim
yöntemleri yokluğunda çevrimiçi diyalogun etkilerine katkı sağlamaktadır. Bundan
dolayı, Twitter bir devrim aracı olarak kabul edilmeyebilirken, kadınların
sorunlarının ve güç yapılarının devamlı müzakere edilmesi kadınların
dezavantajlı durumlarına farkındalık sağlayabilir ve daha önce benzeri görülmemiş
şekilde yerleşik otorite biçimlerine baskı uygulayabilir.
Kaynakça
Alasem, Abdulrahman.
2015. E-Government on Twitter: The Use of Twitter by the Saudi Authorities. Electronic
Journal of e-Government 13: 67–73.
Al-Fassi, Hatoon. 2010.
Saudi Women: Modernity and Change. In Industrialization in the Gulf: A
Socioeconomic Revolution. Edited by Jean-Francois Seznec and Mimi Kirk. Oxon:
Routledge, pp. 157–70.
Almahmoud, Jehan. 2015.
Framing on Twitter: How Saudi Arabians Intertextually Frame the Women2Drive Campaign.
Master’s thesis, GeorgeWashington University, Washington, DC, USA.
AlMunajjed, Mona. 1997.
Women in Saudi Arabia Today. London: Macmillan.
Alotaibi, Athoug. 2017.
Why the Panic? Gendered Moral Panics and the Saudi Ban on Women Driving.
Master’s thesis, GeorgeWashington University,Washington, DC, USA.
Al-Rasheed, Madawi.
2013. A Most Masculine State: Gender, Politics and Religion in Saudi Arabia.
Cambridge: Cambridge University Press.
Al-Sabbagh, Rania, and
Roxana Girju. 2012. YADAC: Yet Another Dialectal Arabic Corpus. In Proceedings
of the Eighth International Conference on Language Resources and Evaluation
(LREC ’12). Istanbul: European Language Resources Association (ELRA), pp.
2882–89.
Alwadi, Nada. 2014.
Social Media as an Opportunity to Bahraini Women. CyberOrient 8. Available
online:
http://www.cyberorient.net/article.do?articleId=8815
(accessed on 2 May 2018).
Arebi, Saddeka. 1994. Women
and Words in Saudi Arabia: The Politics of Literary Discourse. New York:
Colombia University Press.
Awdnews. 2017. Sexual
Harassment in Saudi Arabia up by 11.4% in 2016. Awdnews. March 14. Available
online: http://www.awdnews.com/top-news/sexual-harassment-in-saudi-arabia-up-by-11-4-in-2016
(accessed on 22 July 2017).
Baeshen, Fatimah. 2017.
How Economic ReformWill HelpWomen Drive in Saudi Arabia. Time. June 19.
Available online: http://time.com/4824171/women-drivers-saudi-arabia/ (accessed
on 12 August 2017).
Baker, Paul. 2006. Using
Corpora in Discourse Analysis. London: Continuum.
Baker, Paul. 2010. Sociolinguistics
and Corpus Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Baker, Paul, and Tony
McEnery. 2015. Who benefits when discourse gets democratised? Analysing a
Twitter corpus around the British Benefits Street debate. In Corpora and
Discourse Studies. Edited by Paul Baker and Tony McEnery. London: Palgrave
Macmillan, pp. 244–65.
Bayat, Asef. 2007. A
Women’s Non-movement: What It Means to be a Woman Activist in an Islamic State.
Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East 27: 160–72. [CrossRef]
Bonilla, Yarimar, and
Jonathan Rosa. 2015. #Ferguson: Digital Protest, Hashtag Ethnography, and the
Racial Politics of Social Media in the United States. American Ethnologist 42:
4–17.
Boyd, Danah. 2010.
Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and
Implications. In Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social
Network Sites. Edited by Zizi Papacharissi. London: Routledge, pp. 39–58.
Butler, Judith. 1990. Gender
Trouble. New York: Routledge.
Castells, Manuel. 2015.
Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age. Cambridge:
Polity Press.
Clark, Rosemary. 2016.
‘Hope in a Hashtag’: The Discursive Activism of #WhyIStayed. Feminist Media
Studies 16: 788–804.
Cover, Rob. 2015.
Visual Heteromasculinities Online: Beyond Binaries and Sexual Normativities in
Camera Chat Forums. Men and Masculinities 18: 159–75. [CrossRef]
Doumato, Eleanor. 2010.
Saudi Arabia. In Women’s Rights in the Middle East and North Africa. Edited by
Sanja Kelly and Julia Breslin. New York: Freedom House, pp. 2–30.
Eckert, Penelope, and
SallyMcConnell-Ginet. 2013. Language and Gender. Cambridge: Cambridge
University Press.
Eickelman, Dale, and
Jon Anderson. 2003. New Media in the MuslimWorld: The Emerging Public Sphere.
Bloomington: Indiana University Press.
Fairclough, Norman.
1992. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
Freake, Rachelle,
Guillaume Gentil, and Jaffer Sheyholislami. 2011. A bilingual corpus-assisted
discourse study of the construction of nationhood and belonging in Quebec. Discourse
& Society 22: 21–47.
Fuchs, Christian. 2013.
Social Media: A Critical Introduction. London: Sage.
Gavrielides, Theo.
2008. Restorative Justice—The Perplexing Concept: Conceptual Fault-Lines and
Power Battles Within the Restorative Justice Movement. Criminology &
Criminal Justice 8: 165–83.
Harvey, Kevin. 2014. Investigating
Adolescent Health Communication: A Corpus Linguistics Approach. London: Bloomsbury
Publishing.
Jaworska, Sylvia. 2016.
Using a corpus-assisted discourse studies (CADS) approach to investigate
constructions of identities in media reporting surrounding mega sports events:
The case of the London Olympics 2012. In Critical Event Studies: Approaches to
Research. Edited by Ian R. Lamond and Louise Platt. Basingstoke: Palgrave
Macmillan, pp. 149–74.
Johnston, Genevieve,
and Matthew. S. Johnston. 2017. ‘We Fight for All Living Things’: Countering
Misconceptions about the Radical Animal Liberation Movement. Social Movement
Studies 16: 735–51. [CrossRef]
Jones, Rory, and Ahmed
Omran. 2015. New Saudi King Amasses Twitter Following Officials Struggle to
Marry Popularity of Social Media with Attempts to Control Information. The Wall
Street Journal, January 28.
Keller, Jessalynn.
2012. Virtual Feminisms: Girls’ Blogging Communities, Feminist Activism, and
Participatory Politics. Information, Communication & Society 15: 429–47.
Khamis, Sarah. 2014.
Gendering the Arab Spring: Arab Women Journalists/Activists, ‘Cyberfeminism,’
and the Sociopolitical Revolution. In The Routledge Companion to Media and
Gender. Edited by Cynthia Carter,
Linda Steiner and Lisa
McLaughlin. New York: Routledge, pp. 565–75.
Kimmel, Michael. 2013. The
Gendered Society. New York: Oxford University Press.
Konnelly, Alexah. 2015.
#Activism: Identity, Affiliation, and Political Discourse-Making on Twitter. The
Arbutus Review 6: 1–16.
Le Renard, Amélie.
2014. A Society of Young Women: Opportunities of Place, Power, and Reform in
Saudi Arabia. Stanford: Stanford University Press.
Lorber, Judith. 2005. Breaking
the Bowls: Degendering and Feminist Change. New York: Norton.
Maglione, Giuseppe.
2016. Embodied Victims: An Archaeology of the ‘Ideal Victim’ of Restorative
Justice. Criminology & Criminal Justice 17: 401–17.
Mari, Marcello. 2013.
Twitter Usage is Booming in Saudi Arabia. GlobalWebIndex (blog). March 20.
Available online: http://blog.globalwebindex.net (accessed on 15 October 2016).
Mir-Hosseini, Ziba.
2006. MuslimWomen’s Quest for Equality: Between Islamic Law and Feminism. Critical
Inquiry 32: 629–45.
Murthy, Dhiraj. 2013. Twitter:
Social Communication in the Twitter Age. Cambridge: Polity press.
Newsom, Victoria, and
Lara Lengel. 2012. Arab Women, Social Media, and the Arab Spring: Applying the Framework
of Digital Reflexivity to Analyze Gender and Online Activism. Journal of
International Women’s Studies 13: 31–45.
Niblock, Tim. 2004. Saudi
Arabia: Power, Legitimacy and Survival. Oxford: Routledge.
Noman, Helmi, Robert
Faris, and John Kelly. 2015. Openness and Restraint: Structure, Discourse, and
Contention
in Saudi Twitter.
Berkman Klein Center for Internet & Society’s Internet Monitor, December.
Available online: https://cyber.law.harvard.edu/publications/2015/saudi_twitter
(accessed on 3 August 2017).
Partington, Alan. 2008.
The Armchair and the Machine: Corpus-Assisted Discourse Studies (CADS). In Corpora
for University Language Teachers. Edited by Taylor Torsello, Katherine Ackerley
and Erik Castello. Bern: Peter Lang, pp. 189–213.
Poynter, Ray. 2010. The
Handbook of Online and Social Media Research. West Sussex: Wiley.
Radsch, Courtney, and
Sarah Khamis. 2013. In Their Own Voice: Technologically Mediated Empowerment
and Transformation Among Young ArabWomen. Feminist Media Studies 13: 881–90. [CrossRef]
Reisigl, Martin, and
Ruth Wodak. 2001. Discourse and Discrimination: Rhetorics of Racism and
Antisemitism. London: Routledge.
Reisigl, Martin, and
Ruth Wodak. 2009. The Discourse-Historical Approach. In Methods of Critical
Discourse Analysis. Edited by Ruth Wodak and Michael Meyer. Los Angeles: Sage,
pp. 87–121.
Rentschler, Carrie.
2015. #Safetytipsforladies: Feminist Twitter Takedowns of Victim Blaming. Feminist
Media Studies 15: 353–56.
Sahly, Abdulsamad.
2016. Examining Presence and Influence of Linguistic Characteristics in the
Twitter Discourse Surrounding the Women’s Right to Drive Movement in Saudi
Arabia. Master’s thesis, University of Central Florida, Orlando, FL, USA.
Salem, Fadi. 2017.
Social Media and the Internet of Things: Towards Data-Driven Policy Making in
the Arab World: Potential, Limits, and Concerns. Mohammed Bin Rashid School of
Government 7. Available online: http://www.mbrsg.ae/getattachment/1383b88a-6eb9-476a-bae4-61903688099b/Arab-Social-Media-
Report-2017 (accessed on 5 May 2018).
Salter, Michael. 2013.
Justice and Revenge in Online Counter-Publics: Emerging Responses to Sexual
Violence in the Age of Social Media. Crime, Media, Culture 9: 225–42. [CrossRef]
Samin, Nadav. 2008.
Dynamics of Internet Use: Saudi Youth, Religious Minorities and Tribal
Communities. Middle East Journal of Culture and Communication 1: 197–215. [CrossRef]
Saudi Arabian Monetary Authority. 2017. Fifty Third Annual Report. Saudi
Arabian Monetary Authority. Available online: http://www.sama.gov.sa/en-US/EconomicReports/AnnualReport/Fifty%20Third%
20Annual%20Report.pdf (accessed on 20 March 2018).
Shotwell, Alexis. 2016.
Against Purity: Living Ethically in Compromised Times. Minneapolis: University
of Minnesota Press.
Stubbs, Michael, and
Dorothea Halbe. 2013. Corpus Linguistics: Overview. In The Encyclopedia of
Applied Linguistics. Edited by Carol Chapelle. Oxford: Blackwell, pp. 1377–79.
Talbot, Mary. 2010. Language
and Gender, 2nd ed. Cambridge: Polity Press.
The Social Clinic.
2015. The state of social media in Saudi Arabia. March 15. Available online: http://www.
thesocialclinic.com/the-state-of-social-media-in-saudi-arabia-vol-3/ (accessed
on 20 March 2017).
Tobin, Sarah. 2014. “My
Life is More Important Than Family Honor” Offline Protests,
Counter-Cyberactivism, and Article 308. CyberOrient 8. Available online: http://www.cyberorient.net/article.do?articleId=8875
(accessed on 2 May 2018).
Tschirhart, Philip.
2014. The Saudi Blogosphere: Implications of New Media Technology and the
Emergence of Saudi Islamic Feminism. CyberOrient 8. Available online: http://www.cyberorient.net/article.do?articleId=
8864 (accessed on 4 May 2018).
van Dijk, Teun A. 1993.
Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse & Society 4: 249–83.
Wodak, Ruth. 2002.
Aspects of Critical Discourse Analysis. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 36:
5–31.
Wodak, Ruth, Rudolf de
Cillia, Martin Reisigl, and Karin Liebhart. 2009. The Discursive Construction
of National Identity. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Yamani, Mai. 2000. Changed
Identities: The Challenge of the New Generation in Saudi Arabia. London: Royal
Institute for International Affairs.
Zappavigna, Michele.
2012. Discourse of Twitter and Social Media: How We Use Language to Create
Affiliation on the Web. London: Continuum.
* (Ç.N.) Gerçekleştirme
(realization); Soyut dil biriminin somut düzlemde sunulması. Örneğin; kitaplık kelimesindeki
–lık yapım eki ile yeni bir dil birimi oluşturulması
* Makale, aşağıdaki bağlantıdan alınarak çevrildi.
Özgün metni okumak için:
https://pdfs.semanticscholar.org/ba26/985c6f9aa07c80b51dbc475a08ddd2bfd792.pdf
Yorumlar
Yorum Gönder