Hepsi Yanlışlık Beckett'den Adorno'ya Mektup
Samuel Beckett
Absürd tiyatronun öncüsü çok uluslu, çok dilli oyun yazarı, şair, romancı, eleştirmen. 1952'de sahnelenen Godot'yu Beklerken en önemli oyunudur. Diğer eserleri: Molloy, Adlandırılamayan, Molone Ölüyor, Murphy, Watt, Aşksız İlişkiler, Sıradan
Kadınlar Düşü, Proust
Teodor W. Adorno
Cascais
Frankfurt Okulu ve Eleştirel Kuramın en önemli temsilcilerinden Alman felsefeci, sosyolog, müzik bilimci. Kültür Endüstrisi kavramını ortaya atan Adorno'nun bazı eserleri şunlardır: Aydınlanmanın Diyalektiği, Minima Moralia, Hegel Üzerine Çalışmalar, Eleştiri, Toplum Üzerine Yazılar ve ölümünden sonra yayımlanan Estetik Kuram
Samuel Beckett’den Theodor W.Adorno’ya mektup, 15 Şubat
1969, Theodor W. Adorno Arşivi, Frankfurt, Samuel Beckett’in Mektupları, BD.
IV, Cambridge 2016
Portekiz
15.2.69
Sevgili T.A.
Dün aldığım mektubunuz için
teşekkür ederim. Hamburg’da Godot’yu yönetme önerisinden onur duyuyorum. Bu çok
büyük bir iş ve sağlık iyi değil. Bunun üzerinde düşüneceğim, işlerin nasıl
gittiğini göreceğim ve size bilgi vereceğim. Bu yaz Schiller (Atölye/Çalıştay)
için Martin Held ile birlikte Krapp’ın Son Bandı’nı (Das letzte Band) yapmaya söz verdim. Fakat
bu küçük bir meseledir. Messrs Lietzau ve Nagel’e tekliflerinden dolayı minnettar
olduğumu ilet lütfen.
Marcuse Gençliği tarafından henüz
ıslıklanmadım, bildiğim kadarıyla ve o kadar da uzak değil. Bir keresinde
Markiz Adalarında bana söylediğin gibi, hepsi yanlışlık. Hiç böyle bir doğruluk
böyle bir aptallığa katıldı mı? Çalışmanın iyi gitmesine çok mutlu oldum ve
Estetik Teorisini sabırsızlıkla bekliyorum. Bütün cephelerde tam bir durgunluk
halindeyim. Paris’e bir hafta içinde dönüyoruz veya yani biraz huzur arayışı
içinde 3 aylık uzaklıktan sonra ve boşuna değil, fakat çok rüzgar ve yağmurla
karışmış şekilde.
Daima en iyisi sevgili T.A.,
umarım yakında görüşürüz.
Sam. Beckett
****************************************************************
Samuel Beckett’in 4 Şubat 1969’da
Teodor W. Adorno’ya cevabi mektubu Beckett’in özlü anlatımının tipik bir örneği
ve İrlandalı bir şairin muhtemelen “politik” beyanının da nadir bir
durumudur. Adorno’nun mektubu
vasıtasıyla Ivan Nagels ile Hamburg Tiyatrosunda iş yapma ve Godot’u Beklerken’i sahneleme planını
öğreniyoruz. (Buna karşın plan gerçekleşmedi.) Adorno ölümünden sonra yayımlanan
ve “öğrenci işleri tarafından ciddi bir şekilde bozulan” Estetik Teorisi çalışması hakkında kısa bir yorumla mektubunu
bitirdi. -Adorno son zamanlarda
ismine “kesin” olarak karar vermişti-. “Gerici olarak nitelendirilmesiyle,
saldırıya uğrayan “olma hissinde” şaşırtıcı bir şeyler var. Fakat belki sen de
şimdi aynı tecrübeye sahipsindir.” Beckett’in mektubunun 4 bölümünde -3 kere
Fransızca bir kere Almanca- kullanarak kullandığı dili değiştirdiği gerçeği tecrübenin
deyimsel hale geldiğini gösterir gibi. Mektup, Beckett’in daha sonraki pek çok
çalışmasında olduğu gibi üç dillidir. Beckett’in öğrenci
hareketine rastlaması –veya onlar tarafından “ıslıklanma” (conspué)- esasen Paris’te olabilir ve yanlışlık (malentendu)
konuşması da Adorno’nun böyle bir şeyi ifade ettiği yerde vuku bulmuş olabilir. Diğer taraftan “Marcuse Gençliği” açıkça Hitler
Gençliğine ironik bir atıftır ve belki onu ilk Almanya seyahatlerinden birini
anımsatan bir hatıraydı ve 1936/37 yıllarında Nasyonal Sosyalistlerin yönettiği
bir ülkeye götürdü. Günlük yazılarının bir kısmı Marbach Modern Edebiyat
Müzesinde 2018 yılında düzenlenen “Alman Ateşi. Beckett Almanya’da” sergisinde
sergilendi. Mesela, Beckett’in dilin özelliklerine gösterdiği ilgiyi
örneklendiren Almanca tabirlerin listesi gibi.
Geriye dönüp bakıldığında, Adorno’nun hayatında 1969
zamanını bir çeşit final olarak değerlendirmek güç. Adorno’nun makaleleri
–“İstifa”, “ Teori ve Pratik Üzerine Dipnot” ve “Eleştiri” makaleleri aynı yıl
yayımlandı. Sadece Herbert Marcuse gibi eski yoldaşları ve öğrenci hareketiyle
anlaşmazlıklara açıkça tepki göstermiyor aynı zamanda yanlış anlama
(malentendu) gibi açıklığa kavuşturulmamış, henüz anlaşılmamış ifadeler için
çaba gösteriyordu. Bu girişimler biraz yardım etti; 22 Nisan 1969’da Frankfurt
Üniversitesi IV Amfisinde bir başka rahatsız edici ders daha olacaktı. “Meme
Hareketi” (The Busenaktion). Bu arada Adorno ders anlatmayı bıraktı. 5 Mayıs
1969’da Spiegel’deki röportajının giriş
cümlesi şöyleydi: “Profesör, iki hafta önce dünya iyi görünüyordu”. Adorno,
Beckett’inkine benzemeyen özlü anlatımla cevapladı: “Ben değilim!”
Robert Zwarg
Robert Zwarg
DLA Marbach (Alman Edebiyatı Arşivi) Marbach
* Mektup, aşağıdaki bağlantıdan alınarak çevrilmiştir.
Özgün metni okumak için:
* Mektup, aşağıdaki bağlantıdan alınarak çevrilmiştir.
Özgün metni okumak için:
Yorumlar
Yorum Gönder