Artemision’ın Jokeyi - Joy of Museums

Artemision’ın Jokeyi, Milattan Önce 150’li yıllara dayanan bronzdan yapılmış ata binen bir oğlan çocuğu heykelidir. Antik Yunan’dan kalan nadir orijinal bronz heykellerden biridir. Eşsiz olmasının nedenlerinden biri de  savaş ve iç karışıklık dönemleri sırasında en antik Yunan bronzlarının hammaddeleri  için eritilmesidir. Bu Yunan şaheseri modern çağda keşfedilmeden önce antik dönemdeki bir zamanda deniz kazasında kaybolduğundan yok edilmekten kurtuldu.

Heykelin at yarışlarındaki zaferleri onurlandırmak için Yunan tanrılarına adandığı düşünülmektedir. 1926’da Ege Denizinde Atina’nın kuzeyinde Artemision Burnundaki bir gemi enkazında bulundu. 1928’de heykelin ilk parçası kurtarıldı. 1936 ve sonrasında heykele ait daha fazla parça bulundu. Heykel yeniden birleştirildi ve 1972’de sergilendi. Ayrıca aynı gemi enkazında Artemision Bronz’un parçaları da bulundu.


Heykelin parçaları dolaylı mum yok etme tekniği (lost-wax process) kullanılarak döküm yapılıp sonra kaynakla birleştirildi. Binicinin kamçısı ve dizginleri ile atın gemi gibi bazı parçalar kayıptı. Antik Yunan’da at yarışları damgası olan havaya kalkan ellerinde bir taç tutan Tanrıça Nike’in* görüntüsü atın sağ uyluğuna işlenmişti. Arka ayakları zeminde ön ayakları havaya kalkmış dört nala giderken sıçrayan at ve binicisinin heykeli gerçeğe uygun olarak yapılmıştı. Jokey; ayağında sandaleti, üstünde kısa bir tunik (chiton) eyersiz çıplak ata binmiş ve yarıştaki rakiplerini gözetlermiş gibi sol omzunun üzerinden arkaya bakar.

Helenistik Dönem (Hellenistic Period)

Heykel; Akdeniz tarihinde Milattan Önce 323’de Büyük İskender’in ölümü ile Roma İmparatorluğunun ortaya çıkışı ve sonraki hakimiyeti arasındaki Helenistik dönemde yapılmıştır. Antik Yunan (ancient Greek) kelimesi Hellas, Hellenistik tabirinden türetilmiş Yunanistan için başlangıç kelimesidir. İlk olarak “Helenistik (Helenistic)”, “Hellenik (Hellenic)”den doğrudan antik Yunan etki alanının bütününü kapsamasıyla ayırt edilir. Daha sonra ise Yunanistan’ın (Greece) kendisine atıfta bulunacaktır.

Helenistik dönem boyunca, Yunan (Greek) kültürel nüfuzu ve gücü coğrafi genişlemesinin doruğunu ulaştı. Akdeniz Dünyası, Orta ve Batı Asya’nın hatta Hint Yarımadasının bile bir kısmında hâkim güçtü.  Sanatta, keşifte, edebiyatta, tiyatroda, mimarlıkta, müzikte, matematikte, felsefede ve de bilimde refah ve gelişme zamanları idi.



Helenistik dönem, Asya ve Afrika’da Yunan şehirleri ve krallıkları kuran  Yunan sömürgeciliğinin yeni dalgasıyla karakterizedir. Bu sömürgecilik Yunan (Greek) kültürü ve dilinin ihraç edilmesiyle sonuçlandı.

En ücra yerlerdeki yerel Helenistik Kültür; Yakın Doğu, Orta Doğu, Kuzeydoğu Afrika ve Güneybatı Asya’nın yerel kültürleriyle antik Yunan dünyasının kaynaşmasını temsil ediyordu.


* (Ç.N.) Nike; Athena’nın çocuğu ve zafer tanrıçası, çok hızlı koşabilir ve uçabilir.

* Yazı, Joy of Museums’un çevrim içi yayınından alınarak çevrildi.

Özgün metni okumak için:

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

A’dan Z’ye Roland Barthes’in Mitoloji Teorisi : Mitlerin Eleştirel Teorisi - Andrew Robinson

Eleştirel Söylem Analizi: Sosyal Medyada Kuramlara Doğru-I - Connie S. Albert, A.F. Salam

Denizci Şarkıları (Sea Shanties) - Shamser Mambra