Eleştirel Söylem Analizi: Sosyal Medyada Kuramlara Doğru-II - Connie S. Albert, A.F. Salam
Sosyal Medyada Avcı Şiddeti : Kuram Geliştirmede Eleştirel Söylem
Analizi Yaklaşımının Gösterimi
Sonuç ve Gelecekteki Araştırmalar İçin Yansımaları
Sosyal Medyada
çocuklara yönelik avcı tacizi (predatory coercion) olgusuna Faircloughs’ın
diyalektik-ilişkisel yaklaşımını kullanıyoruz. Çalışmanın derlemi (corpus);
“tahmini 112.455 kelimeden oluşan 23.237 sohbet satırını içeren (chat of
lines)” Perverted Justice* web sitesinde yayımlanan dökümlerin (transcript) bir
alt kümesidir. Kuramdan gelen yapılar; şiddet (coercion), alternatif sosyal
gerçeklikler, direnç (reactance), öğrenilmiş çaresizlik ve sosyal kontrol
kavramlarını içerir. Bu örnekte şiddet, sosyal durum söylemini (social situation
discourse) kontrol etmek için bir avcının (predator); güç, faaliyet kontrolü ve
amaç değişimi kullanımıdır (Anderson, 2011). Alternatif sosyal gerçeklikler;
avcıların (predatory) çocuğun (kız/erkek) istediğine inandığı fakat esasen
kendi arzularıyla uyumlu bir gerçeklik resmini yarattıkları metinsel
çerçevelerdir (Entman, 1993). Direnç
(reactance); bir çocuğun otorite figürlerin sınırlamaya çalıştığı
davranışlara/etkinliklere katılımıdır (Thacker, 1992). Öğrenilmiş çaresizlik;
bir çocuğun eylemleri ne olursa olsun değişmeyecek gerçekliğe boyun eğmesidir
(Thacker, 1992). Sosyal kontrol; bir çocuğun mutluluk, güzellik ve/veya
memnuniyet getireceğin düşündüğü davranışlara/etkinliklere katılımıdır (Selymes,
2011). Bu yapılar kullanılarak, önerilen kuramsal model geliştirildi ve daha
sonra bu model diyalektik-ilişkisel yapı kullanılarak değerlendirildi.
Diyalektik-ilişkisel
yaklaşım üç adımdan oluşur. Bunlardan ilki söylemdir. Bu kelime dağarcığı,
dilbilgisi, anlam bütünlüğü (cohesion) ve metin yapısındaki seçimler ve
kalıplar için avcı (predator) ve çocuklar arasındaki metinlerin
değerlendirmesidir. Bu adımdan yola çıkarak, önerilen kuramsal modelin
örnekleri sosyal medyada iletişimsel eylemler yoluyla şiddet (coercion)
uygulamaları içindeki değişimler ortaya çıkarılır. Diyalektik-İlişkisel
Analizin ikinci adımında, pratik olarak söylem, söz eylemleri (speech act),
tutarlılık (coherence) metinlerarası (intertextuality) ve kurum süreci
(institution process) açısından metin incelenmektedir (Cukier
vd., 2009; Şeyhholislami, 2001). Bu aşamada, söylemin yazar ve okuyucu
arasındaki ilişkilere etkileri, söylemin yapısal etkileri ve sosyal medyanın
söylem üzerindeki nitelikleri açıklığa kavuşturuldu. Diyalektik-İlişkisel Analizin
son adımında, sosyo-kültürel pratik, sosyal medyada kendi ideolojilerini yayan çevrimiçi
cinsel avcılar nosyonu/kavramı ve aynı zamanda bu ideolojinin alımlanması
(reception) ele alındı. Bu yaklaşım ve kuramsal yapılar birlikte; sosyal
medyada, toplumdaki sıradan insanların hayatlarını geliştirmek için değişimin
öngörüldüğü bir avcı tacizi kuramına dair (predatory coercion theory) kavrayış
sağlamaktadır (Özellikle sosyal medya kullanan savunmasız çocuk kitlesi). Bu
örnek vasıtasıyla çocuklara yönelik çevrimiçi cinsel avcılık (sexual predation)
sosyal sorun olarak tanınır. Sosyal medya, söylemi etkileyen kurumsal nitelikli
bir söylemsel sistem olarak kabul edilir. Tablo 2, Diyalektik-İlişkisel
Analizle eleştirel araştırma yapmak için bir ilkeler karşılaştırmasını içerir (Myers
ve Klein, 2011) ve sosyal medya örneğinde avcılık tacizini (predatory coercion)
kapsar. Myers ve Klein’e göre, eleştirel araştırma yapmak için ortaya
koydukları ilkeler somut açıklamalar değildir. Her ilke Eleştirel Söylem Analizinin
Diyalektik-İlişkisel yaklaşımıyla karşılanmaktadır. Eleştirel araştırma
ilkeleriyle bu uyum sosyal medya kuramları inşa etmeye yönelik bir yaklaşım
olarak Eleştirel Söylem Analizin uygulanabilirliğine güç katmaktadır.
Eleştiri
Unsuru
|
Diyalektik-İlişkisel
Yaklaşım
|
Sosyal
Medya Örneğinde Avcılık Tacizi (Predatory Coercion)
|
1.
Eleştirel sosyal kuramcıların temel kavramlarını kullanma ilkesi
|
İlgili
etki alanı kuramlarının yapılarının kullanılması
|
Tacizin
yapıları, alternatif sosyal gerçeklikler, direnç, öğrenilmiş çaresizlik ve
sosyal kontrolü kullanma
|
2.
Bir değer konumu (value position) alma ilkesi
|
Söylemden
köken alan, bir söylemsel objektifi kullanımı teşvik etme
|
Bir
söylemsel sistem olarak sosyal medya objektifini kullanma
|
3.
Hâkim sosyal pratikleri ve inançları ortaya koyma ve meydan okuma ilkesi
|
İdeoloji
ve hegemonyayı değerlendirme, potansiyel olarak “bilinen” veya kabul edilen
şeylere meydan okuma
|
Çevrimiçi
cinsel suçluların ideolojik gücünün zayıf olduğu fikrine meydan okuma
|
4.
Bireysel özgürleşme (emancipation) ilkesi
|
Söylem
yoluyla insan ihtiyaçlarını, potansiyelini ve özdüşünümü (self-reflection)
ortaya çıkarmak için mekanizma sunma
|
Cinsel
avcıların sosyal medya yoluyla ideolojik arzularını nasıl
gerçekleştirebildiklerini gösterme
|
5.
Toplumda iyileştirmeler ilkesi
|
Çalışmanın
bağlamından etkilenen toplumda ve kültürde iyileştirmeler yapılmasını önerme
ve değerlendirme
|
Çevrimiçi
olan çocukların korunması amacıyla çevrimiçi cinsel avcı iletişimsel
eylemlerinin daha fazla araştırılmasının önerilmesi
|
6.
Sosyal kuramlarda iyileştirmeler ilkesi
|
Etki
alanı kuramları ve sosyal iyileştirmeler için öneriler yoluyla kuramsal
gelişmelere olanak sağlama
|
Sosyal
medya içinde avcılık tacizi çalışmaları için kuramsal model önerme
|
Tablo
2. Eleştirel Araştırma İlkeleri Objektifi Yoluyla Eleştirel Söylem Analizi
Uygulanımı
(Myers
& Klein, 2011)’den Uyarlanma
Daha önce de söz
edildiği gibi, enformasyon sistemi araştırmalarında eleştirel realistt paradigma
ile vak’a çalışmasının kullanılması için önerilen ilkeler bulunmaktadır. Tablo
3, Wynn ve Williams (2012) tarafından ortaya konan Eleştirel Realist yaklaşımın
ilkelerinin Diyalektik-İlişkisel Eleştirel Söylem Analizi yaklaşımı ile
karşılaştırmasını içermektedir. Eleştirel Gerçekçilik ve Diyalektik-İlişkisel
Eleştirel Söylem Analizi arasında benzerlikler mevcuttur. Her iki paradigma da
sosyal yapılar, fiziksel yapılar ve bağlamsal çevrelerden oluşan olayları
incelemektedir. Aynı zamanda güç ve nosyonun sosyal ve fiziksel yapıların
bağlamsal çevreyi böylece de olayı etkileyebildiği fikrini savunmaktadırlar.
Paradigmaların paylaştığı güçlülük nedenselliği ortaya çıkaran bir metod
olmasıdır. Eleştirel Gerçekçilik; nedenselliği “olayların belirli bir ortamdaki
yapılar, eylemler ve bağlamsal koşullar tarafından üretildiği araçlar veya
süreçler” ile ilgili ayrıntılarla tanımlar (Wynn ve Williams 2012, s. 789). Eleştirel
Söylem Analizi, kapsamı özellikle “sosyal ve kültürel yapılar, ilişkiler ve
süreçleri” (Sheyholislami, 2001 s. 1) içine alacak biçimde genişletmektedir.
Sosyal medya
kuramcılara göre Eleştirel Söylem Analizi ile Eleştirel Gerçekçilik arasında
önemli bir farklılık bulunmaktadır. Eleştirel Söylem Analizinin farklılaşan
yönü söylem analizinin başlangıç adımıdır. Tam anlamıyla bu adımda; söylemdeki
kuramsal yapıların tezahürünü tanımlamak amacıyla metnin yapı ve içeriğini
incelerken dilbilimsel tekniklerin kullanır. Araştırmacılar daha sonra metinsel
söylemin sosyal yapı ile nasıl ilişkili olduğunu ve aralarında karşılıklı etki
olup olmadığını inceleyebilirler. Sosyal medya kuramı geliştirmek için; sosyal
medya içinde metnin harekete geçirici olay olması nedeniyle önemlidir.
Çocuklara yönelik çevrimiçi cinsel tacizle ilgili bahsedilen çalışmaya göre;
avcılar tarafından çocuklarda mağduriyet yaratan baskı amacıyla metin bir
mekanizma olarak kullanılmaktadır. Metnin nasıl yaratıldığını ve
dönüştürüldüğünü anlamak; çocuklar ve avcılar (predator) arasındaki güç
dengesizliğini ve söylemlerin avcılar için nasıl bir güç sağladığını anlamada
gerekli bir adımdır (Albert ve Salam, 2012).
Eleştirel
Gerçekçilik İlkesi
|
Tanımlama
|
Diyalektik-İlişkisel
Eleştirel Söylem Analizi
|
Olayların
Açıklaması
|
Olayların
tanımlanması ve soyutlanmasına dayanan fenomenolojik anlayış temeli
|
Olaylar
ve Metin
|
Yapı
ve Bağlamın Açıklaması
|
Sosyal
ve fiziksel yapı, bağlamsal çevre, bunlar arasındaki ilişkiler
|
Söylem
: Yapı ve Bağlamsal Çevre
Pratik
olarak Söylem: Yapı ve çevre arasındaki ilişkiler
|
Retrodüksiyon
(Retroduction)
|
Güçler,
yapının olaylara etkisi
|
Pratik
olarak Söylem: Üretilen ve dönüştürülen metinlerin olayı nasıl etkilediği, olayda
kurumların rolü
|
Ampirik
Doğrulama (Empirical Corroboration)
|
Nedensel
güç, en iyi açıklayıcı güç
|
Pratik
olarak Söylem: Kuramsal ilişkilerin kanıta dayalı doğrulaması
Sosyo-kültürel
Pratik: Sosyal yapı, sosyal pratikler ve söylem pratikleri arasındaki bağlantıların kanıta dayalı
açığa vurulması
|
Nirengi&
Çoklu metod (Triangulation
& Multimethods)
|
Nedensel
analizi desteklemek için kullanılan çoklu yaklaşımlar
|
Araştırmacı
tarafından kullanılan metodoloji veya kuramın kısıtlanmaması
|
Tablo
3. Eleştirel Gerçekçilik İlkeleri ve Diyalektik-İlişkisel Eleştirel Söylem
Analizi Yaklaşımının Karşılaştırılması (Wynn & Williams, 2012)
Erişebilir sayısal
verinin çokluğundan dolayı sosyal medya kuramı inşasının doğasında; derinliğe
karşı genişlik sorusu bulunmaktadır. Eleştirel Söylem Analizi kuramsal çerçevesinin
uygulanması bu sorunun üzerine gitmek için bir seçenek olarak sunulmaktadır (Urguhart
ve Vaast 2012). Çalışma, bu öneriyi desteklemektedir.
Eleştirel Söylem Analizi,
enformasyon sistemindeki sosyal medya kurumlarının açığının üzerine gitmek için
bir kuramsal çerçeve sunmaktadır. Çalışmamız Eleştirel Söylem Analizinin altı
yaklaşımını sunmakta ve sosyal sorunların incelenmesinde kullanımının ana
hatlarını çizmektedir. Sosyal medya sosyal sorunları somutlaştıran bir söylemsel
sistem olarak tanımlanmaktadır. Daha sonra, Eleştirel Söylem Analizinin
Diyalektik-İlişkisel Yaklaşımı enformasyon sistemindeki eleştirel araştırma
ilkeleriyle karşılaştırıldı ve birbirleriyle uyum içerisinde olduğu görüldü. Çocuklara
yönelik çevrimiçi avcılığı (predation) incelemek için sosyal medyaya uygulanan
Diyalektik-İlişkisel Yaklaşımın bir örneği kanıt olarak sunuldu. Ayrıca,
Eleştirel Söylem Analizi enformasyon sistemindeki Eleştirel Gerçekçi araştırma
ilkeleriyle karşılaştırıldı. Karşılaştırmanın sonucunda her ikisi arasındaki
benzerlik ortaya çıktı. Buna karşı Eleştirel Söylem Analizinin dilbilimsel
teknikler temellerinde farklı gösterdiği kaydedildi. Böylece Eleştirel Söylem
Analizi enformasyon sistemindeki eleştirel araştırma profiline uyarken ve
sosyal olgunun incelenmesi için bir dilbilimsel analiz tekniğini bilim alanına
getirir.
Söylemi sosyal pratik
alanı olarak Eleştirel Söylem Analizinde uzman araştırmacılar “sosyal
pratikleri harekete geçirmek, sosyal süreçler ile problemleri yansıtmak
ve biçimlendirmek amacıyla bir anahtar uzam olan bir araçtaki söyleme bakmak
için her fırsatı” kullanmamaları merak vericidir (Mautner 20065, s. 810).
Eleştirel Söylem Analizi kullanılarak çocuklara yönelik çevrimiçi cinsel
avcılık çalışmasındaki gelecek adımlar; geliştirilen kuramsal çerçevenin test
edilmesi; bütün ilgili yapıların kuramsal çerçevede temsil edilmesini sağlamak
ve modelde değişikliklere yol açması durumunda testi takip etmek amacıyla
Eleştirel Söylem Analiziyle gömülü/temellendirilmiş kuramın (grounded theory)
verilere uygulanması olacaktır.
Eleştirel Söylem
Analizi, söylem analizi yoluyla sosyal sorunların incelenmesi için kuramsal bir
çerçeve sunmaktadır. Sosyal medya, metinsel söylemlerle sosyal sorunları
sergileyen söylemsel bir sistemdir. Bu unsurlar birlikte enformasyon sistemi
araştırmacılara çalışmaları için bol miktarda olgu sunar. Daha önce de
tartışıldığı gibi, sosyal hareketler, siber zorbalık ve çevrimiçi cinsel şiddet
sosyal medyada incelenebilecek üç olgudur. Bu sorunlar buzdağının sadece
görünen kısmı yine de. Etki alanı kuramında (domain theory) ve metodolojide
kısıtlamalar olmaması araştırmacıları Eleştirel Söylem Analizi yaklaşımlarına
benzersiz bakış açıları getirmeye davet eder. Enformasyon sistemi araştırmacıları;
sıradan insanların yaşamlarını iyileştirmek için uygun etki alanı kuramları ve
metodolojilerle bu kuramsal çerçeve arasında köprü kurabilir. “Enformasyon ve
iletişim teknolojilerinin sosyal etkileri -en azından gelişmiş ülkelerde- hem
ekonomi hem de toplumun merkezinde” (O'Donnell ve Henriksen, 2002, s. 89)
olması nedeniyle bu yaklaşımlar bunu incelemek için eleştirel bir bakış
sunmaktadır.
Kaynakça
1.
Aguinaldo, J. P. (2012). Qualitative Analysis in Gay Men’s Health Research:
Comparing Thematic, Critical Discourse, and Conversation Analysis. Journal
of Homosexuality, 59(6), 765–87. doi:10.1080/00918369.2012.694753
2. Albert, C. S., &
Salam, A. F. (2012). Predatory Coercion in Social Media and Protection of
Children Online - A Critical Discourse Analysis Approach. International
Conference on Information Systems (pp. 1–10).
3. Anderson, S. (2011).
Coercion. Stanford Encyclopedia of Philosophy.
4. Berson, I. R.
(2000). Grooming Cybervictims: The Psychosocial Effects of Online Exploitation
for Youth. Scientific American, 2(1), 9–19.
5. Chiapello, E., &
Fairclough, N. (2002). Understanding the new management ideology: a
transdisciplinary contribution from critical discourse analysis and new
sociology of capitalism. Discourse & Society, 13(2), 185–208.
doi:10.1177/0957926502013002406
6. Chiluwa, I. (2012).
Social media networks and the discourse of resistance: A sociolinguistic CDA of
Biafra online discourses. Discourse & Society, 23(3),
217–244. doi:10.1177/0957926511433478
7. Chouliaraki, L.,
& Fairclough, N. (2010). Critical Discourse Analysis in Organizational
Studies: Towards an Integrationist Methodology. Journal of Management
Studies, 47(6), 1213–1218. doi:10.1111/j.1467-6486.2009.00883.x
8. Chouliaraki, L.,
& Fairclough, N. L. (1999). The critical analysis of discourse. Discourse
in Late Modernity (pp. 60–69).
9. Christensen, C.
(2011). Discourses of Technology and Liberation: State Aid to Net Activists in
an Era of “Twitter Revolutions”. The Communication Review, 14(3),
233–253. doi:10.1080/10714421.2011.597263
10. Conole *, G., &
Dyke, M. (2004). What are the affordances of information and communication
technologies? Alt-J, Research in Learning Technology, 12(2),
113–124. doi:10.1080/0968776042000216183
11. Cukier, W.,
Ngwenyama, O., Bauer, R., & Middleton, C. (2009). A critical analysis of
media discourse on information technology: preliminary results of a proposed
method for critical discourse analysis. Information Systems Journal, 19(2),
175–196. doi:10.1111/j.1365-2575.2008.00296.x
12. Dickey, I. J.,
& Lewis, W. F. (2010). The Evolution (Revolution) of Social Media and
Social Networking as a Necessary Topic in the Marketing Curriculumı: A Case for
Integrating Social Media into Marketing Classes. Society for Marketing
Advances (pp. 140–143).
13. Entman, R. M.
(1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradign. Journal of
Communication, 43(4), 51–58.
14. Gradinger, P.,
Strohmeier, D., & Spiel, C. (2010). Definition and Measurement of
Cyberbullying. Journal of Psychological Research on Cyberspace, 4(2),
1–14.
15. Hinduja, S., &
Patchin, J. W. (2011). Bullying, Cyberbullying, and Sexual Orientation.
16. Mach, B. A. (2013).
Rutgers University to name new anti-cyberbullying center after Tyler Clementi. US
News, pp. 1–2.
17. Mautner, G. (2005).
Time to get wired: Using web-based corpora in critical discourse analysis. Discourse
& Society, 16(6), 809–828. doi:10.1177/0957926505056661
18. McKenna, B. (2004).
Critical discourse studies: where to from here? Critical Discourse Studies,
1(1), 9–39.
doi:10.1080/17405900410001674498
19. Myers, M. D., &
Klein, H. K. (2011). A Set of Principles for Conducting Critical Research in
Information Systems. MIS Quarterly, 35(1), 17–36.
20. Nelson, M. (2012).
Social Media and the Egyptian Revolution. Peace Magazine, 19–23.
21. O’Donnell, D.,
& Henriksen, L. B. (2002). Philosophical foundations for a critical
evaluation of the social impact of ICT. Journal of Information Technology,
17(2), 89–99. doi:10.1080/02683960210145968
22. Quayle, E., &
Taylor, M. (2011). Social networking as a nexus for engagement and exploitation
of young people. Information Security Technical Report, 16(2),
44–50. doi:10.1016/j.istr.2011.09.006
23. Rogers, R., &
Elias, M. (2012). Storied selves: A critical discourse analysis of young children’s
literate identifications. Journal of Early Childhood Literacy, 12(3),
259–292. doi:10.1177/1468798411417370
24. Rogers, Rebecca.
(2004). Storied selves: A Critical Discourse Analysis of adult learners’
literate lives. Reading Research Quarterly, 39(3), 272–305.
doi:10.1598/RRQ.39.3.2
25. Selymes, O. (2011).
The Theory of Social Control and the Social Psychology of Dissatisfaction:
Inhibition, regression and isolation in a cultural context . The Grounded
Theory Review, 10(2), 91–112.
26. Sheyholislami, J.
(2001). Yesterday’s “separatists” are today’s “resistance fighters”: A
critical discourse analysis of the representations of the Iraqi Kurds in the
New Your Times and the Globe Mail.
27. Snakenborg, J., Van
Acker, R., & Gable, R. a. (2011). Cyberbullying: Prevention and
Intervention to Protect Our Children and Youth. Preventing School Failure:
Alternative Education for Children and Youth, 55(2), 88–95.
doi:10.1080/1045988X.2011.539454
28. Stahl, B. C., &
Brooke, C. (2008). The Contribution of Critical IS Research. Communications
of the ACM, 51(3), 51–56.
29. Thacker, R. a.
(1992). A descriptive study of behavioral responses of sexual harassment
targets: Implications for control theory. Employee Responsibilities and
Rights Journal, 5(2), 155–171. doi:10.1007/BF01384734
30. Thorn, H. (2007).
Social Movements, the Media and the Emergence of a Global Public Sphere: From
Anti-Apartheid to Global Justice. Current Sociology, 55(6),
896–918. doi:10.1177/0011392107081992
31. Turner, G. (2008).
“The road to the lesbian nation is not an easy one”: “us” and “them” in Diva
magazine. Social Semiotics, 18(3), 377–388.
doi:10.1080/10350330802217147
32. Urquhart, C., &
Vaast, E. (2012). Building Social Media Theory From Case Studies: A New
Frontier For IS Research. International Conference on Information Systems (pp.
1–20).
33. Wodak, R. (1995).
Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. In J. Verschueren, J.-O.
Ostman, & J. Blommaert (Eds.), Handbook of Pragmatics (pp. 204–210).
Amsterdam/Philadelphia.
34. Wodak, R., &
Meyer, M. (2008). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory, and
Methodology. Methods for Critical Discourse Analysis (Second., pp.
1–33). London: Sage.
35. Wynn, D., &
Williams, C. K. (2012). Principles for Conducting Critical Realist Case Study
Research in Information Systems. MIS Quarterly, 36(3), 787–810.
* (Ç.N.)
Perverted Justice; Çocuklara cinsel avcılıkta bulunan kişilere karşı bazı
gönüllülerin çocuk kimliğine bürünerek avcılarla yaptıkları yazışmaları ve kimliklerini
ifşa ettikleri bir web sitesi
* Yazı, aşağıdaki
bağlantı adresinden alınarak çevrildi.
Özgün metni okumak
için:
https://pdfs.semanticscholar.org/e249/c289b092cf2fae8e15d60521e0158415e65d.pdf
Konu hakkında ek okuma için:
Fatma Çakmak, Yasemin
Bilişli (2019) “İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak” Anadolu
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019, Cilt 19, Sayı 2, Sayfa 99-124.
Yorumlar
Yorum Gönder