Stonewall Bugünlerde Niye Değerli? II - Andy Thayer

Harekette Bölünme

1960’ların ortalarında siyahlar için resmi yasal eşitlik kazanımı Sivil Haklar Hareketinde bir bölünmeye yol açtı.

Amerikan ırk ayrımı (apartheid) altında; bütün sınıfların siyahları ağır bir baskı altında tutuldu politik ve ekonomik güç koridorundan sürgün edildi. Küçük bir azınlık dışında durum devam ediyor. Bununla beraber siyah toplumu içinde diğerlerine nazaran ayrıcalıklı azınlık;  resmi yasal eşitliğin sunduğu fırsatları, bütün siyahların sözcüsü olarak bazen de kendi toplumları pahasına kendilerine kariyer yapmak için değerlendirdi.

Resmi yasal eşitliğin kazanma, sosyoekonomik sınıfının diğerleriyle birlikte aradıkları tek şey “eşitlik” dir. Onların “farklılığa” dair bütün gevezeliklerinin sınıfı hiç içermediği görünüyor.

Benzer süreç son on yıldan fazla zamanda pek çok Birleşik Devletler şehirlerinde resmi eşitliği kazanmayı müteakip LGBT kişilerinin arasında da zaten iyice gelişmişti.

Azınlık Demokrat Parti içinde güçlü konumlar kazanmıştı fakat bu güç nadiren çoğu LGBT kişisine fayda sağladı. Bazen sadece tam tersi oldu.

LGBT’nin en eski kongre üyelerinden biri olan Temsilci Barney Frank, Başkan Clinton’un orduda eşit istihdam hakları vaadini tutmamasını mazur gösterdi, kötü şöhretli 1993 “Sorma, Söyleme” mevzuatını Kongreye getirme raddesine vardırdı, önceki politikaya göre ordu çok daha LGBT kişilerinden arındırıldı. Ayrıca Frank, transgender haklarını ortada bıraktı, o ve Nancy Pelosi Obama zamanındaki Çalışanın Serbest Tercihi  (The Employee Free Choice) tasarısından onları çıkardı. 

Milyonlarca LGBT kişinin eşleri için sağlık sigortası yaptırabilmelerinin ve çocuklarının güvenli yasal velayetini alabilmelerini sağlayacak eşit evlilik haklarını desteklemektense Frank; hareketimizi birkaç yıl geriye götüren, çeşitli birçok LGBT haklarına saldırmak için sopa olarak kullanılan kötü şöhretli “Evlilik Savunması Yasası” destekleyen Clinton yönetimi için mazeretler üretti. Daha da kötüsü -kendi partisinden biri bile olsa- sonra San Francisco Belediye Başkanı olan Gavin Newson’un 2004’de eşcinsel evliliği tanımaya başlaması üzerine Frank ile birlikte bütün diğer Demokrat liderlerin onu kınamasıydı.  

Bugün çoğu LGBT kişisinin çıkarlarına doğrudan aykırı olan politikalar yürüten LGBT politikacılarını bulmak zor değildir. Örneğin; asgari ücret artışına muhalefet, mutenalaştırmayı/mekanın seçkinleştirilmesi (gentrification) destekleme, evsizlere saldırı veya sadece makine politikacılar (machine politician)******* - hepsi de gökkuşağı tonuyla.

Sivil Haklar Hareketi resmi yasal eşitliği kazandıktan sonra belli bir tabakadan siyahın hareketi terk etmesi gibi belli bir tabaka LGBT kişisi; büyük şehirlerde yasal eşitliğin unsurlarının pek çoğunu ayrıca ulusal düzeyde eşit evlilik haklarını elde ettikten sonra “onları elde etmiş olduklarını (gotten theirs)” düşünerek, tam hakiki eşitlik için kavga etmeyi bırakmaya karar verdi.

Hareketimizin pek çok “en çok sevilen kişi listesindeki (A list)” gaylerin hareketi terk etmesi bazı LGBTQ radikallerinin ümitsiz olmasına neden oldu. Fakat öyle olmak zorunda değil.

Siyah Sivil Haklar Hareketi (the Black Civil Rights Movement) 1960’ların ikinci yarısında benzer dönüşümü geçirdi ancak yine de bu 1968-73’te Kara Güç (Black Power) hareketinin birden patlama yapmasına engel olamadı.  Gerçekten, birçok hususta, daha eski bölünme bunun için bir ön koşuldu, Kara Panterler (Black Panthers), Dodge Devrimci Birlik Hareketi (the Dodge Revolutionary Union Movement) ve diğer Kara Güç (Black Power) gruplar Amerikan kapitalizm analizini keskinleştiriyordu.  

1968-73 döneminde gördüğümüz dinamik ve çok etkili hareketlerin var olmasını ne kadar çok dilesek de, arzu ve çok çalışma tek başına onları getirecek yeterliliğe sahip değildir. Statükodan çıkarı olan politikacılar, ünlüler ve zenginlerden ziyade kendi kurtuluşunun tek kaynağının yine kendisi olduğunu gören sıklıkla anonim Stonewall dönemi eylemcilerini bir dizi politikalar üretmeye güdüleyen belirli tarihsel koşullar dizisi vardı.

Bu bağımsız politikalar çok sayıda “politik olmayan” ve hem Demokratlardan hem de Cumhuriyetçilerden iğrenen insanlar arasında verimli toprak buldu hal böyle olunca da doğrudan kendileri yapmaya başladıkları değişim olasılığı hakkında yeterince iyimserdiler.

1950’lerin başlarında Harry Hay’ın çevresinde kendisi gibi çoğu Komünist Parti eski üyelerinden oluşan radikaller Mattachine Society ile Birleşik Devletlerde gay hareketini yeniden kurdu, taşlı bir zemin üzerinde yaptılar bunu. Şüpheli  “Kızılların (Reds)” ve eşcinsellerin temizliğinin yapıldığı McCarthy döneminde zaman o kadar gericiydi ki hiçbir irade gücü kitlesel gay hareketini varlık haline getiremezdi. Hays’ın politikalarının merkezi yönünün önemli ölçüde yaklaşık yirmi sonraki Stonewall hareketine benzer olması dikkate şayandır: Siyah karşıtı ırkçılığa karşı yaptığı eylemcilikte, heteroseksüel (straight) toplum tarafından ezilen ve gay olmayanlarla aynı tam eşitliği hak eden bir grup olarak gay kişileri gördü. Bir nesil sonra “Gay İyidir” sloganının tekrarlanması, bireyin kendisiyle dalga geçmesine (self-deprecation), o ve yakın iş arkadaşlarının Mattachine’den tasfiyesinin ardından eşcinsel hareketi karakterize eden hoşgörü için  “uzmanlara” ve politikacılara dokunaklı başvurulara, yer olmaması onun görüşüydü.

Sınıf ve Radikal Hareketler

İyi ki, pek çok bakımdan bugünün koşulları kitlesel hareketlerin ortaya çıkması için çok daha fazla elverişlidir. Evvela on milyonlarca LGBT kişisi, dünya genelindeki ülkelerde cinsel eğilimini saklamamaktadır ve kişiliğinin, duygu ve davranışlarının farkındadır (self-aware).

1960’ların sonlarında siyah yanlısı (pro-black) kapitalizm çoğu siyahı geride bıraktı, bugün de pembe yanlısı (pro-pink) kapitalizmin de aynı şeyi çoğu LGBT kişisine yaptığını görüyoruz.

Siyahların yüksek politik yerlere gelmesi işçi sınıfı siyahları için de eşitliğe dönüşmesine karşın LGBT kişisinin yüksek politik yerlere gelmesi işçi sınıfı LGBT kişileri için de eşitliğe dönüşmez.

Ayrımcılığa karşı kurumsal maiyette ve resmi kanunlardaki pek az belirti özellikle trans ve intersex kişilere yönelik gerçek iş ayrımcılığının devam ettiği gerçeğini değiştirmemektedir.  

Kim olduğumuzdan nefret eden ailelerde doğarız çoğumuz. Dünyadaki bütün resmi yasal eşitlik; gençlik evsizliği, akıl hastalığı ve sıklıkla bunların sonucunda madde bağımlılığını azaltmamaktadır. Gençlik organizasyonu Homoseksüel-Heteroseksüel İttifakının (Gay-Straight Alliances) getirdiği değişiklikler dışında, ulusun kamu okullarını LGBT kişileri kabul eden ve onaylayan evrensel mekanlara dönüştürmede ve ebeveynler, vasiler ile diğer yetişkinlerin düşmanca tutumlarına karşı acilen yapılması gereken şeylerde çok az ilerleme sağlandı.   

1960’ların ortalarında –çok daha fazla özverilerle- siyah Sivil Haklar Hareketi (the black Civil Rights Movement) resmi eşitliği kazandı -sadece Kara Güç (Black Power) ve daha sonraki yıllarda King********  daha fazlasına ve masraflısına dikkat çekmek için topluluklarındaki çoğu insanın yaşamını dönüştürmesi için kazanımlara hemen ihtiyaç vardı.

Benzer biçimde, gayler, lezbiyenler ve biseksüeller;  neoliberalizmin tam olarak kabullenmeye istekli olduğu çoğu da basit ve pahalı olmayan kazanımları zaten elde etmişlerdi. Örneğin; eşit evlilik hakları, çoğu büyük kentlerdeki resmi eşit konut ve istihdam hakkı, orduda istihdam hakkı. Çünkü bu tavizlerin bizim neoliberal “müttefiklerimize” çok az maliyeti vardır veya hiç yoktur. Fiili ve politik sermayede milyarlara mal olan; orantısız şekilde evsiz LGBT gençliği de dahil olmak üzere herkes için konut, bütün kamu okullarında LGBT dostu eğitim, LGBTQI kişilerin gereksinimlerini karşılayan ücretsiz sağlık hizmetleri gibi gerçek muazzam değişiklikler sohbetin bir parçası bile değillerdir.

Stonewall'un Bugüne Dersleri 

Hemen önümüzdeki görevler göz korkutucudur. Dünyada pek çok ülkede aşırı sağ yürüyüş halinde. Gezegeni öldürmesi muhtemel olan iklim değişikliği çok yakında geri döndürülemez hale gelebilir. Yirmi altı milyarderin serveti, gezegenin nüfusun yarısınınki kadar hal böyleyken sayısız kaynak savaşa ve “güvenliğe” harcanıyor.

Neoliberal politikacılar kendine Trump’a alternatif süsü vererek bize tokenizmi********* (sözde katılımcılık) verirler ve bize geniş kapsamlı değişikliği için kaynak olmadığını söylerler.

Gerçekten, neoliberal Demokratların sözde katılımcılıktan (tokenizm) çok daha fazlasını vermedeki başarısızlığı, -bu sırada bankaları finansal sıkıntıdan kurtarırken- Trump’ın önünü açılmasına yardımcı olan şeylerdir. Öteki politikacılar ihtiyacımız olan kapsamlı değişikliklerinin bazılarını vaad ediyor ancak onların taahhütleri dünyanın çoğunun Birleşik Devletlerce kontrolüne dair taahhütleri ve askeri harcamalar bu vaatleri alay haline getirdiğini ima eder. Daha temelde, açık veya örtük olarak köklü değişimin ancak  “tepeden aşağıya” yaklaşımıyla olacağını; onların ve diğer Demokratların bizim tarafımızdan seçilmeleri sonucunda bizim için değişim yapacaklarını söylemektedirler ki bu Stonewall dönemi hareketlerinin anti-tezidir. LGBT tarihinde, Bill Clinton’ın orduda istihdam ayrımcılığına son verme ve 1977 Dade County Florida eşit haklar yönetmeliği gibi “üstten reform” ilerlemeden ziyade yıkıma neden oldu sık sık. Çoğu basit, pahalı olmayan resmi yasal eşitlik galibiyet kazanımları arkamızda kaldı. Çok daha göz korkutucu, pahalı olanlar –herkese konut, herkese sağlık hizmeti, kamu okullarında LGBT yanlısı eğitim- en az 1968-73 hareketlerinin topladığına benzer bir eşit bir güç gerektirecektir. Bu hareketler; Richard Nixon gibi bir ırkçı, homofobik, savaş kışkırtıcı bağnazı bile büyük tavizler vermeye mecbur bırakabileceğini gösterdi.

Böyle güçlü etkin hareketlerin altında yatan anahtar unsur, sadece kitlenin kalabalıklığı değil ayrıca her iki ana partiden de bağımsız olmaktır. Trump nefretinin meşruluğu heyecan kasırgasına kapılıp gitmiş ve Demokratlar da gücü tekrar almaya istekli iken, bizim görevimiz gelecek iki yıl ve sonrasında hareketi sadece sayısal olarak güçlendirmek değil aynı zamanda Demokrat Parti ile bütünleşmeye ve etkisizleştirmeye engel olmaktır.

Stonewall hareketi ile kardeş hareketlerin bugün bize verdiği dersler şunlardır:  İhtiyacımız olan köklü değişikler için tek mekanizma taban mücadeleleridir ve gerçek değişim için güç de partilerden bağımsız olmaktır. Kendi çabaları ve örgütleri yoluyla kendilerinin özgürlüğünü sağlamak zorunda oldukları, güçtür bu.  

* (Ç.N.) Black Lives Matter, siyahlara yönelik şiddete karşı mücadele eden toplumsal hareket

** (Ç.N.) Jim Crow (yasaları); Birleşik Devletler eyaletlerinin çoğunda 1880-1960 arası; ırklar arası evliliği ile özel işletmelere ve kamu kuruluşlarına siyah ve beyaz müşterileri ayırmayı zorunluluğu getiren, ırk ayrımı yapan yasalar. Yasa adını Thomas Rice'ın 1828'de oynadığı, aşağılanmalara maruz kalan ilkel bir siyah tiplemesinden alır.  

*** (Ç.N.) Montgomert otobüs boykotu, Alabama'da siyahların kent otobüslerinin arkasında oturmasını zorunlu kılan belediye kanununa karşı Rosa Parks'ın otobüsün arka koltuğuna oturmayı reddetmesi üzerine,  polise şikayet edilmesi sonrası yapılan protesto eylemleri ve boykot

**** (Ç.N.) İç Savaş (Civil War); 1861-65 arası Birleşik Devletler ve Birlikten (Union) ayrılıp Amerika Konfedere Devletlerini kuran 11 güney eyaleti  arasındaki savaş

***** (Ç.N.) Ku Klux Klan (KKK), 1865'de kurulan 1870'e kadar bütün güney eyaletlere yayılan, Cumhuriyetçi Parti'nin siyahlara siyasi ve ekonomik eşitliği amaçlayan politikalarına direnç gösteren beyazların oluşturduğu ırkçı yapılanma

****** (Ç.N.) 28 Ağustos 1963'te 200.000 protestocu Washington Yürüyüşü'nü gerçekleştirdi. Yürüyüş ile federal medeni haklar tasarısının Kongre'de görüşülmesi için John F. Kennedy yönetimine baskı yapıldı. Martin Luther King meşhur "Benim Bir Hayalim Var (I Have a Dream)" sözünü yürüyüşteki konuşmasında söyledi.

******* (Ç.N.) Makine politikacı (machine politician), Kamusal amaçlardan ziyade özel amaçlar için bir partiyi kontrol eden küçük bir kliğe ait politikacı 

******** (Ç.N.) King, Martin Luther King’e atfen kullanılmakta

********* (Ç.N.) Tokenizm, farklı ve dezavantajlı gruptan az sayıda kişiyi çalıştırarak çalışma çevrelerinde çoğulcu bir görünüm yaratma veya katılımcılığı gerçekte politik doğruculuk olarak benimsemesine karşın katılımcıymış gibi gözükmek, sözde katılım   


 * Makale, Jacobin’in 22 Haziran 2019 tarihli çevrim içi yayınından alınarak çevrilmiştir.

Özgün metni okumak için:


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A’dan Z’ye Roland Barthes’in Mitoloji Teorisi : Mitlerin Eleştirel Teorisi - Andrew Robinson

Eleştirel Söylem Analizi: Sosyal Medyada Kuramlara Doğru-I - Connie S. Albert, A.F. Salam

Denizci Şarkıları (Sea Shanties) - Shamser Mambra